IFE med AVOD

Speedbird

ScanFlyer Gold
Har lurt en stund på en ting..
..på fly med IFE og AVOD er det ofte flight-info, som viser GS, ALT, ETA osv..
..hvor får dette input fra?
Jeg har regnet med at dette var "forenklede" signaler fra air data computer,
men da vi var på approach til MCO i LH sin A330 i forrige uke, gikk høyden brått fra FL230 til FL105.
Det gikk så brått at vi garantert ville merket det mye mer hvis det var reelt,
så derfor gjorde jeg med tanken om at dette var input evt. fra autopilot select.
Men når jeg tenker meg om en gang til, så tviler jeg sterkt på dette,
for når vi var under FL100, telte høydemåleren nedover ca. hver tiende fot.
Evt. om den viser AP select når AP er engaged, og når den kobles ut går over i ALTdirect.

Noen som vet?
 
GS får den vel via GPS eller IRS og blir omregnet til GS. ALT fra airdata comp. og ETA fra FMS?

Bare gjetting, men synes det høres logiskt ut.
 
Ingen ide, men jeg har to ganger krasjet det som kjører systemet på SQ sine nye 77W og 380, og det kjører i det minste Linux. :)

-A
 
Speedbird, du er flink med forkortelser, men hva f*** betyr de?

IFE = In Flight Entertainment
AVOD = Audio and Video On Demand
GS = Ground speed
ALT = Altitude
ETA = Estimated Time of Arrival

MCO = Orlando International
LH = Lufthansa
FL = Flightlevel
AP = Autopilot

:p
 
Og mine forkortelser

IRS = Inertial Navigation System også kalt Inertial Reference System
FMS = Flight Management System

GPS antar jeg at du vet hva er for noe :)
 
LN-KOG:
Takk for det! :)
Bruker forkortelser hundre ganger daglig, så det er blitt ett språk for meg.
Men jeg forstår at det er noe man ikke akkurat tar med seg overalt,
og samtidig forventer at alle forstår. Jeg kan begynne å skrive det fulle ordet
i parantes bak forkortelsen (ihvertfall på det som kan være litt uggnæ). :)
 
Jeg ser at Panasoinc i sitt markedsmateriell snakker om et "Aircraft Interface (AI)", så det tyder ihvertfall på at noe informasjon kommer fra systemene i flyet, og ikke fra f.eks. en dedikert GPS.
 
Så vidt jeg har klart å finne ut, så er det en standard med det veklingende navnet ARINC 628 som definerer et grensensnitt mellom avionics og IFE.
 
Her er det mer om ARINC. Har ikke lest igjennom det, så om det står noe angående IFE vet jeg ikke. Snart natt vet dere ;)
 
Heisann!

ARINC ### er en databus i flyet som brukes til aa kommunisere signaler mellom forskjellige komponenter.

Naa er ikke AVIONICS min sterke side, men jeg er 99% sikker IFE signalene kommer direkte fra FMC'en som faar sine navigasjonssignaler fra en kombinasjon av IRS, GPS, ILS, VOR etc.

Dag
 
Heisann!

ARINC ### er en databus i flyet som brukes til aa kommunisere signaler mellom forskjellige komponenter.

Naa er ikke AVIONICS min sterke side, men jeg er 99% sikker IFE signalene kommer direkte fra FMC'en som faar sine navigasjonssignaler fra en kombinasjon av IRS, GPS, ILS, VOR etc.

Dag
Mystery solved :)
Jeg har regnet med at dette var "forenklede" signaler fra air data computer,
men da vi var på approach til MCO i LH sin A330 i forrige uke, gikk høyden brått fra FL230 til FL105.
Det gikk så brått at vi garantert ville merket det mye mer hvis det var reelt,
så derfor gjorde jeg med tanken om at dette var input evt. fra autopilot select.

Men hva med denne Dag J? Vet du noe om hvorfor noe slikt skjedde? Om det er som Speedbird tror, at det kan ha noe med "input evt. fra autopilot select"?
 
Men hva med denne Dag J? Vet du noe om hvorfor noe slikt skjedde? Om det er som Speedbird tror, at det kan ha noe med "input evt. fra autopilot select"?

Jeg kan ikke noe om avionic, men jeg kan en del om datakommunikasjon (og Linux, som en del av de nye IFE-systemene bruker). Basert på det kan jeg si noe om mulige feilkilder, men uten å kunne være sikker.

Nøkkelen her er nok at systemene som skal vise informasjon i cockpit er laget for alltid (alltid) vise korrekt informasjon til to personer, mens IFE-systemene er laget for å gi et stort antall brukere et stort sett riktig inntrykk av hvor flyet befinner seg. Denne forskjellen kan høres liten ut, men er enorm når man begynner å implementere et system. Det er ikke umulig at det er en bug (feil) som er knyttet til et forsøk på å bruke informasjon fra autopiloten under gitte forutsetninger og faktisk høyde i andre situasjoner, for å gi en mest mulig brukervennlig visning, men det mest sannsynlige er nok at en feil i programvaren har gjort at informasjonen ikke ble oppdatert i en periode.
 
Mulig jeg tar feil.. Men mener å huske at IFE har en egen computer som henter inn info og styrer output til symbol generator osv, før den går til skjermene. Synes å huske den hentet info fra b.a FMS. Den bruker vel igjen GPS, IRS , VOR osv.. Å da har man vel GS og full pakke.

Hvis det er slik, så kan det jo være en av de IFE computer'ene som snagga litt i speedbirds tilfelle..
 
Hei igjen!

Snakket litt med en av AVIONICS ingenioerene i gaar og han forklarte en masse som jeg ikke fostod et ord av, men stort sett saa faar AVOD systemet signalene fra FMC via en 429 data bus som beskrevet ovenfor. FMC'en bruker de ovenfor signalene som IRS, GPS etc. basert paa et system logikk for posisjon og i tillegg kommer TAT, ALT, TAS etc. fra air data computeren som ogsaa sender signalene til FMC.

Kan ikke forklare hvorfor LH systemet gikk fra FL 230 til FL 105 plutselig, men det er sikkert slik som gustaf og steel forklarer. Vet at vi har noe snag med "time to destination" kalkulering osv. naar IFE systemet ikke klarer aa finne ut hvor de er eller hvor de skal... men jeg regener med at pilotene vet dette...:p

Dag
 
Interessant lesning! :)
Og nå har jeg tatt litt mer tak i dette selv, og sitter akkurat nå med nesa inn i AMM'en til A340'ene til SK.
Systemene som beskrives her, heter RCPS (Rockwell Collins Passenger System) og dTES (digital Total Entertainment System).
dTES systemet gir AVOD ved bruk av to DMS'er (Digital Media Server'e).

Jeg har ikke så mye tid akkurat nå til å lese og renskrive alt, men legger med ett oversiktsbilde.
Kommer tilbake med mer senere! :) (har bare kort kaffepause nå)
 

Attachments

  • avod.JPG
    avod.JPG
    68.5 KB · Views: 144
Back
Top