Intervju med nye SAS-sjefen i VG

TCAS

ScanFlyer Crusty
En lenger artikkel og intervju med den nye SAS-sjefen i dagens VG. Mye interessant, her er noen utdrag:

Når «nye» Gardermoen står klar med Terminal 2 og større kommersielle arealer - gjerne før - ser den nye SAS-sjefen for seg muligheten til å etablere et eget «SAS-land» på Oslo lufthavn - blant annet med serviceskranker og flere SAS-gate'er tett på hverandre.

- Hva er egentlig SAS' profil? Er dere et lavprisselskap eller et fullserviceselskap - eller litt av begge deler? Hva vil du gjøre SAS til?

- Vi må bli tydeligere, det er helt klart. Fortsatt skal SAS være «businessman's airline» med rutenettverk, alliansepartnere, fordelsprogram og fullservice-tilbud på bakken i form av fast-track, mobilløsninger osv.

- Men konkurrere på pris? Flyene deres er også fullere enn før. Hvorfor da pøse ut tusenvis av billigbilletter?

- Pris er ett av flere konkurranse-virkemidler, så billigkampanjene skal fortsette, understreker Gustafson - fortrinnsvis på avganger utenom rushtidene når flyene allikevel er fulle.

Om bonuspoeng i Norge:
- Både Sverige, Danmark og resten av Europa tillater det. Hva er så spesielt med Norge? spør Gustafson, som minner om at konkurransesituasjonen i norsk luftfart er en helt annen i dag enn da bonuspoengene forsvant tidlig på 2000-tallet for å gi Norwegian en sjanse til å vokse opp.
...
Bonusprogrammene vil stimulere til enda sunnere konkurranse, derfor vil vi gå på EUs konkurransemyndigheter for å få hjelp til å pålegge Norge å gjeninnføre bonuspoengene på innlandsfly, sier Gustafson

- Vi starter jo opp Oslo-New York denne våren og København-Shanghai senere i år. Flere nye ruteframstøt får du ikke nå, men det jeg kan si er at vi kommer til å være svært forsiktige med å starte opp nye ruter uten å være trygge på at de er drivverdige. «Risikoruter» kommer ikke på tale, fastslår Gustafson.

SAS skal redusere antallet flytyper. Innen 2014 vil mange flytyper være faset ut, slik at de sitter igjen med max 4-5, sier Gustafson.

- Hvordan ser du på Norwegian?
- De har vært dyktige og funnet sin nisje.

Ref.: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10014079

Enda sunnere konkurranse med bonus? Javel, sier nå jeg, og spør: Sunnere for hvem? Men det er en annen diskusjon vi har hatt mange ganger...

Enda sunnere konkurranse med bonus? Javel, sier nå jeg, og spør: Sunnere for hvem? Men det er en annen diskusjon vi har hatt mange ganger...

Ja, jeg tør ikke engang svare på dette, siden vi vet hvilken diskusjon vi ender opp med :P

Ja, jeg tør ikke engang svare på dette, siden vi vet hvilken diskusjon vi ender opp med :P

:) Mitt poeng er rett & slett at jeg tror SAS vil slite med å finne gode økonomiske argumenter for gjeninnføring av bonus som gjør at konkurransemyndighetene innser at det er en fordel. Det faktum at de gjentar dette ofte gjør det ikke mer riktig. De viser til en Copenhagen Economics rapport, men jeg har ikke sett denne og vet ikke hvilke argumenter de fremfører.

At noen kan dra fordeler av dette er helt klart, men som Kamark selv har sagt: Mindre fokus på ren priskonkurranse. Spør du en hvilken som helst økonom så vil vi tro at dette leder til økte priser.

Det kan selvsagt være andre lover enn konkurranselovgivningen som spiller inn, men jeg er ikke jurist...

Er enig at det er viktig å ha en tydeligere profil når det gjelder å være et "typisk" nettverk-selskap kontra en LCC (Ikke det at sas noen gang har vært en skikkelig LCC da, men...) Flott at det kommer et tydelig svar på det.
Et "SAS-land" på OSL hadde jo også vært tøft da, så lenge de ikke drar det alt for langt slik som på enkelte flyplasser/terminaler i USA.
Eller kan vi vel konkludere med at intervjuet var bedre enn det Aftenposten fikk til da de skrøt på seg å være første norske media med intervju av Gustafson! :p

Edit: likte forresten denne biten her, tiltross for at det ikke er noe konkret da:
- Det jeg kan si er at vi for tiden går gjennom hele ombord-tilbudet vårt[...]

Last edited:
De må sørge for at det blir likebehandling av passasjerer uavhengig av om man flyr innenriks/utenriks. Er helt meningsløst at frokost innenriks er gratis, samt kaffe/tv hele dagen, mens man på utenriks - der konkurransen faktisk er tøffere (Lufthansa m.fl. har alt gratis) - må betale for alt. At man også må betale for et glass vann, er toppen av smålighet. Slik oppfattes det i hvert fall av utlendinger som flyr med SAS.

Economy Extra-produktet må også oppgraderes. Maten som serveres på intraskandinavisk er på Air France-nivå. Kort reisetid er ingen unnskyldning for dårlig smak.

Et SAS-område på Gardermoen bør innholde en eller annen form for lounge (eller cafe allá Senator Cafe i Munchen). Hvis ikke, kan de for min del bare ha det spredt utover.

Noe sier meg at Gustafson har blitt litt feilsitert.

Hvordan skal SK kunne sitte igjen med max 4-5 flytyper i 2014? Skal både MD80, A319/A321
, B735/B734 og CRJ900/CRJ200 (evt også 736) ut innen den tid? Dette høres litt merkelig ut.

Last edited:
Tror de mener at B737 (alle stadiene) er en type og A320 serien til Airbus er en flytype.

Da sitter vi igjen med dette:
B737 - serien
A320 - serien
CRJ - serien
A333
A343

Tror de mener at B737 (alle stadiene) er en type og A320 serien til Airbus er en flytype.

B737 - serien
A320 - serien
CRJ - serien
A333
A343

A340 og A330 er for "most practical purposes" samme flytype. Når classic'en blir borte, blir 737-flåten mer enhetlig den også.

Vi får håpe de får satt nok press på myndighetene via EU, så bonusforbudet blir opphevet. Typisk Annerledeslandet å ha forbud mot dette, som eneste land i verden. Makan til tull. Skal ikke få noe for ingenting her, det er sikkert.

Vi får håpe de får satt nok press på myndighetene via EU, så bonusforbudet blir opphevet. Typisk Annerledeslandet å ha forbud mot dette, som eneste land i verden. Makan til tull. Skal ikke få noe gratis her det er sikkert.

Synes forumets utmerkede økonom (?) TOS redegjør på en utmerket måte hvorfor vi har dette forbudet og hvorfor bonusprogrammer neppe er lurt for andre enn de som flyr veldig mye (og på andres regning). Sist jeg hørte om flypriser i dette annerledeslandet var at de faktisk er lavere i forhold til sammenligbare land. Jeg tror forbudet mot bonuspoeng er en av årsakene til dette. Ja, det er vel faktisk ganske godt dokumentert.

Ellers sa vel SAS-toppsjefen stort sett ikke noe nytt i det hele tatt, men det var vel heller ikke meningen....

Last edited:
"- Har Norwegian noe SAS gjerne skulle hatt?"

"- Det kan jeg ikke se."

Dette er vel noe av kjernen av problemene i SAS.......

"- Det kan jeg ikke se."

Ja når ikke engang ett overskudd er noe SAS missunner Norwegian så er det håpløst å drive ett firma

:) Mitt poeng er rett & slett at jeg tror SAS vil slite med å finne gode økonomiske argumenter for gjeninnføring av bonus som gjør at konkurransemyndighetene innser at det er en fordel. Det faktum at de gjentar dette ofte gjør det ikke mer riktig. De viser til en Copenhagen Economics rapport, men jeg har ikke sett denne og vet ikke hvilke argumenter de fremfører.

At noen kan dra fordeler av dette er helt klart, men som Kamark selv har sagt: Mindre fokus på ren priskonkurranse. Spør du en hvilken som helst økonom så vil vi tro at dette leder til økte priser.

Det kan selvsagt være andre lover enn konkurranselovgivningen som spiller inn, men jeg er ikke jurist...

Jeg tror heller ikke det er særlig smart å gjeninnføre bonuspoeng på innenlandsreiser, og jeg ser logikken i at det bare vil føre til økte priser.

JEg skjønner hvorfor SAS vil ha det, fordi det vil selvsagt slå ut til deres fordel. Norwegian sier selvsagt de er imot, nen jeg tipper at dersom Norwegian hadde vært medlem av f.eks SkyTeam, så hadde pipa fra fått en annen lyd :-)

Håper jeg ikke gjør dette til en bonusdebatt nå. Men, all erfaring siden bonusforbudet ble innført i Norge, tilsier vel at prisene til den jevne forbruker har gått ned?
Samt at vi har fått mer åpne priser. Der vi unngår de rareste bonuskonstellasjoner som gir "lave priser".

Uansett hvor stor bonus du har/bruker, så er det jo du som forbruker, som må betale for kostnadene likevel!

EU er også ute etter lavere kostnader fjøla over. Aner man ikke heller at kanskje også hele EU innfører bonusforbud? For det er jo ingen tvil om at lojalitetsprogrammer er med på å hindre at kundene til enhver tid velger det tilbudet som er billigst? Bonusforbudet er nok kommet for å bli!

Men, fra SAS og kansskje DYs synspunkter, så vil jeg forstå at de ønsker å utelukke nye eller eksterne aktører fra det norske markedet, ved å binde sine kunder til dem gjennom lojalitetsprogrammer.

Men, er proteksjonisme veien å gå? Dersom nye aktører skal ha muligheten til å utfordre de etablerte når de tar ut for stort overskudd på ruter, så må reell frihet i markedet være tilstede.

"- Det kan jeg ikke se."

Ja, du har nok rett der. Ser ut som SAS ikke er misunnelige på de lavere kostnadene heller.

B737 - serien
A320 - serien
CRJ - serien
A333
A343

Dersom man bruker den logikken, har jo ikke SAS mer enn seks flytyper i dag.

Noe sier meg at Gustafson har blitt litt feilsitert.

Hvordan skal SK kunne sitte igjen med max 4-5 flytyper i 2014? Skal både MD80, A319/A321
, B735/B734 og CRJ900/CRJ200 (evt også 736) ut innen den tid? Dette høres litt merkelig ut.

B737 er nå engang en drit kjedelig flytype og rimelig like for alt staff enten det er en
300 eller 800. Trist er det dersom MD blir borte i Scandinavia, burde vært vernet, men
blir vel tragisk nok utstilt sammen med Caravellen på teknisk museum !

Back