Intensjonsavtale mellom SAS og Avinor varsler flere nye IC-ruter fra OSL

Samtidig er det nok eksempler på intensjonsavtaler som aldri har blitt gjennomført

Men det er uansett heller ikke bare snakk om IC. Målet er 3 millioner flere reisende i Norge om 5 år, og det innebærer også andre ruter, både fra OSL, men også fra SVG/TRD/BGO/TOS, samt også styrke OSL som hub
 
Urimelig å anta at A321NEOLR kan være en brikke i dette? Dersomatte, hvisomatte, osv. Blir noenlunde overrasket om ikke den kommende ordren lander på Airbus, selv om dét i seg selv er en annen diskusjon.
 
Urimelig å anta at A321NEOLR kan være en brikke i dette? Dersomatte, hvisomatte, osv. Blir noenlunde overrasket om ikke den kommende ordren lander på Airbus, selv om dét i seg selv er en annen diskusjon.

Ikke hvis man snakker om Asia. Da snakker man fort en rekkeviddeproblematikk. For ikke nevne mangel på muligheten for frakt av sjømat
 
Dette kan vel absolutt sies å være nytenkende fra både Avinor og SAS sin side. Samarbeid er jo ofte en nøkel for suksess...
 
Ikke hvis man snakker om Asia. Da snakker man fort en rekkeviddeproblematikk. For ikke nevne mangel på muligheten for frakt av sjømat

Ja, nå er det vel primært i TATL-sammenheng den maskinen trekkes frem.
Med leveranse av nye A350 fra 2019(?) og uttalte ambisjoner om å beholde dagens A340 åpnes det i hvert fall kapasitet som kan tenkes å sammenfalle noenlunde rent tidsmessig med åpning av eventuelle nye ruter.
 
SAS og Avinor er begge kommersielle foretak med en felles storaksjonær: Staten. Dette blir jo lett en vinn-vinn-vinn situasjon (selv om staten ønsker å redusere sitt eierskap i kommersielle bedrifter).

Selvfølgelig må man ha flere IC-ruter fra Oslo. Eller skal vi sende enda flere ressursterke, og reisevillige, nordmenn med utenlandkse selskap via Dubai, Qatar, Amsterdam, Paris, Moskva, Istanbul osv.?

Og for turismen til Norge blir dette jo bare booming med direkte flyforbindleser til bl.a. Kina og Sør Korea.

Let OSL grow and let it snow, let it snow, let it snow. God Jul til dere alle.
 
Last edited:
Interessant med Sør-Korea. Spørs om Korean Air må få ut fingeren snart da hvis de ønsker en fast rute...
 
Skal dette bli virkelighet må man enten hoste opp flere langrutefly eller legge ned CPH som langrute-hub .. Uansett interessante nyheter.
 
Det begynner sakte men sikkert å komme inn A350-maskiner om et års tid.

Tipper SAS har planer om å få noen flere år ut av A340-maskinene, da de nettopp har installert ny kabin i de. Ellers er det vel fremdeles lov å håpe at de benytter noen av opsjonene de har på A350 til å bestille A330neo.

Edit:
Sitat fra Aftenposten:
I avtalen er ingen ruter nevnt, men etter det Aftenposten kjenner til, kan det bli snakk om ruter til Los Angeles, Chicago, Houston, Minneapolis - og Toronto i Canada. I tillegg nevnes ruter til Kina og Sør-Korea i avtalen, og her ligger det an til en omfattende satsing.
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zLgp61/SAS-inn-i-storsatsing-pa-det-norske-markedet

LAX og ORD kan de lett starte "forsiktig" ved å fly noen av avgangene som i dag er fra CPH eller ARN fra OSL.
 
Last edited:
SAS har jo "monopol" på ruter over Russland så egentlig er det jo rart at de ikke benytter seg mer av dette allerede, men det har vel kanskje med cph å gjøre..
 
SAS skal de neste årene åpne en rekke interkontinentale ruter fra Oslo. Det kan gi oss direktefly til Kina, Sør-Korea og en rekke byer i USA.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zLgp61/SAS-inn-i-storsatsing-pa-det-norske-markedet

Jaha....? SAS gikk jo nylig ut med en pressemelding og poengterte relativt tydelig at det ikke er market for noen direkterute til Kina fra Norge, som for øvrig er mest underserved IC fra OSL.

Så går det er par mnd (samt en runde med slotssøknader...) og nå er det plutslig en intensjon om å åpne Kina og Sør-Korea fra Norge?? #dejavuEWR Finn-Erik, her må du hjelpe til for jeg skjønner ikke en verdens ting lengre......;)

Jeg har sagt det før; SAS har de siste 30 årene og spesielt på IC vært den største hindringen for flere direkteruter fra OSL og Norge. Men heldigvis har DY, i kombinasjon med en proaktiv ruteutviklingsavdeling i Avinor tvunget de til å tenke nytt.

All ære til Avinor og SAS endelig diskuterer, samarbeider og lager intensjonsavtaler/planer, noe som tidligere kun har vært forbeholdt CPH så håper vi det gir resultater i form av nye ruter og ikke bare flere seter.
 
Det begynner sakte men sikkert å komme inn A350-maskiner om et års tid.

Ikke 1, men 2 år ;)

Senest i resultatfremleggelsen forrige uke, så stod det at de første tre maskinene leveres i regnskapåret 2019/2020, det vil si tidligst 1 november 2019. Dette har nå vært leveringsplanen en god stund
 
Skal dette bli virkelighet må man enten hoste opp flere langrutefly eller legge ned CPH som langrute-hub .. Uansett interessante nyheter.

Det kan jo vare (som mye annet antyder) at 8 A350 blir 12 A330NEO og da har man plutselig et arbeidsverktoey som kan brukes med full last i buken.
 
Det kan jo vare (som mye annet antyder) at 8 A350 blir 12 A330NEO og da har man plutselig et arbeidsverktoey som kan brukes med full last i buken.

Godt poeng. :up: Og vi snakker nok mest om 2-3 avganger i uka, noe som vil hjelpe på antall destinasjoner. Dagene hvor man 'måtte' ha daglige avganger er nok over.
 
Godt poeng. :up: Og vi snakker nok mest om 2-3 avganger i uka, noe som vil hjelpe på antall destinasjoner. Dagene hvor man 'måtte' ha daglige avganger er nok over.

Jepp, uansett så er nok eksempelvis routing OSL-MIA-CPH-OSL mer attraktiv enn OSL-hub-MIA, gitt noenlunde likt produkt og pris. Kombinert med Eurobonus så fanger de fremdeles mye av lokalmarkedet sitt med W oppsett.
 
Jepp, uansett så er nok eksempelvis routing OSL-MIA-CPH-OSL mer attraktiv enn OSL-hub-MIA, gitt noenlunde likt produkt og pris. Kombinert med Eurobonus så fanger de fremdeles mye av lokalmarkedet sitt med W oppsett.

Ruten til MIA er nå delt på OSL, CPH og ARN. For meg som primært reiser fra Bergen spiller det liten rolle hvilken av disse stedene det flys fra så lenge det er gode forbindelser til og fra. Har faktisk foretrukket CPH på grunn av toll-tullet.

Jeg håper imidlertid at SAS kjenner sin besøkelsestid og begynner å splitte noen av de andre rutene, for eks PEK, NRT og ORD også med OSL før høsten 2019 for å vise at dette er oppriktig ment.
 
Back
Top