Ruten til MIA er nå delt på OSL, CPH og ARN. For meg som primært reiser fra Bergen spiller det liten rolle hvilken av disse stedene det flys fra så lenge det er gode forbindelser til og fra. Har faktisk foretrukket CPH på grunn av toll-tullet.
Jeg håper imidlertid at SAS kjenner sin besøkelsestid og begynner å splitte noen av de andre rutene, for eks PEK, NRT og ORD også med OSL før høsten 2019 for å vise at dette er oppriktig ment.
Det nevnes flere direkteruter fra Stavanger, Bergen og Trondheim som del av avtalen. Direkteruter til hvor, lurer jeg... Til OSL???
Det tvinger seg vel frem på ett eller annet tidspunkt - spesielt hvis de velger Airbus i neste omgang med bestillinger.
Ja, jeg ser på denne avtalen som svært politisk ladet, og derfor burde en være ytterst forsiktig med å ta det for gitt at visjonene realiseres eller er seriøst ment.
For SAS handler dette om:
1) Å gi Avinor og norske myndigheter incentiv til å være "fly- og SAS-vennlig"
2) Å sette de nordiske flyplassene opp mot hverandre, å sende signaler til ARN, CPH og kanskje spesielt politikerne i Sverige
Ja, jeg ser på denne avtalen som svært politisk ladet, og derfor burde en være ytterst forsiktig med å ta det for gitt at visjonene realiseres eller er seriøst ment.
Jeg klarer ikke å se hvordan dette er en svært politisk ladet avtale.
Både i dag og i går så har det vært artikler i Finansavisen om Domestic Transfer på OSL som ikke fungerer optimalt. SAS og Robert sier at veldig mange reisende er godt fornøyd med løsningen samtidig som at mange absolutt ikke er fornøyd, noe som har blitt delt av flere forumister. Nå sier SAS relativt klart at dersom det ikke blir forbedringer for dagens løsning så er alternativet å skrote hele prosjektet fra 1.april som igjen betyr at intensjonsavtalen mer eller mindre er verdiløs da kjerneelementer i avtalen er å etablere OSL som en sterkere hub for internasjonale og interkontinentale reisende.
Basert på de siste meldingene så tyder det på at OSL nå mer eller mindre har fikset Domestic Transfer og således fulgt opp et av sine punker i avtalen
I rettferdighetens navn må det sies at det ikke var OSL/Avinor som var problemet i denne saken, men Tollvesenet.
Riktig det, men til slutt er det nå sånn at det som skjer på OSL er det jo OSL som får skylda for [emoji6]