Ingen ville handle Ryanair på CPH

Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Hvilke priser er det snakk om for en slik handling ? Fritt fram for den som handler ?
Betales det cash eller med kort når man ikke har en framforhandlet avtale på forhånd?
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Jeg tror de fleste selskaper utstyrer sine piloter med et kredittkort til bruk i slike tilfeller. Ellers er jo 'Captain's Check' et gammelt og ærverdig betalingsmiddel ...

Ikke lett å betale handling på krita heller .. har opplevd å stå betalingsvillig med kort for så å oppdage at agenten ikke kan ta kredittkort ... :rolleyes:

Og i noen deler av verden flyr man rundt med en stor bunke cash ....
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Dette hører for meg bare barnslig ut... Ja det finnes konkurranse, men at ingen vil ta i selskapet uansett pris høres bare for dumt ut.

Må være mer til denne historien enn hva som er kommet fram her...
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Dette hører for meg bare barnslig ut... Ja det finnes konkurranse, men at ingen vil ta i selskapet uansett pris høres bare for dumt ut.


Ja det hørse bare for dumt ut for folk flest. Men i bransjen er det et så stort hat til Ryanair (bare se på forumet her), at jeg tipper det er sant det som står.
Det har ikke vært noen problem overhodet i Norge når Ryanair har divertet, enten det er til Oslo, Kristiansand, Stavanger eller andre steder. Alt har gått bra.
Wizzair derimot, ble stående på Gardermoen uten at noen ville fylle drivstoff for de. Men heldig vis er daglig leder i et fuelselskap en mann som jobbet på Torp før, og med en telefon til han så ordnet den saken seg.
 
Last edited:
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Dette hører for meg bare barnslig ut... Ja det finnes konkurranse, men at ingen vil ta i selskapet uansett pris høres bare for dumt ut.

Må være mer til denne historien enn hva som er kommet fram her...

Jeg ser ikke på det som et problem. Sånt vil du finne i de fleste bransjer, at det finnes folk som har prinsipper (av bedre eller dårligere grunner), som gjør at de ikke vil gjøre butikk med utvalgte potensielle kunder.

Selv jobber jeg i IT, og selv om det er er mye obskurt i blandt oppdragene så finnes det definitivt kombinasjoner av levrandører og potensielle kunder jeg ikke gjør butikk med.

-A
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

I luftfarten har det vært tradisjon å hjelpe hverandre, når det kniper.

Når Ryanair kan fly pax over Nordsjøen for en hundrelapp, så må de gjøre mye riktig (selv om både de og f.eks Norwegian opererer med et hav av tilleggsavgifter som er usynlige).

Men det er noe med holdningen til Ryanair, og ikke minst sjefen sjøl, som ikke tiltaler meg. Han og selskapet pisser på tradisjonelle operatører, som har hatt det som praksis i gi et minimum av service for pax ved delay, kansellering, kanskje tilby hotell til disse etc etc.

Det er noe med retorikken jeg ikke liker, og holdningen til fagforeningsarbeid etc etc.
Jeg er særdeles liberalistisk anlagt, og definitivt ikke en typisk "union-man". Men et sted går grensen for anstendighet.

Jeg kjenner ikke en pilotkollega hos meg som føler kollegialitet med FR, og det er uvanlig i vår bransje. Synd for FR-pilotene, som garantert er hyggelige folk. Men regimet de representerer tiltaler ikke meg. Sorry!

Og - bare for å ha sagt det - har flydd 2 ganger med FR, og har vært fornøyd begge gangene. Til prisen jeg betalte, kunne jeg ikke forlange mer!

Tally-Ho
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Wizzair derimot, ble stående på Gardermoen uten at noen ville fylle drivstoff for de. Men heldig vis er daglig leder i et fuelselskap en mann som jobbet på Torp før, og med en telefon til han så ordnet den saken seg.

Det er en helt annen problemstilling. Det er ingen fuelselskaper som vil tanke en operatoer de ikke har avtale med med mindre de faar cash eller kredittkort.
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Min erfaring er at dette er typisk dansk etter å ha jobbet mot dansker... Man kan ikke forlange eller forvente noe av en danske... man må spørre og be på sine knær, og DA sier dansken; selvføgelig det skulle bare mangle... F.eks nordmenn er litt mer forsiktige og ydmyke av seg og gjør som de får beskjed om... typisk dansk å være sta og egen, stå på krave for envher pris og hater å bli kommandert

Men dette er nå min personlige oppfatning ;o))
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Det er racisme ,hihihihi, og way way off
Hilsen
Ole
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Angående dansker vil jeg bare si at foreningskulturen er langt sterkere enn det vi er vant med her på berget. Jeg jobbet litt her en stund - innen ground handling faktisk - og jeg tror det gikk en halv dag før "fagforeningsrepresenanten" approached me angående medlemsskap i fagforeningen og "kun tre av de ansatte her står utenfor". Har vært innom tre-fire handlingsselskap i Norge også, uten å ha vært i nærheten av samme opplegget. Fagforeningene er STERKE, og arbeidsavtaleverket utrolig komplisert med forhandlingskarteller etc.

Dog håper og tror jeg at det ikke var fagforeningene det stod på når FR måtte vente...
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

På OSL er det Menzies som har kontrakt med RYR ved diversion. I dag kom det en innom midt oppe i alt! Den stod på bakken i hvertfall to timer.. De fikk vente i en time bare på fanblade deicing. Så de er lavest prioritert og får bare stå å vente.
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

På OSL er det Menzies som har kontrakt med RYR ved diversion. I dag kom det en innom midt oppe i alt! Den stod på bakken i hvertfall to timer.. De fikk vente i en time bare på fanblade deicing. Så de er lavest prioritert og får bare stå å vente.

Har Menzies overtatt - jeg trodde det var SGS - hovedsaklig fordi SGS vel har døgnbemanning - det har vel ikke Menzies??

At man må vente ved diversion er jo ikke noe nytt...
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Dersom det stemmer som er sagt om fagforeningsholdningen i Danmark var det neppe nødvendig for ledere i foreningene å si nei, her snakker vi vel heller da om en generell holdning blandt de ansatte ovenfor bedrifter med "foreningsnekt".
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Det er tragisk å lese innspill fra FR haterne...nei je vil itte handle Fr fly fordi blabla...driver du butikk så driver du butikk...og han som mener å kjøre tr london for 100 kr er uetisk....mest apatiske je ser på forumet er døm som alltid skar skryte at døm sitter foran gardina og klager over reidar, samtidig som døm jobber på gardermoen er faktisk r avhengig av apene...
 
Last edited:
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Min erfaring er at dette er typisk dansk etter å ha jobbet mot dansker... Man kan ikke forlange eller forvente noe av en danske... man må spørre og be på sine knær, og DA sier dansken; selvføgelig det skulle bare mangle... F.eks nordmenn er litt mer forsiktige og ydmyke av seg og gjør som de får beskjed om... typisk dansk å være sta og egen, stå på krave for envher pris og hater å bli kommandert

Men dette er nå min personlige oppfatning ;o))

Personlige meninger må alle få lov til å ha, også jeg - etter å ha jobbet med/hos danske i litt over 600 år, kan jeg ikke kjenne igjen noe av det du skriver, jeg kan ikke en gang erindre noe av det du skriver, jeg kan ikke en gang tro på noe av det du skriver, og at nordmenn er så mye mer ydmyke og forsiktige, og gjør som de får beskjed om...! Tja, jeg kan nå remse om et par ti-talls tusen nordmenn som ikke fyller akkurat de kriteriene ja, likeså noen millioner utlendinger som heller ikke kan synes det... Men det er nå min personlig mening...

H
 
Last edited:
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Det er tragisk å lese innspill fra FR haterne...nei je vil itte handle Fr fly fordi blabla...driver du butikk så driver du butikk...og han som mener å kjøre tr london for 100 kr er uetisk....mest apatiske je ser på forumet er døm som alltid skar skryte at døm sitter foran gardina og klager over reidar, samtidig som døm jobber på gardermoen er faktisk r avhengig av apene...

Var litt fristet til å skrive dette quotet på Stavanger-dialekt, ja sågar Stavanger-SMS-dialekt, men regnet ikke med at så mange ville forstått det... FR-haterne ja, hva nå enn det måtte være... Kan det være de som synes at direkte diskriminering av handicappede er en uting, kan det være fagorganiserte som ble neglisert, forhatt og forbudt, kan det være folk som ikke er så begeistrer over en stor-kjeftet ire (unnskyld, det finnes bare en ire jeg ikke liker...) som hoverer over andres mismod, kan det være at de som synes slette holdninger og lav moral ikke alltid er like smart...? En har lov å like et billig produkt, men samtidig mislike holdninger som ligger bak dette billige produkt. Jeg er helt sikker på at det er både billig og sikkert å fly RyanAir, det kunne godt vært betaling til meg som pax for å fly med dem, men jeg kommer aldri til å fly med dem - helt og holdent grunnet mange av deres holdninger. Og ja, jeg kjenner desverre berørte mennesker som har fått store problemer grunnet disse holdninger...!

Nei, betal mer - og forlang mer... Det er nemlig plass for begge kategorier...

H
 
Last edited:
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Min erfaring er at dette er typisk dansk etter å ha jobbet mot dansker... Man kan ikke forlange eller forvente noe av en danske... man må spørre og be på sine knær, og DA sier dansken; selvføgelig det skulle bare mangle... F.eks nordmenn er litt mer forsiktige og ydmyke av seg og gjør som de får beskjed om... typisk dansk å være sta og egen, stå på krave for envher pris og hater å bli kommandert

Men dette er nå min personlige oppfatning ;o))

Jøss, skulle nesten tro jeg var dansk......
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

SGS hadde ad hoc handlingsavtale med FR fram til i fjor så vidt jeg husker. Jeg tror ikke det var finansiering som var hovedproblemet men ledig kapasitet hos handligsselskapene. Jeg har ikke hørt at FR har vært unormalt problematiske pengemessig når det gjelder handling.
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Var litt fristet til å skrive dette quotet på Stavanger-dialekt, ja sågar Stavanger-SMS-dialekt, men regnet ikke med at så mange ville forstått det... FR-haterne ja, hva nå enn det måtte være... Kan det være de som synes at direkte diskriminering av handicappede er en uting, kan det være fagorganiserte som ble neglisert, forhatt og forbudt, kan det være folk som ikke er så begeistrer over en stor-kjeftet ire (unnskyld, det finnes bare en ire jeg ikke liker...) som hoverer over andres mismod, kan det være at de som synes slette holdninger og lav moral ikke alltid er like smart...? En har lov å like et billig produkt, men samtidig mislike holdninger som ligger bak dette billige produkt. Jeg er helt sikker på at det er både billig og sikkert å fly RyanAir, det kunne godt vært betaling til meg som pax for å fly med dem, men jeg kommer aldri til å fly med dem - helt og holdent grunnet mange av deres holdninger. Og ja, jeg kjenner desverre berørte mennesker som har fått store problemer grunnet disse holdninger...!

Nei, betal mer - og forlang mer... Det er nemlig plass for begge kategorier...

H

Helt enig Harald - godt skrevet :-)
 
Re: Ingen ville handle Ryanair på CPH

Vel - hvis Ryanair ansatte i det lengste velger å IKKE gå ned på flyplasser det vet de kan få problemer å få handeling på er det heller ikke bra. Da kan det jo i værste fall gå ut over sikkerheten - om så ubevisst! Og hvis dama til sønnen din tilfeldigvis sitter på det Ryanair flyet hjelper det ikke mye om man er stolt av å "stå på krava".

Handelingselskapene burde bare være glad for å få ekstra business og mer omsetning hvis en Ryanair maskin går ned på f.eks CPH eller OSL. Makan til arroganse...
 
Back
Top