Ikke St.Maarten, men for et VÆR...!

Re: Ikke St.Maarten, men for et VÆR...!

De første bildene tenkte jeg "haha her har han sittet og klippet ut fly og limt dem inn på fine strandbilder" - men etterhvert innså jeg at de faktisk var ekte. Derfor må jeg bare spørre, har du gjort noe med selve flyene på de bildene? F.eks kjørt opp exposure / etc med noe ala magic-wand? Eller var det et helt sinnsykt lys som *akkurat* traff flyene? Er noe med skinnet på siden av flyene tror jeg, så da var det kanskje bare lyset som var veldig spesielt? (og jeg mener ikke dette negativt! :) Som vanlig sitter jeg og lurer, hehe).

De første bildene tenkte jeg "haha her har han sittet og klippet ut fly og limt dem inn på fine strandbilder" - men etterhvert innså jeg at de faktisk var ekte. Derfor må jeg bare spørre, har du gjort noe med selve flyene på de bildene? F.eks kjørt opp exposure / etc med noe ala magic-wand? Eller var det et helt sinnsykt lys som *akkurat* traff flyene? Er noe med skinnet på siden av flyene tror jeg, så da var det kanskje bare lyset som var veldig spesielt? (og jeg mener ikke dette negativt! :) Som vanlig sitter jeg og lurer, hehe).

Hei... Nei, jeg har faktisk IKKE gjort noen som helst etterbehandling...! Kun tatt punkt-lysmåling på flyet, og gått 1/3 trinn ned i eksponering... Så bildene er faktisk helt som de var, og som de kom ut fra brikken...

hei å hå

H

Ser at jeg også er med på disse bildene. ( bilde nr 7 jeg i rød/svart dress) :D

Som du skriver.......Lyset og dramaet med skyene var noe av det beste jeg har opplevd i mitt foto-liv, det forandret seg dramatisk som dere vil se av bildene.

Ja disse mørke skyene som kom var MAGISKE, det var som om himmelen/skyer begynte og koke en periode, vinden var også meget heftig under denne perioden.

Tenkte da jeg sto på sandvolden at dette skulle spottegutta fått med seg ..........og det fikk du Harald. MEGET BRA !!!

Bilde nr 8 med Norwegian 737-800 var meget flott, vinden var også heftig da.

Ser at jeg også er med på disse bildene. ( bilde nr 7 jeg i rød/svart dress) :D

Som du skriver.......Lyset og dramaet med skyene var noe av det beste jeg har opplevd i mitt foto-liv, det forandret seg dramatisk som dere vil se av bildene.

Ja disse mørke skyene som kom var MAGISKE, det var som om himmelen/skyer begynte og koke en periode, vinden var også meget heftig under denne perioden.

Tenkte da jeg sto på sandvolden at dette skulle spottegutta fått med seg ..........og det fikk du Harald. MEGET BRA !!!

Bilde nr 8 med Norwegian 737-800 var meget flott, vinden var også heftig da.

Så det var deg ja... Kult. Det var et fantastisk vær ja, pga krykkene og den kraftige vinden turde jeg ikke gå ut av bilen. La merke til en som sto der i kjeledress ja, artig...

hei å hå

H.

Det her vel mye bedre enn St. Maarten!! Kanon bilder :up:

Til info: Svalene har reist sydover for lenge siden. Det er en måke du ser på bildene dine.
Dette er elementært !!

Til info: Svalene har reist sydover for lenge siden. Det er en måke du ser på bildene dine.
Dette er elementært !!

Til INFO: Var det noe jeg overhodet ikke brydde meg om så var det om det var en måke, svale, høne eller noe annet ubetydelig fjærkre som måtte ha vondt mellom ørene... Det som betyr noe for meg, er hva jern-fuglen er... Og det er elementært det!!!

H.

Last edited:

What they said, Harald.

Litt ambivalent i forhold til de undereksponerte bildene. Det blir jo på ein måde ganske fint - men på den annen side ser det vel stort sett ut som ... undereksponerte bilder. Jeg lurer på om enda mer arbeid i PS ville gjort nytten. Uten at jeg vet hva man skulle gjort.
Når det er sagt synes jeg det undereksponerte bildet av NAX som lander var veldig bra.

What they said, Harald.

Litt ambivalent i forhold til de undereksponerte bildene. Det blir jo på ein måde ganske fint - men på den annen side ser det vel stort sett ut som ... undereksponerte bilder. Jeg lurer på om enda mer arbeid i PS ville gjort nytten. Uten at jeg vet hva man skulle gjort.
Når det er sagt synes jeg det undereksponerte bildet av NAX som lander var veldig bra.

Takk for hyggelig kommentar... Helt klart, hvis en ser flyene isolert sett som et objekt - så kunne jeg gjort mye i PS, eller latt være å under-eksponere. Men jeg tenker denne gang på bildene som fotografier, og ikke som plane-spotting, og da ønsket jeg å understreke dramatikken i himmelen og det vanvittig spesielle lyset. Jeg satt i nesten 3 timer, på den tiden forandret det seg vanvittig, jeg tok langt flere bilder som jeg kommer til å laste opp på http://oanes.no/rogaland/solastranden/solastranden_total.htm om litt, der kommer andre utgaver av bildene, med andre eksponeringer...

Hei å hå

H

Last edited:

Legger ved 2 utgaver til av Norwegian...
HO9_5635f.jpg

HO9_5639f.jpg

Hvis noen skulle måtte ønske å se flere bilder fra disse timer på Solastranden, både med- og uten fly - så ligger mange flere her:
http://oanes.no/rogaland/solastranden/solastranden_total.htm

hei å hå

H

Jeg likte balansen i det første av de nye bildene diner her veldig godt. På grunn av lyset på nordsida av Solastranda nærmer du deg noe gyldent snitt, eller noe. Det funker ihvertfall for meg.

Mycket bra.

Takker så mye for disse utmerkede fotos fra Jæren, meget spesielt og se disse. Men si meg, var det virkelig så mørkt som det jeg inntrykk av på NAX bildene?

Ser frem til flere godbiter fra sørvest!

Takker så mye for disse utmerkede fotos fra Jæren, meget spesielt og se disse. Men si meg, var det virkelig så mørkt som det jeg inntrykk av på NAX bildene?

Ser frem til flere godbiter fra sørvest!

Takk så mye for kommentar. Nei, det var ikke SÅ mørkt, de mørke skyene er faktisk reelle, men jeg hadde mye lys bak meg, som jeg prøver å unngå med lysmåling samt å gå noen trinn ned i eksponering... - til glede for noen, og til ergrelse for andre... Jeg er vel en egoist når jeg tar bilder, først og fremst for å glede meg selv - men blir selvsagt ekstra glad hvis andre også skulle like det...

Hei å hå

H

Last edited:

Jeg er vel en egoist når jeg tar bilder, først og fremst for å glede meg selv - men blir selvsagt ekstra glad hvis andre også skulle like det...

Men i alle dager, that's what it's all about! Du trenger ikke synes du er egoist av den grunn ;)

Fantastiske bilder av en dyktig fotograf. Det å ta bilder av fly er en artig og givende hobby til glede både for seg sjøl og alle andre flyinteresserte. Synes det er lærerikt og inspirerende og se på alle de flotte bilder du og resten av forumets medlemmer server her.

Dag

Back