ICAO-lokator på militære fartøy

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
ICAO-lokator på militære fartøy

Er det noen som vet om de norske kystvaktfartøyene og fregattene har ICAO-lokatorer? De har callsign i Lima Lima serien, men jeg husker ikke det med ICAO. Det er et kvart hundreår siden sist jeg var ombord :old
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

KV nordkapp var vel LBHA, om jeg ikke husker feil..

Satt selv ombord der og glodde på en radarskjerm, og har hørt en del ATC-kommunikasjon mellom båten og Lynx'en, og frasen "LimaBravoHotelAlpha" har jeg hørt et par ganger..
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

LBHA er nok ikke ICAO location indicator - det er kallesignalet til skipet.

Ingen av skipene har ICAO loc.ind, ettersom de er flyttbare, på samme måte som de flyttbare oljeriggene.

Når de har behov for å bruke reiseplan brukes ZZZZ som location indicator, dette er en "anywhere in the world" indikator, og man skal nærmere angi i reiseplanens felt 18 hvor det er. For militære fartøyer pleier man å skrive skipets navn, f.eks DEP/KV NORDKAPP. Har også sett det litt mer anonyme SHIP AT SEA brukt, men da var det en annen navy som var ute og fartet...... Og ikke hadde de bare helikopter ombord.

Mvh,
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

LBHA er vel kanskje en Selcall-kode slik de fleste skip på sjøen har (og forsåvidt også transatlantiske flyginger som bruker HF-radio).

K
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Og kallesignal i så fall...

Typisk sted hvor man lett ser disse kodene er på fiskefartøy.
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

De fire bokstavene det her er snakk om er internasjonale radiokallesignaler som alle skip skal ha. Det er nok sikkert et system et sted, men jeg finner det ikke...
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Søkte på IRCS (International Radio Call Sign) og fant dettan:
INTERNATIONAL RADIO CALL SIGN.— DDDD. The ship’s four-letter International Radio Call Sign (IRCS) is used as identification for the station. Converting the IRCS to the ship’s name and country of registration may be done by using Allied Communication Publication 100 (ACP-100)

Må nesten arrestere meg selv litt...
Kan være forskjell på mil og sivile fartøy. Sivile fartøy ser ut til å ha enten 4 bokstavers eller et alfanumerisk callsign.

Blant annet her kan du kryssøke fartøy mot callsign: http://cgmix.uscg.mil/PSIX/VesselSearch.aspx Søk på hele land om gangen så kanskje du finner et mønster...
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Jo, det er system i radio kallesignalene også. Norge begynner med LA t.o.m LN samt JW og JX og 3YA-3YZ. Registreringsbokstavene (landsbokstavene) på fly følger også disse seriene.

Om kallesignalet består av 4 bokstaver eller 2 bokstaver og 4 tall er litt avhengig av om det er et nyttefartøy registrert i Norsk Skispregister eller ikke. Min båt, f.eks har LA3939, men så er den blott til lyst! En annen som også er blott til lyst har LAMA, men det er på en måte Kongen sine lyster som tilfredsstilles der ombord.

Sel-call på skip kalles MMSI numre, og de er litt vanskeligere å huske enn selcall for fly, igjen, min lystyacht har 257656820.

Finnes også skip som har 4 bokstaver og et tall, disse er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, f.eks LIKJ2

Såhhh... tilbake til luftfart?

Mvh,
"Gammelgnisten"
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

For de som vil ha en oversikt, finnes det i ACP113:
http://www.jcs.mil/j6/cceb/acps/ACP113AFMC5.pdf
 
Re: ICAO-lokator på militære fartøy

Originally posted by Gandalf

Jo, det er system i radio kallesignalene også. Norge begynner med LA t.o.m LN samt JW og JX og 3YA-3YZ. Registreringsbokstavene (landsbokstavene) på fly følger også disse seriene.

Om kallesignalet består av 4 bokstaver eller 2 bokstaver og 4 tall er litt avhengig av om det er et nyttefartøy registrert i Norsk Skispregister eller ikke. Min båt, f.eks har LA3939, men så er den blott til lyst! En annen som også er blott til lyst har LAMA, men det er på en måte Kongen sine lyster som tilfredsstilles der ombord.

Sel-call på skip kalles MMSI numre, og de er litt vanskeligere å huske enn selcall for fly, igjen, min lystyacht har 257656820.

Finnes også skip som har 4 bokstaver og et tall, disse er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister, f.eks LIKJ2

Såhhh... tilbake til luftfart?

Mvh,
"Gammelgnisten"

Veldig bra oppsummering. Og dette har jo med luftfart å gjøre - du knytter veldig bra LN-serien inn i dette og de flytende flyplassene var jo utgangspunktet :colgate:
 
Back
Top