• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ikke bare tristesse i dag

Falcon

ÜberScanFlyer
Hyggelig lesning, selv om VG impliserer at det aldri vil bri så bra igjen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=166029

Replying to Topic 'Ikke bare tristesse i dag'

Glimrende initiativ. Og dette beskriver altså "de sure gamle bortskjemte" som "ikke gidder gjøre jobben sin" i dag.

Da trenger man neppe doktorgrad i sosiologi for å skjønne at det har noe med arbeidsforholdene å gjøre...

Klart tidene MÅ forandre seg, men det som foregår overalt disse dager er meget brutalt.

Edit: Virker som at enkelt passasjerer har forstått noe:

"De klarte å yte det lille ekstra, vi var velkommen, og personalet hadde tid til å utføre sin jobb, og yte den servicen de ville yte og kunne yte."

"Det er forståelig at situasjonen er som den er i dag, og at ansatte i ren desperasjon streiker. Med en ledelse som ikke forstår hverken kundebehandling eller behandling av egne ansatte. Det ser ikke ut til at ledelsen engang forstår økonomi."

Hyggelig lesning ja.... jeg er nok født 40 år for sent....

til ANX: ledelsen er alltid dårlig - om du spør de ansatte - men når man går til streik for å få 10% mere lønn og flere fridager, og de økonomiske realiteter er at selskapet har en kronisk kostnadsulempe i forhold til konkurrentene, da skorter det på gangsyn hos de ansatte er min mening (men så er jeg blaaruss også, da)

Originally posted by CK

til ANX: ledelsen er alltid dårlig - om du spør de ansatte - men når man går til streik for å få 10% mere lønn og flere fridager, og de økonomiske realiteter er at selskapet har en kronisk kostnadsulempe i forhold til konkurrentene, da skorter det på gangsyn hos de ansatte er min mening (men så er jeg blaaruss også, da)
Nei Ck det er daarlig ledelse som er daarlig ledelse, og som spoer du meg i dag som ansatt i FHCRC saa vil du faa svar at vaar ledelse er meget bra, spurte du meg mens jeg jobbet i SAS ville du ha faatt svar at ledelsen var daarlig.....og er det forkskjell paa det jeg yter...javisst ! En god ledelse nyter godt av den oekte produktivitet fornoeyde og motiverte ansatte yter....og sist men ikke minst lojalitet.....

Nei P.A., CK skuffer ikke ! Han har, tross sin unge alder og utdannelse skjønt poenget. Skal SASBU overleve må det rimelig sterk lut til. Det nytter ikke å være nostaligisk og drømme seg tilbake til "the good old days". Det skjønner selv jeg, og jeg har kun realskoleeksamen som det hette den gangen. Men, jeg har snart 44 års fartstid i SAS og WF, noe som i all beskjedenhet har gitt meg litt erfaring å bygge på.
Problemet man sliter med i dag kan man se på som arven etter Janne. Ikke tvil om at Janne var en god mann for SAS og medarbeiderne, i sin tid ! Det var "dritgøy" å jobbe i SAS på den tiden. Men den tiden er faktisk over nå. Det er nye regler som gjelder. Konkuransen er sluppet løs og bedriftenes eiere har skjerpet sine krav til lønnsomhet. Hr. Petter har et styre å forholde seg til. Hvis han ikke lykkes og velger å fratre, må styret ansette en ny direktør. Den stakkaren må forholde seg til de samme krav som Petter. Derfor, skal man skylde på noen her er det ikke ledelsen men styret som får ta støyten.
Til ANX. I en annen topic snakker du om å jobbe for "lommerusk". Tror neppe det er noen fare for det, selv uten fagforeninger. Og, selv om jeg har en lønn som sansynligvis er godt under flygende med tilsvarende "ansenitet" og aldre, ville jeg aldri finne på å kalle det for lommerusk.
Nå slår jeg på TV'en. Skal se på at Petter og Han derre Lyng barker sammen.

Etter å ha sett på Nrk i kveld kl 2030 så er jeg vel egentlig mer forvirret en klok, men sitter igjen med et inntrykk av at det ikke er livlaga for SAS Braathens! med den stemningen/ holdningen som er mot og mellom kollegaer og ledelsen så er det vel et under at det er folk på jobb i det hele tatt.
Det er utrulig å se/høre på de 2 kabinforeningene, de lever i 2 helt forskjellige verdener.
Inntrykket mitt er også at det er de x SAS ansatte som er familiens "sorte får" og lager kvalme og uhygge. Representanten fra XSAS hadde en viss arroganse rundt sin person!
Kan dette gå bra?

Originally posted by CK

Enig CK. Etter å ha sett debatten på NRK 1 i kveld er jeg enda mer overbevist om at Lyng definitivt ikke skjønner hvor landet ligger. Han lever i enda i en drøm hvor man var i monopol og kunne forlange nærmest hva man ville av goder. Catrine F.S. gjorde en god figur.

Og når det gjalt ex:BU Terje så fikk jeg visse assosiasjoner....

Så vidt jeg har forstått sitter Hr. Lyng som ansatterep. i konsernstyret ?????
Hvis det er korrekt synes jeg han faktisk bør fratre så lenge hans forrening er i konflikt og han som leder opptrer som han gjør. Som styremedlem har han faktisk et ansvar for å bidra til at bedriften går godt, ikke å sette tusenvis av arbeidsplasser i fare.
I andre land som jeg kjenner til ville man ha kalt fyren "a pompous a..h..." .

Lyng sitter vel ikke i styret nå lenger, men er skiftet ut med "han derre" Fagforeningspampen .... han ingen liker, og som har vært gjennvalgt i 40år... f. husker ikke navnet.

Takk, den hadde jeg ikke fått med meg. Men det endrer overhodet ikke min oppfattning av fyren. Hva angår den nye "pampen" i styret, så har han stort sett klart å holde ro i sine rekker, selv om han er gått ut på dato for lengst.

Originally posted by P.A. VIKING

Og når det gjalt ex:BU Terje så fikk jeg visse assosiasjoner....
Litt usikker på hva du mener med dette...??

Synes han gjorde en langt bedre figur på skjermen enn Lyng som satt som en surpomp ved siden av og sa at dem ikke hadde fått noe tilbud, men at dem i allefall ikke ville ha den avtalen ex-Braathens-ansatte hadde fått...og det uten å ha lest den.

Virker som SAS Braathens kabinforening var langt mer interessert i år dra lasset sammen, slik man sikkert gjorde i Braathens tidligere...og det samme har jo visst seg hos pilotgruppen. Uten å si noe konkret så synes jeg det er betimelig å spørre om dette er tilfeldig.

Synes forresten dama fra SAS ledelsen var ganske god. Det samme var Siv Meisingseth på frokost-TV idag...blir nesten glad av å se henne jo.
Men det er klart dette også er et ledelsesproblem siden konflikter hele tiden dukker opp. Heldigvis slapp vi se Stensbøl sitte i en eller anna sofa og løfte hendene over hodet og si "sorry" nok en gang.

Originally posted by P.A. VIKING

Lyng sitter vel ikke i styret nå lenger, men er skiftet ut med "han derre" Fagforeningspampen .... han ingen liker, og som har vært gjennvalgt i 40år... f. husker ikke navnet.

Asbjørn Wikestad?

Back