IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

Jeg har lettet etter en tråd som omhandlet SAS kjøper IPAD til alle piloter - som skal erstatte alt av bøker ombord i flyet, men fant ikke den tidligere tråden, derfor denne.

Jeg ble forklart av en SAS pilot (Kaptein ) at de også kunne legge opp flightplan på forhånd og når det ankommer cockpit så kunne de overføre dagens flightplan over til flyet computer.

Mitt spørsmål er følgende: Hva benyttes til denne kommunikasjonen i cokpit, er det WIFI, bluetooth, eller GSM eller noe annet ???

Og hva kalles SAS sin programmvare som ivaretar alle bøker som er blitt erstatt av en IPAD.

Jan

Re: IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

Velkommen etter. Er ihvertfall GSM nettet som brukes for å laste ned flightplans og sende data fra EFB.

Velkommen etter. Er ihvertfall GSM nettet som brukes for å laste ned flightplans og sende data fra EFB.

Så det vil si at IPAD og flyets computer kun kan kommun isere på bakken, da GSM nettet dekker ikke så mange fot opp i lufta. Takker for svar.

Jan

Er vel ikke noen grunn for at man skal legge inn ny flightplan i lufta? Er ikke det normalt å laste inn company route som ligger forhåndsinstallert i FMC?

Ok 44 kilo med papirer på hvert fly, det er mye det også.

Jeg leser av artiklen i DN at de fikk også utlevert et SIMkort og da er bare spørsmålet om selve overføringen til flyets computer, gjøres dette via blåtann ??

Jan

Er ikke det normalt å laste inn company route som ligger forhåndsinstallert i FMC?

Man forandrer idag routing ofte for å spare penger/tid der det er mulig, så lagrede company routings vil det nok bli stadig mindre av. Vi får som oftest routing over ACARS og uploader til FMGC fra den.

OK- takker for informasjonen - god påske alle sammen.

Jan

Back