• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

Jeg har lettet etter en tråd som omhandlet SAS kjøper IPAD til alle piloter - som skal erstatte alt av bøker ombord i flyet, men fant ikke den tidligere tråden, derfor denne.

Jeg ble forklart av en SAS pilot (Kaptein ) at de også kunne legge opp flightplan på forhånd og når det ankommer cockpit så kunne de overføre dagens flightplan over til flyet computer.

Mitt spørsmål er følgende: Hva benyttes til denne kommunikasjonen i cokpit, er det WIFI, bluetooth, eller GSM eller noe annet ???

Og hva kalles SAS sin programmvare som ivaretar alle bøker som er blitt erstatt av en IPAD.

Jan
 
Re: IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

Velkommen etter. Er ihvertfall GSM nettet som brukes for å laste ned flightplans og sende data fra EFB.
 
Re: IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

Velkommen etter. Er ihvertfall GSM nettet som brukes for å laste ned flightplans og sende data fra EFB.

Så det vil si at IPAD og flyets computer kun kan kommun isere på bakken, da GSM nettet dekker ikke så mange fot opp i lufta. Takker for svar.

Jan
 
Re: IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

Er vel ikke noen grunn for at man skal legge inn ny flightplan i lufta? Er ikke det normalt å laste inn company route som ligger forhåndsinstallert i FMC?
 
Re: IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

Ok 44 kilo med papirer på hvert fly, det er mye det også.

Jeg leser av artiklen i DN at de fikk også utlevert et SIMkort og da er bare spørsmålet om selve overføringen til flyets computer, gjøres dette via blåtann ??

Jan
 
Re: IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

Er ikke det normalt å laste inn company route som ligger forhåndsinstallert i FMC?

Man forandrer idag routing ofte for å spare penger/tid der det er mulig, så lagrede company routings vil det nok bli stadig mindre av. Vi får som oftest routing over ACARS og uploader til FMGC fra den.
 
Re: IPAD avløser 300 kg bøker i SAS sine cockpiter

OK- takker for informasjonen - god påske alle sammen.

Jan
 
Back
Top