Ikke Røyken denne gangen men

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Ikke Røyken denne gangen men

Den hete diskusjonen ved kontrollsentralen i Bodø involverer både Luftfartstilsynet og Avinor. Tilsynet vurderer for tiden om løsningen med én flyveleder om natten i luftrommet sydover fra Bodø er akseptabel. Dette går frem av flere saksdokumenter.

Natt til søndag 10. oktober gikk Rune Fardal Hovland (27) til det skritt å innføre restriksjoner på luftrommet han dekket som flyveleder. Han gjorde dette fordi han hadde et behov for en pause, samtidig som han rapporterte oppover i systemet at han anså det som et regelbrudd å ha bare én mann på vakt. En uke senere, natt til 18. oktober, innførte Hovland igjen restriksjoner for det aktuelle luftrommet. Å innføre restriksjoner innebærer i første omgang at det må flys utenfor det aktuelle området, noe som igjen kan gi forsinkelser. Ledelsen ved sentralen oppfattet hendelsene som så alvorlige at Hovland er informert om at han kan bli sagt opp.

Überlingen-ulykken

Som følge av en sammenslåing mellom kontrollsentralene i Trondheim og Bodø har sentralen i Bodø i dag totalt tre flyveledere på vakt nattestid. Men én person er alene om å dekke luftrommet i "Sektor Sør". Han er også alene om kompetansen på denne jobbfunksjonen. I tidsrommet mellom midnatt og 06.00. er det ingen planlagte flyvninger i området, men uplanlagte finner sted, som luftambulanse og internasjonale overflyvninger. Det kan være flere slike per time.

Flyvelederne mener at det skal være to flyveledere på vakt, og hevder at gjeldende avtale med Luftfartstilsynet tilsier dette. De viser også til ulykken over Überlingen i juli 2002, på grensen mellom Tyskland og Sveits, der to fly kolliderte og 71 personer mistet livet. Den sveitsiske havarikommisjonen påpekte etterpå at én flyveleder var på vakt, som fikk problemer med å håndtere flere ulike funksjoner. Kommisjonen konstaterte i en tilrådning at det bør være to flyveledere på vakt i en hver sektor.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article902171.ece
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

Originally posted by DY

(...) Ledelsen ved sentralen oppfattet hendelsene som så alvorlige at Hovland er informert om at han kan bli sagt opp.

Ja, dette kommer nok til å bedre forholdet mellom arbeidstakerne og ledelsen i Avinor. Tilliten til ledelsen blir nok gjenvunnet etter dette.
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

what a mess! Herlig! Og hvem går det ut over at Avinor ikke makter å ha et normalt forhold til sine ansatte?? Flyselskapene, flypassasjerene og norsk næringsliv...
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

Originally posted by CK

what a mess! Herlig! Og hvem går det ut over at Avinor ikke makter å ha et normalt forhold til sine ansatte?? Flyselskapene, flypassasjerene og norsk næringsliv...

Én ting er at ledelsen er redd for alt som kan så tvil om deres visjon om å
være «ledende innen sikkerhet og punktlighet i europeisk luftfart». Det er
forståelig og det sikkert slik i mange bedrifter. Det spesielle i Avinors
tilfelle er hvordan arbeidsgiveren takler dette. I stedet for å erkjenne sitt
ansvar, skape dialog og finne frem til konstruktive løsninger, forsøker
ledelsen å løse problemene med å angripe budbringeren.
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

Originally posted by CK


what a mess! Herlig! Og hvem går det ut over at Avinor ikke makter å ha et normalt forhold til sine ansatte?? Flyselskapene, flypassasjerene og norsk næringsliv...

...og til slutt Avinor og flygelederne selv.

Det er kanskje på tide å erkjenne at man må gjøre noen forandringer i ledelsen i Avinor ettersom forholdet til de ansatte tydeligvis er veldig dårlig. En leder blir aldri populær når det skal gjøres slike store organisatoriske forandringer i en bedrift (les; Jørgen Lindegaard) og slikt sett er det vanskelig for utenforstående å avgjøre om Randi Flesland og co har gjort en dårlig jobb eller ikke. Men det er tydeligvis ikke mulig å få en god dialog mellom ledelse og ansatte og da bør ledelsen overlate stolen til nye koster uavhengig om de har gjort en god eller dårlig jobb.
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

hvorfor er det ledelsen og ikke fagforeningspampene som alltid må gå?
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

Jeg tviler ikke på at også denne saken har to sider og at begge er mer eller mindre skyldige i problemene som har oppstått. Men det nytter ikke å skifte ut fagforeningspampene så lenge resten av yrkesgruppen mener akkurat det samme om ledelsen. Allikevel kunne det kanskje vært på sin plass å få ny ledelse på begge sider? Rolf Skrede er i hvertfall et ansikt som folk flest tydeligvis forbinder med flykaos ettersom at det er han som stort sett har stått frem i mediene. Det gjør ikke saken for flygelederne noe særlig enklere. Dessuten har kanskje strategien til flygelederforeningen vært for dårlig ettersom de ikke har klart å få ut budskapet til publikum?
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

Originally posted by CK

hvorfor er det ledelsen og ikke fagforeningspampene som alltid må gå?

Fordi det er ledelsen, ikke fagforeningslederne, som er årsaken til problemene.

For Avinors vedkommende er det slik at ledelsen systematisk og over lang tid har kjørt sitt eget løp og gitt en god dag i hva de ansatte mener. Ledelsen selv skryter av at de ansatte har hatt mulighet til å uttale seg. De er for så vidt riktig, men de ansattes uttalelser har konsekvent blitt avvist eller møtt med likegyldighet, selv når man har påpekt faktafeil, som man skulle tro ledelsen var interessert i å få rettet opp. Da blir ledelsens skryt om at de ansatte har blitt tatt med på råd bare en parodi.

Det vil neppe forandre stort å bytte ut lederne i fagforeningene. For det første har de svært begrenset makt. For det andre er det slik at når fagforeningsledere uttaler seg i mediene snakker de ikke på vegne av seg selv, men formidler holdningene til medlemmene. En annen leder vil trolig bare formidle de samme holdningene.
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

Originally posted by pjacklam
Det vil neppe forandre stort å bytte ut lederne i fagforeningene. For det første har de svært begrenset makt. For det andre er det slik at når fagforeningsledere uttaler seg i mediene snakker de ikke på vegne av seg selv, men formidler holdningene til medlemmene. En annen leder vil trolig bare formidle de samme holdningene.

Jeg tror det ville være gunstig for i alle fall flygelederne at man fikk en annen talsmann enn Rolf Skrede. Han er ikke god nok til å snakke med pressen, og er for evig forbundet med det gamle bråket som stort sett var glemt inntil kommersen omkring nedleggelsen av Røyken kontroll.
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

Originally posted by Falcon

Jeg tror det ville være gunstig for i alle fall flygelederne at man fikk en annen talsmann enn Rolf Skrede. Han er ikke god nok til å snakke med pressen, og er for evig forbundet med det gamle bråket som stort sett var glemt inntil kommersen omkring nedleggelsen av Røyken kontroll.

Min kollegiale lojalitet forbyr meg å si både at jeg er enig samt å tilføye at hans noe nedlatende holdning neppe gavner flygelederne.

For øvrig er det ikke bare NFF som har et anstrengt forhold til ledelsen. Det gjelder også Tekna, NITO, NTL, El- og It, ...
 
Replying to Topic 'I

Kan nevne at det er en enhet nære Russergrensa som ligger til å måtte stenge i perioder av dagen pga mangel på folk før jul, samt at det er tvilsomt at man får gjennomført den LOVPÅLAGTE årlige kontrollen av flygelederene. (PFO)

Sånn btw så driver de allerede på disp på overtid, og om 1 mann blir syk (ja en!!!!!!) på hvilket som helst tidspunkt denne mnd, så vil flyplassen bli stengt i perioder, enten pga ingen tilgjengelig flygeleder, eller at flygeleder ikke får jobbe pga ikke oppfylte sertifikatkrav. (PFO)

Sweet hva? Og dette er på landets minste, og mest forutsigbare enhet! Se hva ledelsen klarer å få til!!!! På samme enhet har tillitsvalgt blitt nektet å jobbe med fagforeningssaker i perioder for å hindre at flyplassen blir stengt..... Goodie....
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

En dialog krever at minst to parter snakker sammen...
 
Replying to Topic 'Ikke Røyken denne gangen men'

Originally posted by EB

En dialog krever at minst to parter snakker sammen...

Jeg tviler på at det er mulig å få til noen god dialog med den ledelsen som er nå. En konstruktiv dialog krever at hver part er villig til å lytte til de andre. Ledelsen har over lang tid ignorert og avfeid innspill fra de ansatte. Det er en enveiskommunikasjon. Ledelsen snakker ikke med de ansatte, men til de ansatte. Jeg tror ikke noen ansatte har noen tro på at ledelsen ønsker samarbeid.

Oppsigelsessaken i Bodø illustrerer hvordan ledelsen, fremfor å velge samarbeid og dialog, velger konfrontasjon og konflikt.
 
Back
Top