Intensjonsavtale mellom SAS og Avinor varsler flere nye IC-ruter fra OSL

Det nevnes flere direkteruter fra Stavanger, Bergen og Trondheim som del av avtalen. Direkteruter til hvor, lurer jeg... Til OSL???

Ruten til MIA er nå delt på OSL, CPH og ARN. For meg som primært reiser fra Bergen spiller det liten rolle hvilken av disse stedene det flys fra så lenge det er gode forbindelser til og fra. Har faktisk foretrukket CPH på grunn av toll-tullet.

Jeg håper imidlertid at SAS kjenner sin besøkelsestid og begynner å splitte noen av de andre rutene, for eks PEK, NRT og ORD også med OSL før høsten 2019 for å vise at dette er oppriktig ment.

Enig, mener også å ha lest at det er enkelte dager med mer fisk på OSL, så da er det greit å ha direktefly på de dagene.

Det nevnes flere direkteruter fra Stavanger, Bergen og Trondheim som del av avtalen. Direkteruter til hvor, lurer jeg... Til OSL???

Er nok da snakk om destinasjoner i Europa, eventuelt innenriks

Strengt tatt har vel ikke SAS nevnt noen spesifikke destinasjoner egentlig noe sted, selv om det er mye "name dropping" her og der

"Han peker på at selskapet får inn nye Airbus A320neo-kortdistansefly som vil kunne gi økt kapasitet mot dagens Boeing-fly på flere ruter i Norge..."

Kan det forstås dit hen at SAS ser for seg å bygge opp en Airbus base i OSL?

Det tvinger seg vel frem på ett eller annet tidspunkt - spesielt hvis de velger Airbus i neste omgang med bestillinger.

Men vi er vel like langt ang rettigheter for oveflygning av Russland, der har vel SK max utnyttet allerede, så sa må noen vike???

Eller de må ta omveien...

Bare et par tanker om denne avtalen som jeg ikke tror vi skal undervurdere betydningen av..

Både i dag og i går så har det vært artikler i Finansavisen om Domestic Transfer på OSL som ikke fungerer optimalt. SAS og Robert sier at veldig mange reisende er godt fornøyd med løsningen samtidig som at mange absolutt ikke er fornøyd, noe som har blitt delt av flere forumister. Nå sier SAS relativt klart at dersom det ikke blir forbedringer for dagens løsning så er alternativet å skrote hele prosjektet fra 1.april som igjen betyr at intensjonsavtalen mer eller mindre er verdiløs da kjerneelementer i avtalen er å etablere OSL som en sterkere hub for internasjonale og interkontinentale reisende.

I samme artikkel så refereres det igjen til flyskatten og hvordan det har påvirket SAS sine paxtall negativt i Norge og på OSL og der de sammenligner kostnadsnivåene mellom OSL, ARN og CPH, i tillegg til at regjeringen har varslet endringer i flyskatten for kommende periode (helt sikkert en økning...).

Jeg tror det er mye strategi i å gå ut med denne avtalen nå sett opp i mot utfordringene nevnt over.

Ja, jeg ser på denne avtalen som svært politisk ladet, og derfor burde en være ytterst forsiktig med å ta det for gitt at visjonene realiseres eller er seriøst ment.

For SAS handler dette om:
1) Å gi Avinor og norske myndigheter incentiv til å være "fly- og SAS-vennlig"
2) Å sette de nordiske flyplassene opp mot hverandre, å sende signaler til ARN, CPH og kanskje spesielt politikerne i Sverige

Ja, jeg ser på denne avtalen som svært politisk ladet, og derfor burde en være ytterst forsiktig med å ta det for gitt at visjonene realiseres eller er seriøst ment.

For SAS handler dette om:
1) Å gi Avinor og norske myndigheter incentiv til å være "fly- og SAS-vennlig"
2) Å sette de nordiske flyplassene opp mot hverandre, å sende signaler til ARN, CPH og kanskje spesielt politikerne i Sverige

Én ting er å komme med uttalelser i media for å sende signaler, men å skrive under avtaler de har jobbet med i et helt år med påfølgende pressekonferanse - kun for å sende signaler til CPH og ARN - ja, så useriøse tror jeg ikke engang SAS er. Disse rutene kommer, det er jeg rimelig sikker på. Avinor må selvfølgelig oppfylle sin del av avtalen, og det burde egentlig ikke være så vanskelig.

Vil også tro at det kan være snakk om tilbakebetaling om SAS ikke oppfyller sin del av avtalen. Avtalen er kanskje like overraskende for Avinors ansatte som for resten av det reisende publikum....

Jeg klarer ikke å se hvordan dette er en svært politisk ladet avtale.

Vel kan det gi "vann på mølla" til de som i NA24 og E24 til stadighet i kommentarspaltene kommer med påstander om at "statseide" SAS er subsidiert og mottar milliarder årlig i overføringer fra skattebetalerne.
De samme hevder i sin retorikk at SAS knapt har direkte ruter til utlandet fra Norge og at nordmenn subsidierer SAS sin priser i Sverige og Danmark.

Jeg er sikker på at en slik avtale er oppriktig ment. SAS er de siste årene blitt et betydelig mer dynamisk selskap. Testopplegget hvor MIA nå er delt mellom OSL, CPH og ARN tar jeg som tegn på at OSL vil få andel i eksisterende IC ruter dersom transfer på OSL blir mer funksjonell.

Jeg klarer ikke å se hvordan dette er en svært politisk ladet avtale.

Det mest politisk ladede er kanskje en mulig debatt om tolkningen av Avinors samfunnsoppdrag, noe vi ser spor av på NRK's nettsider. Argumentet er jo plausibelt nok-- det inkonsekvente ved at staten pålegger deler av "sin" virksomhet å søke å redusere trafikk av miljøhensyn (Statens vegvesen, incentiv til kommuner, etc) mens andre deler av virksomheten arbeider eksplisitt mot dette ved å søke å øke trafikk (Avinor).

Både i dag og i går så har det vært artikler i Finansavisen om Domestic Transfer på OSL som ikke fungerer optimalt. SAS og Robert sier at veldig mange reisende er godt fornøyd med løsningen samtidig som at mange absolutt ikke er fornøyd, noe som har blitt delt av flere forumister. Nå sier SAS relativt klart at dersom det ikke blir forbedringer for dagens løsning så er alternativet å skrote hele prosjektet fra 1.april som igjen betyr at intensjonsavtalen mer eller mindre er verdiløs da kjerneelementer i avtalen er å etablere OSL som en sterkere hub for internasjonale og interkontinentale reisende.

Basert på de siste meldingene så tyder det på at OSL nå mer eller mindre har fikset Domestic Transfer og således fulgt opp et av sine punker i avtalen

Basert på de siste meldingene så tyder det på at OSL nå mer eller mindre har fikset Domestic Transfer og således fulgt opp et av sine punker i avtalen

I rettferdighetens navn må det sies at det ikke var OSL/Avinor som var problemet i denne saken, men Tollvesenet.

Samtidig må jeg få si, og jeg har hatt mange issues med DT, så har den blitt mye bedre med de nye reglene uten venting!

Så om den fungerer videre som den gjør nå, tror jeg alle blir fornøyd!!

Kim

I rettferdighetens navn må det sies at det ikke var OSL/Avinor som var problemet i denne saken, men Tollvesenet.

Riktig det, men til slutt er det nå sånn at det som skjer på OSL er det jo OSL som får skylda for [emoji6]

Det har vært veldig stille, og lite nytt her i det siste. Avinor har jo fått sånn mer eller mindre fått orden på domestic transfer, og ser vel ut som SAS ennå ikke har levert her

SAS har prestert en interkontinental rute fra Oslo på 70 år. Til Newark, og denne har i flere perioder, vært nedlagt. Så har det vært et lite forsøk, til Miami de siste årene. Men den får vel stadig færre avganger. -Jeg tror ikke på noen interkontinental satsning fra Oslo, før jeg ser det. Får heller satse på at Norwegian utvider sitt, allerede langt bedre, tilbud.

Back