Ingen bra artikkel for Turkish Airlines

Jeg ser at dette også diskuteres på PPRUNE. Helt tydelig at det er store forskjeller rundt om i verden, spesielt når det kommer til kultur og CRM ( kanskje mangel på sådan)

Les mer i denne linken.
http://www.pprune.org/rumours-news/...ish-airline-danish-news-paper-politikken.html

Det er jo litt søtt at det nederst på pprune linken er en reklame som sier "Fly Turkish Airlines". (Regner med den er dynamisk).

Mye av det som kommer frem her er jo relativt ille, og tyder i det minste på et selskap med en solid dose ukultur. Jeg hadde selv planlagt en tur med Turkish tidligere i høst, men etter å ha lest om relativt lurvete service booket jeg om til Lufthansa. Det som er lurvete på overflaten er ofte mye verre under.

Man kan jo håpe at det blir plukket opp av flere aviser og får noen konsekvenser.
 
Som forsker oppfatter jeg meg vel som mer enn gjennomsnittlig kompetent til å lese både statistikker, rapporter, samt offentlige utredninger. Selv om luftfartssikkerhet ikke er mitt fag så kunne jeg sikkert fått noe fornuftig ut av de tilgjengelige statistikkene og rapportene, men å skulle snakke med fagfolk i Luftfartstilsynet er vel ikke noe som hvermannsen hverken kan eller bør gjøre. De vil vel heller lite gjerne ønske å uttale seg om f.eks. enkeltselskaper, og om jeg ringer en i Bodø for å spørre litt om dette så regner jeg med at jeg får rimelig runde formuleringer som ikke egentlig forteller meg så veldig mye.

Det er jo heller ikke snakk om at folk stikker hodet i sanden, eller bruker Se og Hør som sannhetsvitne eller ledesnor. Magefølelsen kan man selvsagt bruke, og den har inntil nå fortalt meg at alle flyselskap i Europa er sikre å fly med og at billig FR er like sikkert som litt mindre billige SAS, BA eller LH.

Kultur og CRM er "non-technical skills", som det kan være vanskelig å føre statistikk over eller å måle på andre måter, med mindre man har en ekstern evaluator som er fri til å gjøre uavhengige observasjoner. University of Texas har en målemetode som heter LOSA, som har vært brukt av mange. Trente observatører er med på flighter, flyvningene er anonymiserte, men "threats" og hvordan de ble løst er blant de viktigste målepunktene.

Rapporten tilfaller selskapet som har bestilt den, men hvordan de bruker den til å rette opp eventuelle skavanker i operasjonskulturen og i CRM-trening og -utførelse er en annen sak.

FR, EZ, SK, BA, LH osv har nok en helt annen CRM-kultur enn det som beskrives om Turkish, og om kultur jeg har fått beskrevet fra personer med bakgrunn fra forskjellige selskaper i noen andre europeiske land, samt noen som er i samme regionen som den tråden her omhandler. CRM-kulturen var også en issue ved 737'en fra Kypros til Athen (Helios), og selv om selskapet sikkert var kjempetrygt å fly med helt til ulykken, skulle det altså ikke så mye til for å velte lasset.
 
Og her er en lenke til en offisiell beskrivelse av LOSA-konseptet. Var på en orientering om det i Texas da det var ganske nytt, rundt 2002, og senere i 2006 var det vel, i Rio, da man hadde en del erfaringer med det. Braathens kjørte også en LOSA med mange interessante findings - positivt sett, spesielt i forhold til antall "environmental threaths" på flyvninger i Norge, korte legger med høyt arbeidstempo, og hvordan man håndterte disse.

http://homepage.psy.utexas.edu/homepage/group/helmreichlab/Publications/Misc/AC 120-9011.pdf
 
Unngår aktivt å fly med dette selskapet, kanskje det er irasjonelt, men jeg har ingen god følelse. Slikt som dette styrker meg i denne troen.
 
Man skal ikke slavisk tro på statistikk, men denne har fått meg til å holde unna selskapet i alle år.. Finns jo så mange andre å velge i...

http://www.airsafe.com/events/regions/europe.htm

Interessant statistikk. Du har selvfølgelig rett i at man ikke skal tro på statistikk helt ukritisk. Denne oversikten sier selvfølgelig ingenting om årsaken til ulykken, da vil en del selskap komme (enda) bedre ut en de gjør nå f.eks.
Men det er klart dette gir en liten pekepin.

Mitt håp er at myndigheten nå tar tak i dette. Det er jo hyggelig at EU har satt "halve Afrika" på sin svarteliste men det er mye mer relevant å følge opp eventuelle problemer hos selskap som faktisk flyr mye i Europa.
 
Glimrende at man setter fokus paa dette soeppelselskapet. Amsterdamulykken er jo ett godt bevis paa elendig airmanship

Vi husker jo ogsaa denne: http://www.geotimes.ge/index.php?m=home&newsid=15962

Og i tillegg interessant info:

According to statistics gathered by the Belgian newspaper De Morgen, the website www.airdisaster.com and The Daily Telegraph, the 75-year old airline experienced 21 accidents since 1973. Ten planes were lost.

Over the past 25 years, the death toll due to acccidents and crashes with Turkish Airlines planes has risen to 844.

http://www.nowpublic.com/world/turkish-airlines-21-accidents-25-years

\
 
Er jo ganske klart at TK har et problem, men spørsmålet er da blir noe gjort med det?
 
Fikk følgende epost fra Turkish Airlines:

PRESSEMELDING

Turkish Airlines: Sikkerheten er vår høyeste prioritet

Den danske avisen Politiken publiserte i helgen en artikkel hvor det ble fremsatt påstander rundt blant annet språkferdighetene til pilotene i Turkish Airlines. Saken er nå også gjengitt i norske medier. Turkish Airlines ønsker å forsikre alle passasjerer om at påstandene i Politiken mangler rot i virkeligheten, og at selskapets piloter både er språklig kompetente og godt trente flygere på alle områder.

Kommentarer og korreksjoner til saken er gitt i et intervju av CEO i Turkish Airlines, Temel Kotil, Ph.D. Disse er utelatt fra artikkelen til Politiken, og Turkish Airlines ønsker å belyse dette for å betrygge sine passasjerer om at å reise med Turkish Airlines er helt trygt.

CEO i Turkish Airlines, Temel Kotil, Ph.D., sier:

- Vi tar sterk avstand fra påstandene fremsatt i Politiken. Konklusjonene er overdrevet og uten rot i virkeligheten som tusenvis av våre passasjerer opplever hver dag. Hver eneste passasjer og ansatt reiser trygt med Turkish Airlines, og det er urimelig å påstå noe annet basert på anonyme uttalelser.

Turkish Airlines tar uttalelsene i artikkelen alvorlig, og vil gjøre sitt ytterste for å undersøke og avdekke grunnlaget for beskyldningene.

Siden 2005 har alle pilotkandidater i Turkish Airlines måttet bevise sine engelskferdigheter gjennom internasjonalt anerkjente prøver (TOEFL/IELTS/TOEIC). Alle piloter blir videre omfattende testet i programmer autorisert av tyrkiske luftfartsmyndigheter, som er underlagt European Aviation Safety Agency (EASA).

Temel Kotil understreker at alle passasjerer kan føle seg trygge når de flyr med Turkish Airlines.

- Flysikkerhet er vår absolutt høyeste prioritet. Når det kommer til kvalifikasjoner og testing av flypersonell stiller vi høye krav, og hver enkelt ansatt er grundig opplært og testet for å sikre at både deres flygeferdigheter og språkferdigheter er upåklagelige. Turkish Airlines gjør alt i sin makt for å sørge for at sikkerhetsstandarden opprettholder nivået fremsatt av luftfartsmyndighetene. Dette er en av grunnene til at vi er medlem av Star Alliance-nettverket, samt mottaker av flere internasjonale priser for kvaliteten på vårt selskap.

Pilotene i Turkish Airlines har i gjennomsnitt over 10 000 timers flygeerfaring, og co-pilotene over 3 000 timer. I tillegg må pilotene gjennomføre ekstra øvelser i simulator for å spisse sine ferdigheter ytterligere, og alle ansatte oppfordres til å ta del i treningsprogrammer for å kunne overgå internasjonale flysikkerhetsstandarder.

Turkish Airlines er et fremtidsrettet flyselskap hvor det kommuniseres åpent og hvor utvikling står sentralt. Ledelse og ansatte ønsker å forsikre alle passasjerer, myndigheter og samarbeidspartnere om at det er trygt å reise med Turkish Airlines. Samtidig vil kommentarer til den opprinnelige artikkelen i Politiken møtes åpent.
 
Litt av et svar...

Siden 2005 har alle pilotkandidater i Turkish Airlines måttet bevise sine engelskferdigheter gjennom internasjonalt anerkjente prøver (TOEFL/IELTS/TOEIC). Alle piloter blir videre omfattende testet i programmer autorisert av tyrkiske luftfartsmyndigheter, som er underlagt European Aviation Safety Agency (EASA).

Så det finnes ingen piloter i selskapet som begynte før 2005? Og med videre omfattende tester mener de vel språktest for ICAO level 4. Problemet med den er jo at det mest sansynlig en tyrkisk kontrollant som sjekker en annen tyrker i det engelske språk. Det er en grunn til at "alle" japanske piloter har toppkarakteren ICAO level 6 (som innebærer at man i prinsippet har engelsk som morsmål...).

Turkish Airlines gjør alt i sin makt for å sørge for at sikkerhetsstandarden opprettholder nivået fremsatt av luftfartsmyndighetene

Hadde ting vært som de burde, skulle jo ikke man måtte bruke all sin makt for å holde oppe et minimumsnivå?

Pilotene i Turkish Airlines har i gjennomsnitt over 10 000 timers flygeerfaring, og co-pilotene over 3 000 timer. I tillegg må pilotene gjennomføre ekstra øvelser i simulator for å spisse sine ferdigheter ytterligere, og alle ansatte oppfordres til å ta del i treningsprogrammer for å kunne overgå internasjonale flysikkerhetsstandarder.

Antall timers flyerfaring har absolutt null og niks direkte sammenheng med en pilots evner og ferdigheter innenfor Crew Resource Management (CRM) og andre sikkerthetsmessige faktorer som kommer i tillegg til "stick and rudder". Ofte har man stor cockpitgradient i selskaper i Øst-Europa og Asia (dvs. det finnes en alt for stor autoritetsgradient mellom kaptein og styrmann; styrmann "tør" ikke motsi eller stille spørsmål ved det kaptein måtte foreta seg). Som jeg har forstått har Turkish mange kapteiner med militærbakgrunn i Tyrkia og som da nødvendigvis ikke har den samme forståelsen for CRM som finnes i den sivile flygerutdanningen i vesten. Det å begrunne flysikkerhetskulturen i selskapet med antall flytimer hos flygerne alene viser jo også at ledelsen også har liten forståelse for hvordan et rigid sikkerhetsnettverk i et selskap fungerer.
 
Dette betyr vel egentlig å finne de som har sladra og sparke de.

CEO i Turkish Airlines, Temel Kotil, Ph.D., sier:

- Vi tar sterk avstand fra påstandene fremsatt i Politiken. Konklusjonene er overdrevet og uten rot i virkeligheten som tusenvis av våre passasjerer opplever hver dag. Hver eneste passasjer og ansatt reiser trygt med Turkish Airlines, og det er urimelig å påstå noe annet basert på anonyme uttalelser.

Turkish Airlines tar uttalelsene i artikkelen alvorlig, og vil gjøre sitt ytterste for å undersøke og avdekke grunnlaget for beskyldningene.

De er jo tydeligvis desperate etter å drive etterslukking når de sender denne rundt til de som står på mail lista til selskapet.
 
Skandalen fortsætter:

Instruktør i Turkish Airlines så pornofilm under test af piloter

Da en udenlandsk pilot ansat i Turkish Airlines for nylig skulle op til sin halvårlige simulatortest, fik han en oplevelse, han aldrig havde troet, han skulle komme ud for.

Testen gik ud på, at han skulle bevise over for en tyrkisk instruktør, at han kunne klare en række forskellige situationer i en simulator.

Instruktøren var samtidig eksaminator og repræsenterede i den sammenhæng de tyrkiske luftfartsmyndigheder.

»Vi gik op i briefingrummet, hvor instruktøren udfyldte alle papirerne, som normalt først laves efter flyvningen i simulatoren. Han udfyldte papirerne efter en skabelon, som han havde i tasken. Selv den skriftlige kommentar var en direkte afskrift. Han gav altså mig og min kollega karakterer, før vi overhovedet havde fløjet«, fortæller piloten, der ønsker at være anonym, og fortsætter:

»Det mest useriøse, jeg har været med til«
»Mens vi var ved at flyve, så jeg ud af øjenkrogen, at han ikke fulgte med i det, vi lavede. Senere så jeg i reflektionen fra min siderude, at han sad og så pornofilm på sin smartphone. Han havde altså allerede ladet os bestå, alt var udfyldt, og alligevel holdt han ikke øje med det, vi lavede. Det er det mest useriøse, jeg har været med til«.

Den pågældende pilot er en af 13 udenlandske piloter, som Politiken har interviewet.

De har alle været ansat i Turkish Airlines inden for det seneste år.
...

http://politiken.dk/erhverv/ECE1482...airlines-saa-pornofilm-under-test-af-piloter/
 
Nå kjenner ikke jeg rutinene for hvordan slike tester foregår, men om dette er representativt og tyrkiske luftfartsmyndigheter ikke har orden i eget hus så burde man (EASA) vel rett og slett nekte tyrkiske flyselskaper å fly til andre europeiske land. Det er vel ofte slike systemsvikter som resulterer i flynekt, er det ikke?
 
Når vil de rette myndigheter reagere? Etter at et TK fly har ramla ned ???

Meget godt spørsmål, og litt av sakens kjerne. Flyet du "refererer" til har alt ramlet ned, uten at det har hatt noen øyensynlig effekt.


-eggs
 
Meget godt spørsmål, og litt av sakens kjerne. Flyet du "refererer" til har alt ramlet ned, uten at det har hatt noen øyensynlig effekt.


-eggs

Satt litt på spissen men, kanskje de reagerer når det neste TK flyet ramler ned?
 
Jeg har aldrig forstået hvordan TK kunne gå fra at være Europas farligste flyselskab til at blive det bedste på få år.

På daværende tidspunkt - i 2009, ulykken i AMS - var TK det farligste flyselskab i Europa.


Jeg går udfra at Skytrax også bedømmer sikkerheden når de skal finde det bedste flyselskab, det hører vel med derinde under.
 
Jeg har aldrig forstået hvordan TK kunne gå fra at være Europas farligste flyselskab til at blive det bedste på få år.

På daværende tidspunkt - i 2009, ulykken i AMS - var TK det farligste flyselskab i Europa.


Jeg går udfra at Skytrax også bedømmer sikkerheden når de skal finde det bedste flyselskab, det hører vel med derinde under.

Skytrax bedømmer primært hvor meget flyselskabet betaler til dem. Det er veldokumenteret:

http://www.businesstraveller.com/discussion/topic/Is-Skytrax-selective-in-its-reviews
 
Back
Top