Har lurt en stund på en ting..
..på fly med IFE og AVOD er det ofte flight-info, som viser GS, ALT, ETA osv..
..hvor får dette input fra?
Jeg har regnet med at dette var "forenklede" signaler fra air data computer,
men da vi var på approach til MCO i LH sin A330 i forrige uke, gikk høyden brått fra FL230 til FL105.
Det gikk så brått at vi garantert ville merket det mye mer hvis det var reelt,
så derfor gjorde jeg med tanken om at dette var input evt. fra autopilot select.
Men når jeg tenker meg om en gang til, så tviler jeg sterkt på dette,
for når vi var under FL100, telte høydemåleren nedover ca. hver tiende fot.
Evt. om den viser AP select når AP er engaged, og når den kobles ut går over i ALTdirect.
Noen som vet?
..på fly med IFE og AVOD er det ofte flight-info, som viser GS, ALT, ETA osv..
..hvor får dette input fra?
Jeg har regnet med at dette var "forenklede" signaler fra air data computer,
men da vi var på approach til MCO i LH sin A330 i forrige uke, gikk høyden brått fra FL230 til FL105.
Det gikk så brått at vi garantert ville merket det mye mer hvis det var reelt,
så derfor gjorde jeg med tanken om at dette var input evt. fra autopilot select.
Men når jeg tenker meg om en gang til, så tviler jeg sterkt på dette,
for når vi var under FL100, telte høydemåleren nedover ca. hver tiende fot.
Evt. om den viser AP select når AP er engaged, og når den kobles ut går over i ALTdirect.
Noen som vet?