Ideer om destinasjoner for sommeren 2015? Hvor bør jeg reise 2015?

Re: Ideer om destinasjoner for sommeren 2015?

Afrika er kanon, de sydligere deler er det tørketid og vinter på den tiden av året som også er beste sesong for safari med kombinasjonen av lettere vegetasjon, mindre varme og mer samlet rundt vannhull. Nord i Sør-Afrika og sikkert et stykke oppover finner du gjerne 20-30 grader dagtid men kan være greit med genser til kvelden, kanskje bukse enkelte steder.

Sofia er ikke så interessant, dessverre. Bucuresti er mer spennende. Men som helhet synes jeg Bulgaria er mer sjarmerende, og folk generelt triveligere enn Romania. Men forstår at dette ikke gjelder som hovedreise, dog vil jeg sterkt anbefale Sofia-Veliko Taronvo-Varna om Bulgaria står på menyen en gang.
Håper på en tur ut av Sofia,men den rundturen du beskriver blir nok for mye for en helgetur.

Med korallrev vil jeg definitivt anbefale Madagascar. Jeg var der i 2006, på den beste tiden, som forsåvidt er på høsten. Problemet med Madagascar er det er litt vanskelig å vite hvilke hoteller som står på beina og hvilke som ikke har klart seg, men det er veldig lett å finne paradisiske steder hvis man bare justerer forventningene sine, så kan man heller bli gledelig overrasket, for det er nemlig også helt mulig.
Madagaskar står på todo-listen, men rundreise/safari og så avslapping ved det indiske hav blir veldig like hovedreisen i sommer. Er også usikker på temperatur midtvinters der nede.

Men ellers vil jeg anbefale den turen jeg ikke fikk tatt mens jeg drev med sånt: På loffen i sentralasia. Jeg ville ha startet i Dushanbe og så dratt på innfall derfra og østover, og endt opp i Kashgar (hvor jeg har vært) eller Urumqi, eventuelt fortsatt helt til Beijing, men da snakker man laaaang tur. Tajiker er generelt veldig rolige folk. Litt reserverte, likner ganske mye på nordmenn i folkelynne. Og så kan man bytte ut korallrev med noen av de mest fantastiske fjell i verden.
Området er for varmt (og støvete?) midt på sommeren. Og det er notoriske problemer med visum. Må få visum fra ambassaden i London for å kunne starte i Tadjikistan. Det er sikkert spennende for mange, men uaktuelt for meg. Tar heller for meg ett for ett av landene i området som reduserer visumskravene. Kirgisistan har fjernet visumskrav så de er plottet inn, men ikke som hovedreise om sommeren.

HEHE du har samme problem som meg når det gjelder valg av destiansjon! :) Jeg var usikker på om jeg i det hele tatt ville reise til Afrika men jeg angrer ikke på det :) Har du vært i Tunisia? Syns ikke så godt på kartet. Er litt typisk charter men mye historie innover i landet. Der er det best å reise på forsommern/høsten.
Har vært i Tunis og kan ikke anbefale det selv om det er litt historisk stein å se der. Lokalbefolkningen er veldig slitsomme, mange prøver å lure penger av deg og det er fortsatt ikke orden i landet etter den arabiske våren. De store selskapene har kuttet ut charter til landet og idag er det kun et tyrkisk selskap som sender nordmenn dit.

Morro for franskspråklige:
http://www.dailymotion.com/video/xy9tdq_canal-les-bronzes-de-retour-en-tunisie_fun

Jeg har vært i 92 land nå. Hva med deg, Kanskje fler?
Ligger vel omtrent der selv. Fokuserer uansett på å samle spennende destinasjoner og ikke kjedelige/uaktuelle land.

Last edited:

SJO eller Belize.. ?
Høy korrupsjonsfaktor. Kjenner et par som kan passe på deg.
Begge er på todo-listen, men midtsommers er det regnsesong der og jeg synes 4 turer til regionen på et halvår blir litt ensartet.

Afrika er kanon, de sydligere deler er det tørketid og vinter på den tiden av året som også er beste sesong for safari med kombinasjonen av lettere vegetasjon, mindre varme og mer samlet rundt vannhull. Nord i Sør-Afrika og sikkert et stykke oppover finner du gjerne 20-30 grader dagtid men kan være greit med genser til kvelden, kanskje bukse enkelte steder.
Safari ga mersmak da jeg hadde det i hovedreisen i sommer og vet det er god timing med temperatur og nedbør, men vil ikke gjøre det samme hver sommerferie. Hadde med en type i bilen som hadde bodd i Sør-afrika og hadde reist mye på safari der. Han sa at den dårligste dagen vi hadde i Serengeti var mye bedre enn det beste dagen han hadde hatt i Kryger. Men penger til reklame, det har de i sør-afrika.

IMG_3090.jpg

Men takk for alle gode tips. Håper flere kan ha nytte av dem.

Har vært i Tunis og kan ikke anbefale det selv om det er litt historisk stein å se der. Lokalbefolkningen er veldig slitsomme

Er ikke det vel stigmatiserende da? Tviler ikke at du kanskje har hatt noen uheldige opplevelser, men det gir jo ingen grunn til å putte alle i samme bås. Har selv mange fine opplevelser i Tunis, men ville vel ikke reise dit pga urolighetene nå.
At enkelte selgere på markedene kan være litt vel pågående, er dog ikke grunn for å la være etter min oppfating. Og ja, de kan være relativt pågående.

Er ikke det vel stigmatiserende da? Tviler ikke at du kanskje har hatt noen uheldige opplevelser, men det gir jo ingen grunn til å putte alle i samme bås. Har selv mange fine opplevelser i Tunis, men ville vel ikke reise dit pga urolighetene nå.
At enkelte selgere på markedene kan være litt vel pågående, er dog ikke grunn for å la være etter min oppfating. Og ja, de kan være relativt pågående.
Det var ikke bare snakk om "noen selgere på markedene", men mange av de som jobbet på hotellet og køen med plageåpnder som stod og ventet utenfor hotellet. Til og med passkontrollørene på flyplassen prøvde å lure til seg innholdet i pengebøkene til sjokkerte turister. Dette var like ille som Egypt.

Selvsagt er ikke alle i landet slik, men som turist er det helst plageåndene du treffer på.

Re: Ideer om destinasjoner for sommeren 2015? Hvor bør jeg reise 2015?

New Zealand og Perth i Australia på tilbakeveien.

New Zealand og Perth i Australia på tilbakeveien.
Takk for tips, men de destinasjonen passer kun for reise når det er vinter i Norge, når de har vinter blir det for kjølig der. Har allerede reist litt rundt på nordøya i New Zealand som jeg likte, men syntes det godt kunne vært varmere selv om jeg reiste ditt når de hadde sommer.

Last edited:

Har du vært på Montserrat? Meget spessielt sted :) Jeg tok båten tilbake... Den var liten og ikke tilpasset den strekningen. De hadde leid inn en båt fordi katamaranen var på verksted.

Hva Point Noire i Congo-Brazzavile? De har vistnokk en meget fin strand der med noen gode hoteller. Tenkte faktisk å dra dit selv i sommer men det ble for mye med det jeg alt hadde. Visum kan man få på dagen i konsulatet i London.

Har du vært på Montserrat? Meget spessielt sted :) Jeg tok båten tilbake... Den var liten og ikke tilpasset den strekningen. De hadde leid inn en båt fordi katamaranen var på verksted.
Har bare sett øyen fra Guadeloupe, men klarte ikke finne noen gode grunner til å dra dit. Har du noen gode grunner til at folk bør dra dit? Midtsommers bør de uansett ikke dra dit da det er regnsesong. Og jeg synes også at 4 reiser til regionen på et halvt år blir for mye.
IMG_4723.jpg

Hva Point Noire i Congo-Brazzavile? De har vistnokk en meget fin strand der med noen gode hoteller. Tenkte faktisk å dra dit selv i sommer men det ble for mye med det jeg alt hadde. Visum kan man få på dagen i konsulatet i London.
Ikke på todo-listen min. Noe annet de kan by på enn en vanlig strand og et par hoteller? UD har reiseråd mot landet og visum-situasjonen gjør det uaktuelt for meg.

Last edited:

Takk for tips, men de destinasjonen passer kun for reise når det er vinter i Norge, når de har vinter blir det for kjølig der. Har allerede reist litt rundt på nordøya i New Zealand som jeg likte, men syntes det godt kunne vært varmere selv om jeg reiste ditt når de hadde sommer.

Jeg var på begge stedene i juni, juli i år. Nordøya NZ stort sett Sol og 12-20 grader. Sydney og Perth sol og 20+ grader. Melbourne regn og 8-14 grader. Så ikke så gal temperatur, men for bading blir det i kaldeste laget.

Vel UD har ingen reiseråd for The Republic of Congo hvor point Noir ligger. Kun DRC hvor Moland sitter i fengsel... I congo er det forskjellig typer gorillar som man kan besøke på safri. Billigere en i Uganda feks..

I Montserrat så er det den spesielle vulkanen og dens ødlegelser som er den største attaksjonen. Man kan bli med på the volcano tour som jeg var med på. Da kunne jeg se all asken som Plymouth var begravd i. Det var pompei light om du vil ;) Det er også en meget behagelig atmosfære på øya syns jeg :)

Men om du vil ha sommer og behagelige badetemperaturer uten regnsesong så er det ikke mye å velge i på sommern annet en Europa... Kanskkje en tur til Koster ved stømstad :P

Jeg var på begge stedene i juni, juli i år. Nordøya NZ stort sett Sol og 12-20 grader. Sydney og Perth sol og 20+ grader. Melbourne regn og 8-14 grader. Så ikke så gal temperatur, men for bading blir det i kaldeste laget.
Sørøya står på todo-listen, men jeg ønsker å få med meg bading og skikkelig korallrev når det er sommerferie.

Sørøya står på todo-listen, men jeg ønsker å få med meg bading og skikkelig korallrev når det er sommerferie.

Jeg kombinerte NZ med Samoa. Air New Zealand flyr dit så enkelt å komme dit

Nusa Lembongan eller Gili Air i Indonesia. Jeg foretrekker nok å være her i regntiden i Jan/Feb, men sommeren er tørr og fin og gir nok enda klarere vann. Lembongan er Manta Ray spot nummer 1 i Indonesia :) Elsker den øyen!

Har du Galapagos på det lille kartet ditt forresten? :) - Dykket der for noen år tilbake, og drømmer om å dra tilbake. Var der i slutten av Mai, og klima der er rimelig likt hele året rundt. Hvalhai sesongen starter i Juni og man bør få til en dykketur til sitene Darwin og Wolf. Her er også store grupper med Hammerheads, så en virkelig drømmedestinasjon for den dykkeinteresserte :)

Last edited:

Jeg kombinerte NZ med Samoa. Air New Zealand flyr dit så enkelt å komme dit
Har mange ganger vært innom NZ på vei til øyer i området så det er ikke ukjent. Samoa er også på todo-listen, men jeg droppet det på forrige rundreise da jeg leste om hundeplagene på øyene. Merket eller hørte du noe om hundeplagene der?

Reiser helt innom flere øyer når jeg først drar så langt. Noen anbefalinger? Ser gjerne noe som er mer like Aitutaki og mindre likt Tonga. (Beklager om jeg fornærmer noe her)

Har mange ganger vært innom NZ på vei til øyer i området så det er ikke ukjent. Samoa er også på todo-listen, men jeg droppet det på forrige rundreise da jeg leste om hundeplagene på øyene. Merket eller hørte du noe om hundeplagene der?

Reiser helt innom flere øyer når jeg først drar så langt. Noen anbefalinger? Ser gjerne noe som er mer like Aitutaki og mindre likt Tonga. (Beklager om jeg fornærmer noe her)

Ja. Det er masse løshunder der. Men var ikke noe problem å gå rundt fordi hundene har så respekt for folk at plager ikke du de, plager ikke de deg.. Lokalbefolkningen er en rase for seg selv og gjør gjerne små pek men det må du være forberedt å ta med ett smil.
Leide en taxi en hel dag for ca 500kr og da viste han meg rundt samt besøkte en liten landsby hvor man fikk være gjest under middagen. Ta også en dagstur til Manono island hvor tiden blir skrudd tilbake 500år. Hopp i vannet hvor som helst men ha noen tāla til å betale grunneieren som på mystisk vis dukker opp fra intet. ;)

Nusa Lembongan eller Gili Air i Indonesia. Jeg foretrekker nok å være her i regntiden i Jan/Feb, men sommeren er tørr og fin og gir nok enda klarere vann. Lembongan er Manta Ray spot nummer 1 i Indonesia :) Elsker den øyen!
Hei du har truffet på omtrent det eneste området i sørøst-asia som man helst bør besøke på sommeren. Har søvidt vært innom Lembongan og bodde på Gili Trawangan hvor jeg dykket mellom Gili-øyene. Ingen minneverdig opplevelse for en som er bortskjemt på dykkesiter.

Har du Galapagos på det lille kartet ditt forresten? :) - Dykket der for noen år tilbake, og drømmer om å dra tilbake. Var der i slutten av Mai, og klima der er rimelig likt hele året rundt. Hvalhai sesongen starter i Juni og man bør få til en dykketur til sitene Darwin og Wolf. Her er også store grupper med Hammerheads, så en virkelig drømmedestinasjon for den dykkeinteresserte :)
Både påskeøya og Galapagos står på todo-listen. Håper fortsatt på å få til påskeøya på en langhelg. Humboldt-strømmen gir Galapagos litt for lav vanntemperatur midtsommers for bortskjemte badere som meg.

Back