Å fly er som å ta bil, eller som du nevner, å utsette seg for legebehandling. Det har nødvendigvis ikke noe å si for utfallet på en rutinemessig dag, hvorvidt kvalitetsnivået er eksemplarisk eller "godt nok". Men den dagen det kommer til stykket, vil kanskje den som har satt seg litt inn i statistikken, lest litt om safety eller pasientskadeprosenter, eller reflektert litt mer enn gjennomsnittet om fart og føre, komme ut "on the safe side" mens den som ikke har gjort det, er "uheldig". Forberedelser reduserer sjangsen for å være uheldig, enten man er legen eller pasienten. Men selv en god lege kan bli "uheldig" dersom han må ta den siste, vanskelige operasjonen på slutten av en altfor lang vakt. Hadde bestemmelsene nektet han eller henne å ta så lange vakter, hadde vedkommede vært mer opplagt og kanskje fått med seg den nesten usynlige lille viktige detaljen. Og om reglene var slakke, kunne kanskje et sykehus som kunne ta seg råd til det, si at for å ha en større margin mot feil, velger vi internt å ha kortere vakter og bedre marginer - på sikkerhet, selv om det går litt på bekostning av den mer kortsiktige bunnlinjen.
Hva er det det heter i fallskjermsporten; Pay your dollars and take your chances". Fly safe