• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ingen møtte Ambulanseflyet til SAS Braathens

BU595

ScanFlyer Silver
Ingen møtte Ambulanseflyet til SAS Braathens

Les HER

Ingen møtte norsk ambulansefly

Sommel og sinne på Phuket lufthavn

PHUKET (VG) Et Braathen-fly som skulle hente sårede nordmenn i Thailand, ble stående i over 12 timer på Phuket lufthavn i går.

Replying to Topic 'Ingen møtte Ambulanseflyet til SAS Braathens'

det virker jo noe kaotisk fra UDs side - er alle på juleferie fremdeles??
Men, i dag hørte jeg svenske turister klage over at de norske skadde i Thailand ble tatt så mye bedre hånd om enn de svenske - etter å ha hørt det motsatte fra nordmenn. Så, fakta er vel at det er kaotisk for alle, og det er ikke lett for noen å få gjort ting knirkefritt. Husk ogaå at den norske ambassaden i BKK besto (nå har de fått assistanse fra Oslo) av 16 personer! Åtte nordmenn og åtte lokalt ansatte - da kan man ikke vente at de skal være over alt til en hver tid.

Kan vi ikke vente med å felle en dom over hva og hvordan ting har skjedd til langt ut i det nye året. Er det noen som har full oversikt? Har media full oversikt?

Ingen har full oversikt i en situasjon som dette. Men naar man svir av saa mye kroner som det koster aa chartere spesialinnredede fly boer man kunne forlange litt litt koordinering. Man kan ikke hjelpe hvis man ikke kan bruke de midlene man har til disposisjon.

Det bør absolutt være en slags koordinering...(...og det er det nok også i mange tilfeller - hvorfor kommer det så få meldinger om den fantastiske hjelpen/arbeidt som gjøres?) men at media og vi på forumet begynner å kreve og skrike er jeg ikke sikker på at er så veldig til hjelp!

Originally posted by EB

Kan vi ikke vente med å felle en dom over hva og hvordan ting har skjedd til langt ut i det nye året. Er det noen som har full oversikt? Har media full oversikt?

Jo, det er greit .....Men når DK NVR BLX opererer med 2-3 timers bakkestopp kan man jo lure litt. Dette var heller ikke ment som noe skrik fra min side, men rett og slett en formidling av en rapport fra ett crew..

Ser at VG også nå skriver om at man bør vente med kritikken... Nå er det den operative jobben som må gjøres...

Jeg vil nå tro dette er så godt koordinert som overhode mulig jeg !....... Men kaoset der + all klagingen gjør at ting ser ukoordinert ut ...

UD gjør nok det de kan..

Tyske, finske, danske, norske, svenske, italienske og amerikanske myndigheter har fått kritikk for å være treige. Det er ihvertfall hva som står i mediene. Reiseoperatørene har fått kritikk. Hva er det med folk her som forventer at gullbåren er på plass ved øyeblikket det skjer noe man ikke forventer? Spesielt når man er så langt hjemmefra.

Det er ingen som kunne være forberedt godt nok på det omfanget denne katastrofen har fått. At folk som har vært gjennom store traumer i selve hendelsen, opplever enda fler traumer når det tar tid å få hjelp, er en ekstra belastning man ikke alltid skal forvente at folk takler "fornuftig". De har sikkert rett de som påpeker mangler i arbeidet. Samtidig tror jeg de har rett de som sier de har gjort alt de kan også. Så vanskelig er dette arbeidet. At dette aktuelle flyet ikke fikk god nok oppfølging, er beklagelig. Men jeg er enig med de som sier at dommen over hvordan jobben er gjort, må komme i ettertid. For en så stor katastrofe vil få etterspill i evalueringer gjennom hele systemet.

Jeg er litt overrasket over at det tydeligvis ikke er lagt bedre til rette for transporter som dette på flyplassen i Phuket . I alle fall for oss i Nato er det naturlig å forvente en militær transportkontrolloperasjon i situasjoner som dette.

Min erfaring er at UD ikke har noen slags kompetanse på lufttransport utover å kjøpe flybilletter. I denne situasjonen kunne det kanskje vært en fordel om Forsvaret hadde tatt en større rolle som koordinatorer med thaiene, bakketjenesten og UDs nettverk på stedet. Bare en tanke - jeg vet minst like lite som de fleste andre hvordan forholdene er der nede.

Originally posted by Falcon

Jeg er litt overrasket over at det tydeligvis ikke er lagt bedre til rette for transporter som dette på flyplassen i Phuket .

Thailand er ikke noe I-land. Phuket flyplass var rammet av flodbølgen, sannsynligvis er også mye av supportpersonnellet og utstyret i bruk andre steder, eller kan ikke brukes. Jeg tror også at det er rimelig mange fly inn og ut av den flyplassen nå.

Men har ikke en norsk 737 1. pri i køen?

Originally posted by EB

Hvorfor skal den ha det da?

Originally posted by LCH78

Originally posted by EB

Hvorfor skal den ha det da?

Den hadde vel rimelig høy prioritet i luften (derav callsign: Scanor 1253 Ambulance), men er ikke bare SAS Braathens som flyr til Asia, så at de måtte vente kom ikke som noe sjokk.

Ser også av kveldens ankomster, at de er forsinka til 6:30 og 8:15 imorgen..

Jeg tror EB tar den ironiske tonen i dag.

Det er selvfølgelig kjedelig når slike situasjoner oppstår. Men var det så negetivt som det framstilles her? Vi kan se på det fra en annen side også. Det var ingen som viste omfanget av katastrofen og det vet vet vi fremdeles ikke. Den første dagen var det snakk om flere tusen døde. Nå er antallet opp i ufatelige 125.000 og det spekuleres i om antallet er så mange som 200.000. Jeg vil si at myndigheten skal ha ros for å ta to fly å sende de til Thailand, uten å ha fulstendig oversikt over antall skade. Bedre å sende for mange fly en for få.
Myndigheten kritiseres for å komme i gang for sent. Med flere tusen nordmenn i området er det helt på det rene at det er helt umulig å få kontakt og hjelpe hvert enkelt personlig. Det er viktig å få med seg at samtlige land som savner mange inbyggere blir kritisert for det samme, samtidi som det kommer ros til f.eks. Norge om hvordan de håndterer situasjonen. M.a.o. alle gjør det de kan, men de kan ikke hjelpe alle på en gang. Skal vi ta et eksempel til så kan jeg fortelle at statsministeren i Nederland i gad å kommenteren tragedien før 31. desember til tros for at ca. 500 Nederlander er savnet. Han var nemlig på ferie.

Vi får vente med å evaluere Norges innsats til alle har kommet hjem og pårørende/etterlatte har fått den støtte og bistand de trenger.

Hilsen,
Laurenz Edelman

Back