Innleie SAS - Sommer 2023

Nu skriver Aftonbladet om SmartLynx. Bra jobbar SAS, det här skrämmer nog bort lite folk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-nya-partner-far-hard-kritik-kvalitetsproblem

Nu er aftonbladet vel omtrent lige så seriøst et medie som danske ekstrabladet. Så den der artiklen er vel mere et tegn på sommerferie og at der ikke sker så meget andet som aviserne kan skrive om.

Det er vel standard at man “re-booter” computere på flyet hvis det ikke fungerer. Ja det er ikke optimalt at blive forsinket flere timer pga. teknik, men det er svært ar tage en freelance journalist seriøst, når hun prøver at være ekspert på fly og flysikkerhed.

Jeg har selv fløjet med sas operated by smart Lynx. Det var gammelt fly men vældig hyggeligt Crew. Omend jeg genkender at engelskniveauet ikke var helt i top. Det var servicen derimod.

Ser at SAS skriver at flighten flys av SAS, de bruker å angi hvis det er Xfly, Connect eller City, men på en flight står det at det er det er SAS, Flys av SAS, men reg på maskinen sier noe annet. YL LDF.

Attachments

• IMG_5285.jpg
    IMG_5285.jpg
    76.4 KB · Views: 807
Last edited:
Da er også Dagbladet på saken. Er vel ikke gull reklame dette. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-sas-partner-forlot-flyet/79736406

Likte spesielt det de sier om innleie. Dette er vel i beste fall omskriving av sannheten?
Samtidig anerkjenner hun at kundeopplevelsen kanskje ikke er den beste.

- Vi tar selvfølgelig til oss kritikken hvis kundene våre ikke er fornøyde med produktet vi leverer og prøver å justere, men igjen - dette er en midlertidig løsning for å ta oss gjennom sommeren og fly kundene våre til sine destinasjoner.

Det er vel planlagt innleie/outsourcing i lang tid fremover. (Link, Connect, XFly etc)

I følge FR24 ser det ud til at der i dag flyver 9 smartLynx A320 for SAS
ES-SAD 9,6 år gammel
ES-SAX 14,1 år gammel
YL-LCT 19,1 år gammel
YL-LDU 8,7 år gammel
YL-LDN 14,8 år gammel
YL-LDM 16,6 år gammel
YL-LDF 13,8 år gammel
YL-LDE 15,6 år gammel
YL-LDD 15,8 år gammel
Gennemsnitsalder for SmartLynx fly opereret for SAS er 14,2 år

Gennemsnitsalderen for SAS egne A320 CEO er 16,4 år

SAS egne A320 CEO er altså i gennemsnit 2,2 år ældre end de 9 fly SmartLynx i dag opererer for SAS.

Hvorfor er det så at aviser og folk herinde nævner flyenes alder som et problem?
Sikkerhed handler vel ikke om alderen på flyet, men om vedligeholdelsen af flyet? Og flyets tekniske stand er vel ganske svær at vurdere for den almindelige passager og journalist?

I følge FR24 ser det ud til at der i dag flyver 9 smartLynx A320 for SAS
ES-SAD 9,6 år gammel
ES-SAX 14,1 år gammel
YL-LCT 19,1 år gammel
YL-LDU 8,7 år gammel
YL-LDN 14,8 år gammel
YL-LDM 16,6 år gammel
YL-LDF 13,8 år gammel
YL-LDE 15,6 år gammel
YL-LDD 15,8 år gammel
Gennemsnitsalder for SmartLynx fly opereret for SAS er 14,2 år

Gennemsnitsalderen for SAS egne A320 CEO er 16,4 år

SAS egne A320 CEO er altså i gennemsnit 2,2 år ældre end de 9 fly SmartLynx i dag opererer for SAS.

Hvorfor er det så at aviser og folk herinde nævner flyenes alder som et problem?
Sikkerhed handler vel ikke om alderen på flyet, men om vedligeholdelsen af flyet? Og flyets tekniske stand er vel ganske svær at vurdere for den almindelige passager og journalist?

Det handler nok heller om opplevd kvalitet. Gamle fly virker eldre hvis resten av operasjonen virker uryddig, enn hvis servicen er strålende, man flyr på tid osv. SmartLynx har store problemer med operasjonen, og leverer ikke akkurat god kvalitet. De genererer haugevis av rapporter hos det svenske tilsynet og ATC, og fremstår generelt som temmelig ukoordinert og lite profesjonelle. Språkproblemer hjelper heller ikke på passasjerenes inntrykk av at dette ikke akkurat er kvalitet.

SAS leier inn Smartlynx

Flyr ALC-ARN på Søndag og da er det en viss sjanse for at jeg ender opp med Smartlynx. Er det noen måte å få sjekket opp dette på forhånd?

Har EBD og skal uansett prøve å få booket om til en mer direkte rute hjem, men vi er 5 pax så det spørs hvor lett det blir.

For å gni det inn har dragen brukket foten også så dette kan bli interessant

Re: SmarLynx for SAS sommer 2023

Så vidt jeg kan se, så er det Smartlynx som flyr ALC-ARN på søndag, ja.

Re: SAS leier inn Smartlynx

Flyr ALC-ARN på Søndag og da er det en viss sjanse for at jeg ender opp med Smartlynx. Er det noen måte å få sjekket opp dette på forhånd?

Har EBD og skal uansett prøve å få booket om til en mer direkte rute hjem, men vi er 5 pax så det spørs hvor lett det blir.

For å gni det inn har dragen brukket foten også så dette kan bli interessant

Det staar operated i soekemotoren paa sas.no, men ingenting er 100% sikkert saa klart.

Både afgangen 11:25 og 20:05 er sat op med Smart Lynx

Der er en del alternativer:
ALC - OSL
11:05 (SAS)
20:40 (Air Baltic)

ALC - CPH:
11:05 (SAS Connect)

ALC - SVG:
20:45 (SAS)

ALC - BGO
19:25 (SAS)

Både afgangen 11:25 og 20:05 er sat op med Smart Lynx

Der er en del alternativer:
ALC - OSL
11:05 (SAS)
20:40 (Air Baltic)

ALC - CPH:
11:05 (SAS Connect)

ALC - SVG:
20:45 (SAS)

ALC - BGO
19:25 (SAS)

Takker:)

Får prøve 1105 til OSL/CPH og videre hjem til AES.

Det er uansett ikke verdens undergang å fly smart gaupe til ARN

Apropos:

Hadde AirBaltic (for SAS) med A220 fra OSL til ALC. Satt på rad 9, som litt bak ledende kant på motorene. Jeg har flydd MYE de siste 20 årene og denne turen var støymessig en av de verste jeg har vært på. Det var ikke direkte motorstøyen som var plagende, men det virket som at bleed-air eller tilsvarende ble rutet og fordelt i taket akkurat der jeg satt, og det støyet noe for jævlig. Vi slet med å holde en samtale uten å rope og jeg føler jeg sliter med visse frekvenser etter turen. Har selvfølgelig blitt utsatt for støy før men dette var noe eget.

Forøvrig ikke spesielt imponert over A220. Teite småskjermer oppe ved ventilene som bare vindusetene kunne se og altfor rakryggete seter i AirBaltic sin konfigurasjon.

Aldri mer rad 9 i alle fall

Takker:)

Får prøve 1105 til OSL/CPH og videre hjem til AES.

Det er uansett ikke verdens undergang å fly smart gaupe til ARN

Apropos:

Hadde AirBaltic (for SAS) med A220 fra OSL til ALC. Satt på rad 9, som litt bak ledende kant på motorene. Jeg har flydd MYE de siste 20 årene og denne turen var støymessig en av de verste jeg har vært på. Det var ikke direkte motorstøyen som var plagende, men det virket som at bleed-air eller tilsvarende ble rutet og fordelt i taket akkurat der jeg satt, og det støyet noe for jævlig. Vi slet med å holde en samtale uten å rope og jeg føler jeg sliter med visse frekvenser etter turen. Har selvfølgelig blitt utsatt for støy før men dette var noe eget.

Forøvrig ikke spesielt imponert over A220. Teite småskjermer oppe ved ventilene som bare vindusetene kunne se og altfor rakryggete seter i AirBaltic sin konfigurasjon.

Aldri mer rad 9 i alle fall

Tror du det er stillere foran i flyet? Har rad 1 i høst med to små på 1 og 3. Vil nødig ødelegge hørselen deres for alltid :crowded

SmarLynx for SAS sommer 2023

Tror du det er stillere foran i flyet? Har rad 1 i høst med to små på 1 og 3. Vil nødig ødelegge hørselen deres for alltid :crowded

A220 har litt støyende aircondition, sånn ca rundt rad 9 eller der omkring

Ellers er det som en A320neo

Men har rad 16/17 om 3,5 uke så får rapportere [emoji6]

Last edited:

Jeg måtte frem med en av ungene og det er litt stillere der fremme enn på rad 9, men alt er jo relativt.

Ville faktisk tatt med hørselvern. Det er noe med intensiteten i visse frekvensbånd som gjør meg mer skremt enn når jeg flyr turboprop.

Nå sklir tråden litt ut men kan være greit å nevne at servicen til AirBaltic var upåklagelig. De respekterte EBD uten å stusse og var generelt proffe i alt de gjorde. 10/10 fra meg.

Og der ble returen idag, med Smartlynx, kansellert gitt. Automagisk ombooking via Brüssel, om to dager.

Kundesuport åpner kl 0900 så får vi se om det er andre muligheter.

Dette kan umulig bli billig for SAS….

Malaga, Alicante og Athen kansellert fra ARN i dag, dette blir nok litt kaotisk å få ombooket i høysesong.

Noen som vet hva som er satt opp fra ARN - AGP 1510 i morgen? SAS el SmartLynx, stÃ¥r at det skal være SAS í¾í´·í¼í¿¼âï¸

Hvorfor spør du da?

SAS sier SAS. På den tidligere flighten er det SAS Connect og på den senere er det SmartLynx.

2e9c80a1f30ffe2ef190e028b59a64b1.jpg

Apropos tidligere klaging på A220. Hadde en Embraer 195 på siste flighten hjem og på rad 10 med ca samme utsikt mot motorene var det vesentlig stillere. Vanlig flystøy og ikke den infernalske lyden av høytrykksluft som vi hørte på A220.

Apropos tidligere klaging på A220. Hadde en Embraer 195 på siste flighten hjem og på rad 10 med ca samme utsikt mot motorene var det vesentlig stillere. Vanlig flystøy og ikke den infernalske lyden av høytrykksluft som vi hørte på A220.

A220 støyer eller suser på en litt rar måte. Med akkurat infernalsk vil jeg ikke kalle lyden, selv om det suser

De kommer riktignok en slags resonanslyd akkurat ved motorpådrag når et visst turtall passeres

Back