Ingen ville handle Ryanair på CPH

Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Var litt fristet til å skrive dette quotet på Stavanger-dialekt, ja sågar Stavanger-SMS-dialekt, men regnet ikke med at så mange ville forstått det... FR-haterne ja, hva nå enn det måtte være... Kan det være de som synes at direkte diskriminering av handicappede er en uting, kan det være fagorganiserte som ble neglisert, forhatt og forbudt, kan det være folk som ikke er så begeistrer over en stor-kjeftet ire (unnskyld, det finnes bare en ire jeg ikke liker...) som hoverer over andres mismod, kan det være at de som synes slette holdninger og lav moral ikke alltid er like smart...? En har lov å like et billig produkt, men samtidig mislike holdninger som ligger bak dette billige produkt. Jeg er helt sikker på at det er både billig og sikkert å fly RyanAir, det kunne godt vært betaling til meg som pax for å fly med dem, men jeg kommer aldri til å fly med dem - helt og holdent grunnet mange av deres holdninger. Og ja, jeg kjenner desverre berørte mennesker som har fått store problemer grunnet disse holdninger...!

Nei, betal mer - og forlang mer... Det er nemlig plass for begge kategorier...

H
-----
Godt skrevet Harald. Selv orket jeg ikke kommentere "kleppan" og "Ryk og Reis".
Folk får mene hva de vil for meg, men litt erfaring på området skader ikke.

Jeg har jobbet med dansker de siste 13 årene, og de kan ha en annen måte å uttrykke seg på - ofte mer "hardt" og direkte, men også med en herlig og litt skjult ironi.
At fagforeningene i Danmark er mer konfliktvillige enn her hjemme, er nok riktig. Det har vært til skade for bl.a. SAS. På den annen side har de brøytet vei for mange av de rettigheter mange andre fortsatt nyter godt av, også her på berget.
At de i CPH ikke handlet dette Ryanair-flyet, synes jeg var helt OK.

Tally-Ho

Divertet selv for ett par år siden til Lyon en sen kveld, det samme gjorde alle andre selskaper som skulle til samme sted som oss. Sterling var bak oss på approachen, det tok flere timer før vi fikk handling, men vi fikk det før Sterling.
Sannsynligvis har det hele med kapasiteten til handlingselskapet på det aktuelle tidspunktet å gjøre i de fleste tilfeller, antageligvis også i CPH ved uventet sne.

FR er vel det flyselskap i europa med den beste kredittverdighet så vi har aldri hatt bruk for kredittkort til noe.

FR er vel det flyselskap i europa med den beste kredittverdighet så vi har aldri hatt bruk for kredittkort til noe.
Så FR-kapteiner har intet corporate kort? Det handler ikke om dårlig likviditet - men om å enkelt kunne gjøre opp for ad hoc fuel og handling.

Handelingselskapene burde bare være glad for å få ekstra business og mer omsetning hvis en Ryanair maskin går ned på f.eks CPH eller OSL. Makan til arroganse...

En diversion kommer veldig ofte paa tidspunkter hvor man ikke oensker mer business. ....

Riktig FR kapteiner har ikke kort, vi har ingen kostnader på ad-hoc basis og fuelregningen deales med i Dublin.
Hmm, mener du virkelig at det fremdeles i disse krisetider finnes selskaper som betaler med kort? Har ennå ikke hørt om noe tilfelle i FR hvor vi har hatt behov for sånt.

I Europa er det etter min erfaring lett aa faa avtale om aa betale ad hoc-flighter per faktura. Her borte maa du nok fram med kortet hvis du havner et sted du ikke har planlagt ... Og i Afrika er det bare aa fylle lomma med cash paa forhaand. Du kan finne en handling agent som fakturerer men ATC og landingsavgifter maa betales cash, selv om de vet at du kommer. (ikke serieflyvninger, selvfoelgelig)

Vi (ATA) floey alltid rundt med fire kort paa fast gjemmested i cockpit.

Dette har MOW langt mer greie på enn meg, men det har da skjedd - hovedsaklig ved tvil om selskapers likviditet - at det kreves cash eller kredittkort også i Europa og Norge...

Vel - hvis Ryanair ansatte i det lengste velger å IKKE gå ned på flyplasser det vet de kan få problemer å få handeling på er det heller ikke bra. Da kan det jo i værste fall gå ut over sikkerheten - om så ubevisst! Og hvis dama til sønnen din tilfeldigvis sitter på det Ryanair flyet hjelper det ikke mye om man er stolt av å "stå på krava".

Hvis din teori skulle blive til virkelighed, så er det da FR der har et stort problem og ikke handlingselskaberne.

Men selv om selskabet efter min mening står for noget der ikke tiltaler mig, så kunne jeg ikke forestille mig andet end at de ansatte i FR er fornuftige og dygtige folk, der aldrig kunne finde på at tænke eller gøre sådan.

Om handlingselskaberne vil have mere business eller ej - er udelukkende deres egen beslutning - og der kan være mange gode grunde til ikke at ville have business fra Ryanair eller fra andre potentielle kunder.

Det er på ingen måde arrogance - men kan være rigtig sund fornuft.

Hvis din teori skulle blive til virkelighed, så er det da FR der har et stort problem og ikke handlingselskaberne.

Men selv om selskabet efter min mening står for noget der ikke tiltaler mig, så kunne jeg ikke forestille mig andet end at de ansatte i FR er fornuftige og dygtige folk, der aldrig kunne finde på at tænke eller gøre sådan.

Om handlingselskaberne vil have mere business eller ej - er udelukkende deres egen beslutning - og der kan være mange gode grunde til ikke at ville have business fra Ryanair eller fra andre potentielle kunder.

Det er på ingen måde arrogance - men kan være rigtig sund fornuft.

Ja det er sund fornuft å avvise en forespørsel om handling fra et annet selskap. Helt i tråd med hvordan ting bør være.
Hvis Thai skulle diverte et sted, bør de bli stående der for evig og alltid, fordi de betaler kabinpersonalet en brøkdel av hva Ryanair gir sine kabinpersonale, og i tillegg får de ikke engang komme hjem til familien hver kveld, men må sove over på hoteller rundt omkring i verden. Sånne selskap bør nektes handling. No doubt.

En annen ting er jo at SGS og andre handlingselskaper går så godt at de slettes ikke trenger ekstra penger som slik handling gir. Vi er jo inne i en gullalder i flybransjen, og har all kontoen nærmest full. Og de ansatte lever trygt og godt i sine jobber, så ekstra oppdrag er heller ikke noe for de. Skjønner godt at de sier nei jeg. Absolutt.

Last edited:

Noen riktige gentlemens overfor konkurrerende selskaper, dets ansatte og deres kunder, disse koffertflytterene på CPH.

Noen riktige gentlemens overfor konkurrerende selskaper, dets ansatte og deres kunder, disse koffertflytterene på CPH.

Dette er usakelig. Det har vært grundig forklart i tidligere poster i tråden her at det nok sikkert er OK produkt for de som benytter det, at de ansatte nok er koselig som individer, etc. Det stopper ikke det faktum at måten selskapet, spesielt med toppsjefen i front, ter seg i markedet og måten de rakker ned på andre gjør at det er ikke noe gale i å ha et snev av ryggrad og vise at man ikke hjelper til å dra hele bransjen ned til minste felles nevner.

Dette har lite med gentlemanaktig eller annet å gjøre.

-A

Usakelig? På hvilken måte? Bare fordi han er uenig med deg?
At man er uenig i driftsmåten og markedsføringen til et annet selskap, bør man allikevel ta handling på disse hvis de skulle diverte. Det synes nå ihvertfall jeg. Noe annet er i mine øyne smålig.

IMM

Dette er usakelig. Det har vært grundig forklart i tidligere poster i tråden her at det nok sikkert er OK produkt for de som benytter det, at de ansatte nok er koselig som individer, etc. Det stopper ikke det faktum at måten selskapet, spesielt med toppsjefen i front, ter seg i markedet og måten de rakker ned på andre gjør at det er ikke noe gale i å ha et snev av ryggrad og vise at man ikke hjelper til å dra hele bransjen ned til minste felles nevner.

Dette har lite med gentlemanaktig eller annet å gjøre.

-A

At man er uenig i driftsmåten og markedsføringen til et annet selskap, bør man allikevel ta handling på disse hvis de skulle diverte. Det synes nå ihvertfall jeg. Noe annet er i mine øyne smålig.

IMM

Smålig ?

Det er vel ikke gitt at service leverandører , uansett bransje skal hjelpe konkurenter til enhver tid så lenge liv&helse ikke står i fare ?

Nei, ikke fordi han ikke deler syn med meg. Fordi det er et skille mellom "jeg syns det ville være fint om alle hjalp alle og verden ble et fint sted" og "selskapet har ikke tedd seg bedre og fortjener omtrentlig det som skjer".

Det er ikke noe mer smålig å ha ryggrad i denne saken en om du skulle gått inn døren til nærmeste tannlege og forlangt å få fikset opp noen tenner når du var tilfeldigvis i nærheten og hadde tannpine, etter å ha vært på fremsiden av lokalavisen og hengt ut alle tannleger som blodsugere.

Hvis man synes at det er helt rettmessig at man skal ut av det blå (pun intended) lande et sted og kreve service etter å ha slengt grundig med leppen, da har man mistet gangsynet. Eller som man sier her i asia, karma is a beach.

-A

Nei, ikke fordi han ikke deler syn med meg. Fordi det er et skille mellom "jeg syns det ville være fint om alle hjalp alle og verden ble et fint sted" og "selskapet har ikke tedd seg bedre og fortjener omtrentlig det som skjer".

-A

Vel, jeg må si at jeg faktisk synes at du er usaklig nå.
Å ta handling på et selskap som diverter er en høyst normal sak, uansett om det er din argeste konkurrent som skulle komme på uventet besøk. Sånn fungerer det i luftfarten alle steder.
Når Vildanden kommer til Torp, så tar vi oss av de på beste mulige måte. Selv om de er vår argeste konkurrent til Bergen.
Vi tar handling på KLM, selv om de tar ufattelig mye av vår trafikk til København. Sånn er det, og sånn bør det være. Det har ingen ting med "jeg synes det ville være fint om alle hjalp alle og verden er et fint sted" Den uttalelsen var langt fra saklig.

Det er vel mulig at bransjen har noe (god ?) gammle ordninger hvor 'alle' majors hadde handling og mange hadde interlining.

LCC og spesielt FR har sagt at de ikke ville være med på dette og redefinert flygingen, så da må de vel neste forstå at de har meldt seg ut ?

Det er vel mulig at bransjen har noe (god ?) gammle ordninger hvor 'alle' majors hadde handling og mange hadde interlining.

LCC og spesielt FR har sagt at de ikke ville være med på dette og redefinert flygingen, så da må de vel neste forstå at de har meldt seg ut ?

Det er ikke snakk om en gratis vennetjeneste, men en tjeneste man kjøper og betaler for.

Back