TCAS
ScanFlyer Crusty
En lenger artikkel og intervju med den nye SAS-sjefen i dagens VG. Mye interessant, her er noen utdrag:
Om bonuspoeng i Norge:
Ref.: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10014079
Når «nye» Gardermoen står klar med Terminal 2 og større kommersielle arealer - gjerne før - ser den nye SAS-sjefen for seg muligheten til å etablere et eget «SAS-land» på Oslo lufthavn - blant annet med serviceskranker og flere SAS-gate'er tett på hverandre.
- Hva er egentlig SAS' profil? Er dere et lavprisselskap eller et fullserviceselskap - eller litt av begge deler? Hva vil du gjøre SAS til?
- Vi må bli tydeligere, det er helt klart. Fortsatt skal SAS være «businessman's airline» med rutenettverk, alliansepartnere, fordelsprogram og fullservice-tilbud på bakken i form av fast-track, mobilløsninger osv.
- Men konkurrere på pris? Flyene deres er også fullere enn før. Hvorfor da pøse ut tusenvis av billigbilletter?
- Pris er ett av flere konkurranse-virkemidler, så billigkampanjene skal fortsette, understreker Gustafson - fortrinnsvis på avganger utenom rushtidene når flyene allikevel er fulle.
Om bonuspoeng i Norge:
- Både Sverige, Danmark og resten av Europa tillater det. Hva er så spesielt med Norge? spør Gustafson, som minner om at konkurransesituasjonen i norsk luftfart er en helt annen i dag enn da bonuspoengene forsvant tidlig på 2000-tallet for å gi Norwegian en sjanse til å vokse opp.
...
Bonusprogrammene vil stimulere til enda sunnere konkurranse, derfor vil vi gå på EUs konkurransemyndigheter for å få hjelp til å pålegge Norge å gjeninnføre bonuspoengene på innlandsfly, sier Gustafson
- Vi starter jo opp Oslo-New York denne våren og København-Shanghai senere i år. Flere nye ruteframstøt får du ikke nå, men det jeg kan si er at vi kommer til å være svært forsiktige med å starte opp nye ruter uten å være trygge på at de er drivverdige. «Risikoruter» kommer ikke på tale, fastslår Gustafson.
SAS skal redusere antallet flytyper. Innen 2014 vil mange flytyper være faset ut, slik at de sitter igjen med max 4-5, sier Gustafson.
- Hvordan ser du på Norwegian?
- De har vært dyktige og funnet sin nisje.
Ref.: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10014079