Ikke Røyken denne gangen men
Den hete diskusjonen ved kontrollsentralen i Bodø involverer både Luftfartstilsynet og Avinor. Tilsynet vurderer for tiden om løsningen med én flyveleder om natten i luftrommet sydover fra Bodø er akseptabel. Dette går frem av flere saksdokumenter.
Natt til søndag 10. oktober gikk Rune Fardal Hovland (27) til det skritt å innføre restriksjoner på luftrommet han dekket som flyveleder. Han gjorde dette fordi han hadde et behov for en pause, samtidig som han rapporterte oppover i systemet at han anså det som et regelbrudd å ha bare én mann på vakt. En uke senere, natt til 18. oktober, innførte Hovland igjen restriksjoner for det aktuelle luftrommet. Å innføre restriksjoner innebærer i første omgang at det må flys utenfor det aktuelle området, noe som igjen kan gi forsinkelser. Ledelsen ved sentralen oppfattet hendelsene som så alvorlige at Hovland er informert om at han kan bli sagt opp.
Überlingen-ulykken
Som følge av en sammenslåing mellom kontrollsentralene i Trondheim og Bodø har sentralen i Bodø i dag totalt tre flyveledere på vakt nattestid. Men én person er alene om å dekke luftrommet i "Sektor Sør". Han er også alene om kompetansen på denne jobbfunksjonen. I tidsrommet mellom midnatt og 06.00. er det ingen planlagte flyvninger i området, men uplanlagte finner sted, som luftambulanse og internasjonale overflyvninger. Det kan være flere slike per time.
Flyvelederne mener at det skal være to flyveledere på vakt, og hevder at gjeldende avtale med Luftfartstilsynet tilsier dette. De viser også til ulykken over Überlingen i juli 2002, på grensen mellom Tyskland og Sveits, der to fly kolliderte og 71 personer mistet livet. Den sveitsiske havarikommisjonen påpekte etterpå at én flyveleder var på vakt, som fikk problemer med å håndtere flere ulike funksjoner. Kommisjonen konstaterte i en tilrådning at det bør være to flyveledere på vakt i en hver sektor.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article902171.ece
Den hete diskusjonen ved kontrollsentralen i Bodø involverer både Luftfartstilsynet og Avinor. Tilsynet vurderer for tiden om løsningen med én flyveleder om natten i luftrommet sydover fra Bodø er akseptabel. Dette går frem av flere saksdokumenter.
Natt til søndag 10. oktober gikk Rune Fardal Hovland (27) til det skritt å innføre restriksjoner på luftrommet han dekket som flyveleder. Han gjorde dette fordi han hadde et behov for en pause, samtidig som han rapporterte oppover i systemet at han anså det som et regelbrudd å ha bare én mann på vakt. En uke senere, natt til 18. oktober, innførte Hovland igjen restriksjoner for det aktuelle luftrommet. Å innføre restriksjoner innebærer i første omgang at det må flys utenfor det aktuelle området, noe som igjen kan gi forsinkelser. Ledelsen ved sentralen oppfattet hendelsene som så alvorlige at Hovland er informert om at han kan bli sagt opp.
Überlingen-ulykken
Som følge av en sammenslåing mellom kontrollsentralene i Trondheim og Bodø har sentralen i Bodø i dag totalt tre flyveledere på vakt nattestid. Men én person er alene om å dekke luftrommet i "Sektor Sør". Han er også alene om kompetansen på denne jobbfunksjonen. I tidsrommet mellom midnatt og 06.00. er det ingen planlagte flyvninger i området, men uplanlagte finner sted, som luftambulanse og internasjonale overflyvninger. Det kan være flere slike per time.
Flyvelederne mener at det skal være to flyveledere på vakt, og hevder at gjeldende avtale med Luftfartstilsynet tilsier dette. De viser også til ulykken over Überlingen i juli 2002, på grensen mellom Tyskland og Sveits, der to fly kolliderte og 71 personer mistet livet. Den sveitsiske havarikommisjonen påpekte etterpå at én flyveleder var på vakt, som fikk problemer med å håndtere flere ulike funksjoner. Kommisjonen konstaterte i en tilrådning at det bør være to flyveledere på vakt i en hver sektor.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article902171.ece