ILS cat 2 på Torp

ENTO

ScanFlyer Silver
ILS cat 2 på Torp

Ser av Sandefjords Blad idag at Torp mener de har for mange diverter pga tåke. Hvis det er cat 2 de snakker om, hva er dette ift cat 1 som idag ?
 
Re: ILS cat 2 på Torp.

Det er nok CAT II de snakker om:

Ved Sandefjord lufthavn, Torp vil det i perioden fra
01 MAR 2017 til 01 DES 2017 EST foregå anleggsarbeider på og i nærheten av manøvreringsområdet og tilknyttede sikkerhetsområder.
Arbeidene vil i hovedsak foregå utenfor flyplassens åpningstid, men noe påvirkning på driften innenfor åpningstid må påregnes.

2. BESKRIVELSE AV ARBEIDER
Arbeidene består mellom annet av følgende tiltak:
- Etablering av ny snuplass i sørenden av RWY
- Justering av tverrfall på RWY
- Fornyelse av rullebanedekke
- Fornyelse av rullebanebelysning og nedfelte innflygingslys
- Forberedelser til etablering av ILS CAT II belysning for RWY 18
- Forberedelser til etablering av nye, og fornyelse av eksisterende taksebane senterlinjelys på taksebaner som leder til RWY

Ved behov vil det bli gjennomført korrektive tiltak på manøvreringsområdet (inkl. sikkerhetsområder) innenfor flyplassens åpningstid, og dette vil i så fall medføre kortere stenginger av RWY og TWY.

https://avinor.no/globalassets/_microsite/ais-portal/aip-sup/en_sup_2017_006_en.pdf
 
Re: ILS cat 2 på Torp.

Det arbeides for tiden med å undersøke muligheten(e) og nytteverdien av å etablere CAT II på Torp, Flesland og Værnes. Som sjæfan sier; "Det er jo ikke så mye poeng i å bygge nye terminaler for milliarder av kroner så lenge flyene ikke klarer å lande!" Og det har de jo rett i. ILS er et system som i stor grad baserer seg på -50 og -60 talls teknologi, men det funker fremdeles. Satellittbaserte løsninger er sakte men sikkert på vei inn, men slikt tar tid og mye prøvedrift og dobbeltsjekking før man godkjenner disse systemene for operativt bruk.

CAT II vil si at minimumskravene til rullebanesikt (RVR, dvs. hvor langt unna ser du et banelys på full styrke), er 350 meter og vertikalsikt (hvor høyt du er når du ser bakken under deg) er mellom 200 og 100 fot. (60 og 30 meter).

Mao. man kan lande i tettere tåke desto høyere kategori (CAT) ILS man har.
Øverste kategori er CAT III. Den er delt i tre undergrupper; A, B og C.
Gardermoen har CAT III B, dvs. at flyene kan lande i null vertikalsikt og 50 meter rullebanesikt. Dette setter særdeles høye krav til både terreng og hinderfrie områder rundt rullebanen samt strømforsyning (maks tid for automatisk omkobling til reservestrøm ved strømbrudd er 0,1 sekund) og lys på banen. Det er spesielt terrenget som naturlig nok er problematisk i Norge, i tillegg er det dyrt å drive disse anleggene. Det er derfor det i utgangspunktet kun er aktuelt ved de større lufthavnene.
 
Last edited:
Re: ILS cat 2 på Torp.

CAT II vil si at minimumskravene til rullebanesikt (RVR, dvs. hvor langt unna ser du et banelys på full styrke), er 350 meter og vertikalsikt (hvor høyt du er når du ser bakken under deg) er mellom 200 og 100 fot. (60 og 30 meter).


På CAT II er minimum RVR faktisk 300 meter.

Og gudene skal vite at Torp trenger det. De siste månedene har det vært mange diversions p.g.a. tåke. Det er faktisk ofte dårligere sikt på Torp enn på Tåkemoen. Med dagens LED-pærer, som vel nesten ikke bruker strøm, synes jeg det er rart at de ikke installerer disse med én gang, men kun gjør forberedende arbeider. Greit nok at det er dyrt i innkjøp, men det er det senere også. Ellers er det vel kun å få bedre strømtilførsel til hele anlegget som mangler, og det bør jo være en smal sak å få til.

Jeg synes de burde bare trå til og få systemet opp å gå med én gang. Høsten og vinteren kommer tidsnok tilbake...
 
Re: ILS cat 2 på Torp.

På CAT II er minimum RVR faktisk 300 meter.

Og gudene skal vite at Torp trenger det. De siste månedene har det vært mange diversions p.g.a. tåke. Det er faktisk ofte dårligere sikt på Torp enn på Tåkemoen. Med dagens LED-pærer, som vel nesten ikke bruker strøm, synes jeg det er rart at de ikke installerer disse med én gang, men kun gjør forberedende arbeider. Greit nok at det er dyrt i innkjøp, men det er det senere også. Ellers er det vel kun å få bedre strømtilførsel til hele anlegget som mangler, og det bør jo være en smal sak å få til.

Jeg synes de burde bare trå til og få systemet opp å gå med én gang. Høsten og vinteren kommer tidsnok tilbake...

Det er ikke bare lamper om kreves for å ha et CATII anlegg.
 
Re: ILS cat 2 på Torp.

Det er ikke bare lamper om kreves for å ha et CATII anlegg.



Da leser du innlegget mitt feil, hvis det er det du får ut av det jeg skrev.

Snakker om det som havner under asfalten, og at det må være bedre å bare gjøre dette klart og ikke måtte frese frem koblingene når den tid kommer.
 
Re: ILS cat 2 på Torp.

Jeg vil anta de lager klart alt og legger lokk på hullene slik at om det skal investers i CATII så er det bare å trekke kabler og koble til lampene. Men mulig lampene blir innstallert allerede nå?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ILS cat 2 på Torp.

Jeg vil anta de lager klart alt og legger lokk på hullene slik at om det skal investers i CATII så er det bare å trekke kabler og koble til lampene. Men mulig lampene blir innstallert allerede nå?


Sent from my iPhone using Tapatalk



I mitt hode er det kjappest og enklest å bare gjøre alt klart med én gang, men jeg vet ikke. Kan godt være de bare legger lokk over koblingene og åpner opp når det skal iverksettes. Uansett kan den "Cat 2-matta" hjelpe litt på når det er som tjukkest med tåke, selv om vi er lengre ute ved minima enn ved Cat 2.

Personlig gleder jeg meg mest til ny asfalt...
 
Last edited:
Re: ILS cat 2 på Torp.

I Norge gjør man ikke det som er kjappest og enklest.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Diverting fra Torp

Torp har hatt rekordmange diverting i år stort sett til Gardermoen. Senest igår og i formiddag. Er det noe statistikk på dette ? Ledelsen på Torp antyder at de har hatt i snitt 40-50 i året. Hvor mye har feks. Gardermoen ? Fra høsten av får Torp cat II så da burde det vel hjelpe.
 
Re: ILS cat 2 på Torp

Det er veldig ofte under Cat I og over Cat II på TRF, så denne investeringen vil garantert kutte antall diversions med 90%. Har veldig sjelden opplevd noe særlig under RVR 400, og 300 er jo limit ved en fullgod Cat II. Dette er en GOD investering!
 
Re: ILS cat 2 på Torp

Ja det stemmer. Kun på rwy 18. Det holder kanskje, da det normalt er veldig stille/lite vind ved slike tåkeforhold. Her er det mange penger å spare for operatørene. Ser at Ryanair ikke etablerer baser på plasser hvor det ikke er CATII eller CATIII. Dette blir bra. 90% av tidligere divertinger vil forsvinne.
 
Re: ILS cat 2 på Torp

Er det for tett tåke selv for CATII på TRF i dag?

8dadef37407c2134c2ac9655a568db04.jpg
 
Re: ILS cat 2 på Torp

Widerøe 481 fra Trondheim og RYR 3226 fra Manchester går vestover. Hvorfor er ikke ENGM alternate for dem?
 
ILS cat 2 på Torp

Widerøe 481 fra Trondheim og RYR 3226 fra Manchester går vestover. Hvorfor er ikke ENGM alternate for dem?



Det er dumt å bruke en flyplass med tåke og lav sikt som alternate. Klarvær på vestlandet. Det er i tillegg freezing fog på ENGM som tilsier lange køer for deice, fulle stands, og potensielt større forsinkelser. For WFs del er ENBR base for både crew og Q400 så det er mye mer fleksibelt å dra dit hvis det viser seg å være stengt lenge på ENTO.
 
Last edited:
Re: ILS cat 2 på Torp

God søndag.

Er det noen som har svar på dette ... fra denne tråden i Flyforum: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147429


"Flere avganger ble berørt av strømbruddet. Flyene fra Alicante, Skopje og Trondheim måtte omdirigeres som følge av manglende lys på rullebanen."

Har ikke Torp nettopp fått oppgradert til CAT II på bane 18, med ditto strenge krav til redundans bl.a. for banebelysning? I så fall merkelig at "manglende lys på rullebanen" skulle være et problem.

...eller?"
 
Re: ILS cat 2 på Torp

Det spørs vel hvor strømbruddet er og hvor tilførselen kommer. Atlanta f.eks. har også redundans, men ble tatt ut av en brann i en ledningstunnell.
 
Back
Top