Re: Japan Airlines lar deg unngå babyer ombord
Ville det ikke være interessant om man også kunne snu dette litt på hodet? Et oppsett hvor småbarnsforeldre fikk muligheten til å unngå "grinebitere"?
En observasjon av interesse, især med widebody/longhaul, er at de som mest av alt missliker barnegråt ofte velger seter nær/ved bulkhead, hvor man jo ofte også finner "bassinett"-mulighetene. Som jo er veldig attraktivt for nettopp småbarnsforeldre...:stir:spin
Ellers er det jo lett å tenke "fyfy, sydenferie i permisjonstiden" for oss andre. Og mange benytter nok sikkert muligheten til slikt. Men det kan jo være verdt å huske på at vi faktisk neppe vet nøyaktig hvorfor våre medpassasjerer er på reisefot. På et fly til Mauritius med 8 IFN er det sikkert ikke usansynlig at ferie står høyt på lista over reisebegrunnelser. Men det MÅ jo ikke være slik? Og at enkelte destinasjoner har risikomomenter knyttet til bl.a. sykdommer og sol kan godt telle som argument for at jeg ikke skal ta mine barn med dit. Men drar du argumentasjonen langt nok kommer du til et punkt hvor også de lokale barna aller helst bør evakueres for å unngå de samme klima- eller sykdomsforholdene.

ld
Personlig, som far til 2 små, så ser jeg ikke behovet for lange sydenturer. Men sydenturer var ikke helt "min greie" før jeg ble far heller. Jeg har tilbragt totalt 5 dager i Thailand, og det var høyst ufrivillig (les: demonstrasjoner og "stuck in transit" pga. stengt flyplass). Men jeg har ellers ingen problemer med å forstå at de som i utgangspunktet liker sydenturer også vil ha med seg avkommet. Barna vil neppe huske det, men slike turer kan (hvis korrekt gjennomført) være godt for parforholdet, og på den måten også godt for barna. "Trygge foreldre" og alt det der, vett'u... Og det kan jo hende de faktisk skal møte øvrig familie/slekt som er på ferie på samme sted?
Mine barn, som så mange andre, får også fly i svært ung alder. Men fly benyttes primært for reiser som ikke lett lar seg gjennomføre på en dag med bil, eller dersom tog ikke er en mulighet. Og enkelte beste- og oldeforeldre, tanter og onkler, bor slikt til at fly blir beste alternativ. Så da er det bare å bite i det sure eplet, og innse at jeg potensielt skal tilbringe noen timer innesperret i et metallrør sammen med barna og potensielt noen "gretne gamle gubber"og andre som missliker barnegråt. Stort sett velger jeg seter i bakenden av flyet, og håper at "grinebiterne" har hatt storsinn nok til å betale for setene legere fremme. Ut over det er det lite jeg kan gjøre med saken, annet enn å trøste og berolige barna etter beste evne, avlede med lek og morro (men noen irriterer seg jaggu over barnelatter også:headbang), og ellers holde så god kontroll som mulig over avkommet. Om dette ikke er bra nok har jeg bare følgende kommentar å komme med: "sucks to be you"...:stir