Ingen helikopterberedskap i Finnmark

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Pussig det der altså... Med regjeringer som ikke ønsker å satse på områdene: Helse, beredskap, politi, eldreomsorg, infrastruktur, skole/barn og næringspolitikk.

Da blir det jo lett slik at hut gamle Seaking ikke fungerer lengere..... Trist men sant. Enda tristere er det faktum at majoriteten av denne statens innbyggere ønsker å prioritere bort dette.

Vi får håpe det dukker opp noe nytt på heli fronten snart
 
Nå er det jo en spesiell situasjon at de 2 i Hammerfest er blitt beordret på bakken pga feil på en tilsvarende maskin på Shettland. Og at da 2 av helikoptrene er ute pga tech, kan skje. Ellers har de 4 helikoptre til 75.000 mennesker. Det tilsvarer 50 helikoptre i Oslo og Akershus.
 
Det er synd ta vi nå står uten beredskap i Finnmark, men det vil skje til tider med en så gammel helikopterpark. Teknikerne på 330 gjør til daglig en vanvittig jobb for å klare å utelukke dette, men med så få maskiner som alle begynner å bli veldig gamle, er dette ikke til å komme fra når ekstaordinære ting skjer. Så vi har på ingen måte dårlige helikopter, tvert imot! De fungerer glimrende til sitt formål. Problemet er at med eldringen så kommer stadig mer frekvente problemer i forhold til bytte av deler, feil på komponenter, osv. I tillegg sliter vi med at mange land har tatt Seaking ut av produksjon ,så tilgangen på nye deler er heller ikke hva den en gang var. En liten kommentar til beredskapen, den holdes for tiden av en Lynx og Bell 412 på Banak. Men er altså ikke noen Seaking på beredskap der pr. nå.

- Sunny
 
Nå er det jo en spesiell situasjon at de 2 i Hammerfest er blitt beordret på bakken pga feil på en tilsvarende maskin på Shettland. Og at da 2 av helikoptrene er ute pga tech, kan skje. Ellers har de 4 helikoptre til 75.000 mennesker. Det tilsvarer 50 helikoptre i Oslo og Akershus.

Hvor mange helikoptere er det i beredskap i f.eks. Danmark. Et landareal på størrelse med Finnmark?


Det er synd ta vi nå står uten beredskap i Finnmark, men det vil skje til tider med en så gammel helikopterpark. Teknikerne på 330 gjør til daglig en vanvittig jobb for å klare å utelukke dette, men med så få maskiner som alle begynner å bli veldig gamle, er dette ikke til å komme fra når ekstaordinære ting skjer. Så vi har på ingen måte dårlige helikopter, tvert imot! De fungerer glimrende til sitt formål. Problemet er at med eldringen så kommer stadig mer frekvente problemer i forhold til bytte av deler, feil på komponenter, osv. I tillegg sliter vi med at mange land har tatt Seaking ut av produksjon ,så tilgangen på nye deler er heller ikke hva den en gang var. En liten kommentar til beredskapen, den holdes for tiden av en Lynx og Bell 412 på Banak. Men er altså ikke noen Seaking på beredskap der pr. nå.

- Sunny

For all del. Min første posting i denne tråden var ikke ment som noen kritikk.
Det er ikke bare teknikerne til forsvaret som gjør en formidabel jobb med å holde den aldrende flåten operativ, men hele organisasjonen rundt drifta.




Vidar
 
Hvor mange helikoptere er det i beredskap i f.eks. Danmark. Et landareal på størrelse med Finnmark?




For all del. Min første posting i denne tråden var ikke ment som noen kritikk.
Det er ikke bare teknikerne til forsvaret som gjør en formidabel jobb med å holde den aldrende flåten operativ, men hele organisasjonen rundt drifta.




Vidar


Helt klart, og der et fullt på sin plass å sette spørsmålstegn rundt dette. Tenkte bare å bidra med den infoen jeg hadde :)
 
Har Bristow to reddningshelikoptre der oppe? Trodde de bare hadde ett tilknyttet offshore og betalt av Statoil? Tilsvarende er det noen andre offshore reddningshelikoptre lenger sør, feks på Heidrun..

Formålet med Seaking er vel nettopp å trygge havene og har således ikke så mye med hvor mange som bor på land å gjøre, men de utnyttes naturligvis også der..
 
Last edited:
Det er nå engang sånn at forsvarets Sea King helikoptere er mer lik en gammel gubbe enn en ung dame; lekker det ikke olje, er det noe som er galt ;)
 
Nå er det jo en spesiell situasjon at de 2 i Hammerfest er blitt beordret på bakken pga feil på en tilsvarende maskin på Shettland. Og at da 2 av helikoptrene er ute pga tech, kan skje. Ellers har de 4 helikoptre til 75.000 mennesker. Det tilsvarer 50 helikoptre i Oslo og Akershus.


Finnmark er jo bare 9 ganger større enn de to til sammen, så viss Oslo og Akershus hadde 50 helikopter, burde Finnmark hatt 450?

Ellers er det verdt å nevne at det er temmelig nøyaktig like langt mellom de to sykehusene i fylket (Hammerfest og Kirkenes), som det er mellom Oslo og Trondheim eller mellom Oslo og Stockholm. Men det er klart, hadde man hatt like mange sykehus som det finnes på de to sistnevnte strekningene, så hadde man sikkert klart seg med færre helikopter i Finnmark.
 
Finnmark er jo bare 9 ganger større enn de to til sammen, så viss Oslo og Akershus hadde 50 helikopter, burde Finnmark hatt 450?

Ellers er det verdt å nevne at det er temmelig nøyaktig like langt mellom de to sykehusene i fylket (Hammerfest og Kirkenes), som det er mellom Oslo og Trondheim eller mellom Oslo og Stockholm. Men det er klart, hadde man hatt like mange sykehus som det finnes på de to sistnevnte strekningene, så hadde man sikkert klart seg med færre helikopter i Finnmark.
---
Tiltredes;-)
De fleste har ikke et begrep om avstandene nordpå, og spesielt ikke i Finnmark. Bare Finnmark fylke alene er større enn Danmark i areal, og jeg tipper at kjøretiden mellom Sørøya i vest og Kirkenes i øst tar noe sånn som 10 timer (om det går å gjøre det så fort..?)

Ellers er det jo en politisk prioritering dette med manglende beredskap og back up, der vårt sittende politiske regime er ansvarlig.

Tally-Ho
 
Her i Tromsø har vi jo 1 Ambulansehelikopter, deriblant 2 stk Bell 412 som står på BDU til enhver tid om ambulansehelikopteret i Tromsø er på ett lengre oppdrag som tar litt tid.

Så har vi jo i tillegg til dette ene Operative Ambulansehelikopteret ett om ikke to stående Standby på TOS hele tiden om det evt blir tech på det ene operative helikopteret.

Så hvorfor kunne ikke dette ene standby helikopteret på TOS flydd til f.eks LKL evt HFT å stått der i beredskap til Sjøkongen var klar igjen?
 
Her i Tromsø har vi jo 1 Ambulansehelikopter, deriblant 2 stk Bell 412 som står på BDU til enhver tid om ambulansehelikopteret i Tromsø er på ett lengre oppdrag som tar litt tid.

Så har vi jo i tillegg til dette ene Operative Ambulansehelikopteret ett om ikke to stående Standby på TOS hele tiden om det evt blir tech på det ene operative helikopteret.

Så hvorfor kunne ikke dette ene standby helikopteret på TOS flydd til f.eks LKL evt HFT å stått der i beredskap til Sjøkongen var klar igjen?

Ambulansehelikotrene er egnet som ambulanse. Seaking og disse offshore reddningshelikoptrene er egnet for reddning til havs og kan ta opp mange mennesker. Jeg er usikker hvor mange det er plass til i ambulansehelikoptrene og deres kapasiteter.
 
Finnmark er jo bare 9 ganger større enn de to til sammen, så viss Oslo og Akershus hadde 50 helikopter, burde Finnmark hatt 450?

Ellers er det verdt å nevne at det er temmelig nøyaktig like langt mellom de to sykehusene i fylket (Hammerfest og Kirkenes), som det er mellom Oslo og Trondheim eller mellom Oslo og Stockholm. Men det er klart, hadde man hatt like mange sykehus som det finnes på de to sistnevnte strekningene, så hadde man sikkert klart seg med færre helikopter i Finnmark.
He he, da hadde det vært 166 personer per helikopter!!!
Det er vel ganske greit å si at det ikke er mulig å sammenlikne. Ellers hadde kanskje kapasiteten vært god nok med 4 om ikke de 2 SeaKing maskinene hadde vært fra eldre steinalder og tilbragt enormt mange timer til vedlikehold og reparasjon.
Er ikke Alta naboen til Tromsø? Det er vel ikke 40 mil mellom engang og du har knapt kommet ut av Alta sentrum før du er i Kirkenes, bare 46mil, også er det motorveg hele vegen.....

Og som nabo til Ullevåll er jeg utrolig glad for at det ikke er 50 helikoptre her.
 
Ambulansehelikotrene er egnet som ambulanse. Seaking og disse offshore reddningshelikoptrene er egnet for reddning til havs og kan ta opp mange mennesker. Jeg er usikker hvor mange det er plass til i ambulansehelikoptrene og deres kapasiteter.

I utgangspunktet var Seaking planlagt å være et rent sjøredningshelikopter (1972). Men med årenes løp innså man at Seakingen har mye å bidra med også på land. Den store forskjellen på ambulansehelikoptrene og Seakingen er at Seaking har muligheter for å utføre heiseoperasjoner. Så dersom bestemmelsesstedet er umulig/uegnet til landing, kan man heise pasientene istedet.

Idag brukes Seakingen vel så mye til ambulanseflyging på land som sjøredning. Dette avlaster selvfølgelig en allerede tynn luftambulansedekning i nordnorge, i tillegg til at man på 330 skvadron har mulighet til å operere i dårligere værforhold enn de som flyr sivilt.
 
I utgangspunktet var Seaking planlagt å være et rent sjøredningshelikopter (1972). Men med årenes løp innså man at Seakingen har mye å bidra med også på land. Den store forskjellen på ambulansehelikoptrene og Seakingen er at Seaking har muligheter for å utføre heiseoperasjoner. Så dersom bestemmelsesstedet er umulig/uegnet til landing, kan man heise pasientene istedet.

Litt merkelig at de sivile ambulansene ikke har lift. Var med Los-helikopteret fra Flesland for noen år siden og da brukte vi lift for å løfte losen.. Men da måtte man vel utstyrt ambulansen med egen reddningsmann og da ville det straks blitt fullt (med lege, reddningsmann, piloter). Kanskje ikke så rart likevel..

Ellers er en viktig del av ambulansesystemet i Nord flyene. Lufttransport har fly i Brønnøysund, Bodø, 2*Tromsø, Alta og Kirkenes som farter rundt om kring..
 
Back
Top