Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Re: Fy da - SAS

I fölge SVTplay.se er det snakk om tvil om utförelsen av AD notes har blitt rett utfört på B737
Fra: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6791288
Sammanlagt står 13 av flygbolagets plan stilla: fem av dem på Arlanda, ett i Göteborg, två i Oslo och ett i Köpenhamn. Ytterligare fyra plan står still på flygplatser i Sverige, däribland Åre och Umeå.

Enligt presstjänsten tar undersökningen några timmar att genomföra. De drabbade planen kommer att vara körbara först i morgon bitti, enligt Anders
 
Last edited:
Re: Fy da - SAS

I fölge SVTplay.se er det snakk om tvil om utförelsen av AD notes har blitt rett utfört på B737
Fra: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6791288
Sammanlagt står 13 av flygbolagets plan stilla: fem av dem på Arlanda, ett i Göteborg, två i Oslo och ett i Köpenhamn. Ytterligare fyra plan står still på flygplatser i Sverige, däribland Åre och Umeå.

Enligt presstjänsten tar undersökningen några timmar att genomföra. De drabbade planen kommer att vara körbara först i morgon bitti, enligt Anders

Oha Oha, here we go again...

For meg virker dette at SAS eller her STS har spart altfor mye stillinger i sitt Maintenance Control Center. Myndigheter liker slike hendelser meget darlig og det er na man skulle snart rydde opp, för man mister sitt CAMO sertifikat...
 
Re: Fy da - SAS

Oha Oha, here we go again...

For meg virker dette at SAS eller her STS har spart altfor mye stillinger i sitt Maintenance Control Center. Myndigheter liker slike hendelser meget darlig og det er na man skulle snart rydde opp, för man mister sitt CAMO sertifikat...

Hva er et CAMO serfikat?
 
Re: Fy da - SAS

Hva er et CAMO serfikat?

Continuing Airworthiness Management Organisation. Og sa trenger du en Part 145 approval.

Sertifikat er din drifts-tillatelse for a kunne vedlikeholde fly. Og for a kunne oppna dette, ma du skrive ned en "Embodiment-Policy". Da beskriver en CAMO selskap, hvordan de vil (les: dette er bindende) utföre Service Bulletins som er frivillige og AD som er myndighetspalagt.
 
Re: Fy da - SAS

Continuing Airworthiness Management Organisation. Og sa trenger du en Part 145 approval.

Sertifikat er din drifts-tillatelse for a kunne vedlikeholde fly. Og for a kunne oppna dette, ma du skrive ned en "Embodiment-Policy". Da beskriver en CAMO selskap, hvordan de vil (les: dette er bindende) utföre Service Bulletins som er frivillige og AD som er myndighetspalagt.


Var det ikke så at danske luftfartsmyndigheter truet med å inndra denne, dersom SAS ikke fikk mer orden i sysakene?
Eller blander jeg?
 
Re: Fy da - SAS

Oha Oha, here we go again...

For meg virker dette at SAS eller her STS har spart altfor mye stillinger i sitt Maintenance Control Center. Myndigheter liker slike hendelser meget darlig og det er na man skulle snart rydde opp, för man mister sitt CAMO sertifikat...

Helt korrekt - en har spart inn stllinger og mistet kontrollen. Dette må man ha ha 100% styring på og det har man vel ikke hatt i STS de siste årene og det har vært mer enn nok tilsvarende mangler til at noen burde ha tatt ansvar og ryddet opp.
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Men om man tittar på själva flygplanen så är det absolut ingen säkerhetsrisk eller någon fara med planen. Det är en rutinmässig teknisk undersökning som man missat att göra, och som nu genomförs under natten i stället
Jeg personlig synes dette er en litt ekkel bagatellisering av problemet.
Sikkerheten er jo som man alltid sier alfa og omega, og når da sikkerhetsrutinene feiler..
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Et stort problem er mro programmet sas bruker. Det håller ikke mål. Litt usikker på hvor stor overskridelsen var denne gangen. Var vel 28 fly det gjalt. Å integrere et nytt mro er både dyrt og omfattende. Men det burde vel boten väre denne gangen. Men i vanlig stil kommeringen ting å skje foruten at man lover bot og bedring...
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Et stort problem er mro programmet sas bruker. Det håller ikke mål. Litt usikker på hvor stor overskridelsen var denne gangen. Var vel 28 fly det gjalt. Å integrere et nytt mro er både dyrt og omfattende. Men det burde vel boten väre denne gangen. Men i vanlig stil kommeringen ting å skje foruten at man lover bot og bedring...

Det hjelper ikke med böter.

Det hva virkelig trengs til er mer ettersyn og press fra myndigheter. I verste fall ma man jo palegge SAS a utvide visse stillinger og staber. Men sa lenge som de myndigheter selv er kronisk underbemanned, sa vil det trolig ikke skje mye.

Dette er ikke bare en liten rutine-svikt, dette er en systematiskk problem som SAS/STS har og som de har ikke löst na i mange ar. Man kan bare inderlig hape at man na tar grep og ting pa alvor. Eller vil man vente til den dagen da man ma beklage en hull-loss med loss of life?
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Er ikke uenig med deg bu662. Det med böter mener jeg så de lärer seg.. At stadig love at man skal skjärpe seg uten at man gjör det må få fölger. Med et nytt Mro så mener jeg at det er lettere å ha track på tasker. Men klart har man brister i systemet for å fölge opp AD og andre tasker så vil det kunne skje igjen. Så rett bemanning er viktig samt sikkerhets nett for å fange opp det..
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Det är att verkligen gå långt att börja tala om en ett totalhaveri pga av dåligt underhåll av SK B737. Det är ytterst sällan moderna flygplan i västvärlden havererar pga av det. Oftast är det mänskliga misstag på ex flightdeck..tex trötta piloter som fattat felaktiga beslut.
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Det är att verkligen gå långt att börja tala om en ett totalhaveri pga av dåligt underhåll av SK B737. Det är ytterst sällan moderna flygplan i västvärlden havererar pga av det. Oftast är det mänskliga misstag på ex flightdeck..tex trötta piloter som fattat felaktiga beslut.

Det er det ikke ... vi mistet 6 meget gode venner ombord AS 261 ... det var meget våkne piloter som gjorde allt det de kunne for å unngå situasjonen som oppstod pga nettopp manglende oversikt, kommunikasjon og dårlige rutiner
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Jag har aldrig sagt att det inte förekommer, bara att det inte brukar vara den vanligaste orsaken till totalhaverier. Såvitt jag vet är felbyggd design/konstruktion & mänskliga faktorn vid flygning de vanligaste orsakerna till totalhaverier i västvärlden.
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Jag har aldrig sagt att det inte förekommer, bara att det inte brukar vara den vanligaste orsaken till totalhaverier. Såvitt jag vet är felbyggd design/konstruktion & mänskliga faktorn vid flygning de vanligaste orsakerna till totalhaverier i västvärlden.

Nå er ikke dette første gang SAS har "glemt" sjekker som skal gjennomføres. Det tyder på at det er noe systematisk feil, og ikke en enkeltstående hendelse. Hver gang dette har skjedd så har man fremlagt argumentet om at dette ikke har gått på sikkerheten løs.
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Det är transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet i Sverige för bla civil luftfart. Jag hoppas Transportstyrelsen följer upp detta noga hos SAS/STS.
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Regularitets-statistikken blir jo bedre av å ikke ha fly på service hele tiden da... ;)
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

SAS er igjen tatt med buksene ned på knærne. Det eneste de så kan gjøre er å heise opp buksene og si unnskyld - med heise opp buksene menes å gjennomføre alle pålagte vedlikeholdssjekker. Men gjør det det, nei - igjen kommer denne forbaskede "ja, men" som kan være et markedsmessig selvmord. Igjen planter de med det mistanke og tvil hos sine fremtidige kunder.
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

SAS er igjen tatt med buksene ned på knærne. Det eneste de så kan gjøre er å heise opp buksene og si unnskyld - med heise opp buksene menes å gjennomføre alle pålagte vedlikeholdssjekker. Men gjør det det, nei - igjen kommer denne forbaskede "ja, men" som kan være et markedsmessig selvmord. Igjen planter de med det mistanke og tvil hos sine fremtidige kunder.

Jeg er uenig med deg Kurt.

Det rekker ikke a si "Sorry". Na ma det bli action. Hire folks, rydde opp i problemhage STS / MX Planning og kommuniserer aerlig og offentlig hva gikk galt og hvordan man vil gjöre dette bedre. Alt annet er selvmord, ikke bare fra PR sikt.

For a si det loud and clear: SAS har spilt med livet av sine passagerer og ansatte omboard disse flyene. Og ikke bare med deres liv, men ogsa satt liv pa bakken i fare.

Her kan man ikke bare si noe og forholde seg som man ble tatt med buksene nede. Her ma en radiktalt ny-tenking inn i STS. Og dette vil bare ga dersom man hyrer nye folks. Undertegnende og mange andre dyktige fagfolk star til stede, dersom SAS/STS forstar alvored.
 
Re: Innstilte SAS-fly i Sverige på fredag - manglende sjekker

Var vel litt svak i beskrivelsen av å heise opp buksen, jeg kommenterte ikke investeringen i bukseseler, trene vekk bukfettet og få noen noe mer muskulatur på rumpa slik at ikke buksa glir ned igjen. Det er nok noe i den retning Richard indikerer jeg også vil si SAS må bevege seg.
 
Back
Top