Ved Sandefjord lufthavn, Torp vil det i perioden fra
01 MAR 2017 til 01 DES 2017 EST foregå anleggsarbeider på og i nærheten av manøvreringsområdet og tilknyttede sikkerhetsområder.
Arbeidene vil i hovedsak foregå utenfor flyplassens åpningstid, men noe påvirkning på driften innenfor åpningstid må påregnes.
2. BESKRIVELSE AV ARBEIDER
Arbeidene består mellom annet av følgende tiltak:
- Etablering av ny snuplass i sørenden av RWY
- Justering av tverrfall på RWY
- Fornyelse av rullebanedekke
- Fornyelse av rullebanebelysning og nedfelte innflygingslys
- Forberedelser til etablering av ILS CAT II belysning for RWY 18
- Forberedelser til etablering av nye, og fornyelse av eksisterende taksebane senterlinjelys på taksebaner som leder til RWY
Ved behov vil det bli gjennomført korrektive tiltak på manøvreringsområdet (inkl. sikkerhetsområder) innenfor flyplassens åpningstid, og dette vil i så fall medføre kortere stenginger av RWY og TWY.
CAT II vil si at minimumskravene til rullebanesikt (RVR, dvs. hvor langt unna ser du et banelys på full styrke), er 350 meter og vertikalsikt (hvor høyt du er når du ser bakken under deg) er mellom 200 og 100 fot. (60 og 30 meter).
På CAT II er minimum RVR faktisk 300 meter.
Og gudene skal vite at Torp trenger det. De siste månedene har det vært mange diversions p.g.a. tåke. Det er faktisk ofte dårligere sikt på Torp enn på Tåkemoen. Med dagens LED-pærer, som vel nesten ikke bruker strøm, synes jeg det er rart at de ikke installerer disse med én gang, men kun gjør forberedende arbeider. Greit nok at det er dyrt i innkjøp, men det er det senere også. Ellers er det vel kun å få bedre strømtilførsel til hele anlegget som mangler, og det bør jo være en smal sak å få til.
Jeg synes de burde bare trå til og få systemet opp å gå med én gang. Høsten og vinteren kommer tidsnok tilbake...
Det er ikke bare lamper om kreves for å ha et CATII anlegg.
Jeg vil anta de lager klart alt og legger lokk på hullene slik at om det skal investers i CATII så er det bare å trekke kabler og koble til lampene. Men mulig lampene blir innstallert allerede nå?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Widerøe 481 fra Trondheim og RYR 3226 fra Manchester går vestover. Hvorfor er ikke ENGM alternate for dem?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.