Innleie SAS - Sommer 2023

For airBaltic sin del, ser det ut som det er snakk om 3 maskiner kommende somemr i SAS produksjon
 
Flere nye fly kommer på løpende bånd. Nye Crew utdannes så fort som mulig. Noen Ex Flyr og andre tilbake fra oppsigelse. Blir nok flest SAS, flere SAS Connect og litt SAS link fly til sommeren. Mange fly på C sjekk i vinter og noen parkerte. Ingen kan slå komforten i en A320 Neo og performance som blir igjen etter enhetsflåten er komplett i Okt. 737-700 skal ut.
 
Det blir litt vemodig den dagen man ikke lenger kan se de blåhvite tre bokstavene på himmelen lenger, men en dag så vil ikke Danmark lenger betale for at resten av Skandinavia skal ha et dårlig drevet alternativ til Norwegian. Er begrenset for hvor lenge et selskap skal få blø ut kun for å ha et passasjerfly i beredskap hvis de trenger et for en katastrofe, det er jo det vi egentlig har Forsvaret til.
 
Å hei…
Så innleie av 13 ish fly i sommer,
betyr at man ikke kan se de 130 ish flyene som har SAS farger?
 
Å hei…
Så innleie av 13 ish fly i sommer,
betyr at man ikke kan se de 130 ish flyene som har SAS farger?

8 SmartLynx, 2 HiFly, 3 Jettime, 2-3 fra Air Baltic, ATR fra Xfly, pluss mer enn halvparten av «SAS-flyene» som opereres av CityJet eller Connect LHR, osv osv. Blir ikke SAS av litt maling på flyene. På ARN er nå SK i sterkt mindretall.
 
8 SmartLynx, 2 HiFly, 3 Jettime, 2-3 fra Air Baltic, ATR fra Xfly, pluss mer enn halvparten av «SAS-flyene» som opereres av CityJet eller Connect LHR, osv osv. Blir ikke SAS av litt maling på flyene. På ARN er nå SK i sterkt mindretall.

Og mye tyder på at dette bare er begynnelsen.
 
Og mye tyder på at dette bare er begynnelsen.

Og alt denne innleien osv foregår mens SK-besetninger sitter hjemme med lønnstrekk på tvangsutlagte fridager som selskapet hevder «må» legges ut fordi det er «ikke er nok produksjon.» Dette er forståelig nok en særlig stor grunn til kraftig misnøye. Totalt ca 40 av 140 fly opereres i sommer av andre enn SK selv.
 
8 SmartLynx, 2 HiFly, 3 Jettime, 2-3 fra Air Baltic, ATR fra Xfly, pluss mer enn halvparten av «SAS-flyene» som opereres av CityJet eller Connect LHR, osv osv. Blir ikke SAS av litt maling på flyene. På ARN er nå SK i sterkt mindretall.

Og mye tyder på at dette bare er begynnelsen.

Beklager - glemte 3 fra Jettime…
Ja, men det blir jo en «helt annen» diskusjon,
at de leier inn eksternt for å komme gjennom sommeren fra SmartLynx, HiFly, airBaltic og Jettime vs. innleie av kapasitet over flere år,
som ATR72 og CRJ900 fra Xfly og CityJet. SAS Link og SAS Connect er fortsatt selskap i SAS Gruppen.
 
Er det bare meg, eller er det andre som synes «nye» SAS ligner mer og mer på «Gamle» Norwegian?
 
Det blir litt vemodig den dagen man ikke lenger kan se de blåhvite tre bokstavene på himmelen lenger, ......

Vi snakker om styrking av flåten i høysesong/peak, og det har SAS absolutt behov for .. Det gir bedre trygghet og utnyttelse av 'core'-arbeidsstokken når behovet er lavere.
 
Du menar ”gamla” Norwegian som beställde 100 Boeing 737 MAX, 100 Airbus A320NEO och + 40 Boeing 787 Dreamliner?

Gamle Norwegian som delte opp driften i diverse AOC, pådro seg gjeld og drev ineffektivt og gjorde så godt de kunne for å knuse fagforeninger heller enn å drive fornuftig.
 
Gamle Norwegian som delte opp driften i diverse AOC, pådro seg gjeld og drev ineffektivt og gjorde så godt de kunne for å knuse fagforeninger heller enn å drive fornuftig.

For ikke å snakke om alle rare selskaper som er ekstremt langt nede på rangstigen i rettigheter til de som jobber i selskapet de hentet inn om sommeren. GoJet og smartlynx for å nevne noen.
 
Ser ut som de er i godt i gang med å oppdatere ruteplaneer/bookinger utover sommeren med det som skal leies inn. Fikk en OSL-NCE i august endret til airBaltic og A220 nå nylig
 
For ikke å snakke om alle rare selskaper som er ekstremt langt nede på rangstigen i rettigheter til de som jobber i selskapet de hentet inn om sommeren. GoJet og smartlynx for å nevne noen.

Men, noen synes jo det er "greit", opparbeider seg timer og drømmer om å komme inn i et av selskapene som har levelige betingelser.
De er jo med på å gjøre det mulig for slike selskap
 
Back
Top