• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

IC nektet på Sola?

Re: IC nektet på Sola?

Ifølge Boeing(newaiplanes.com) så trenger en B737-900ER en rullebanelengde på 2650 meter når denne er fulllastet!!! Dette er en maskin det vil komme flere av i Europa på charterdestinasjoner!?


Det finnes vel bare 2 stk i Europa hittil (Skyairlines)
 
Re: IC nektet på Sola?

Faktum er at det egentlig kun er to selvskap som har sett særlig nytte i B739ER, Continental og Lion Air. Alle andre som trenger fly i denne størrelsen har heller sett mot A321. Så langt ser i hvert fall B739ER langt fra ut som noen suksess, ikke ulikt non-ER B739 egentlig.
 
Re: IC nektet på Sola?

I dag er flyplassen klassifisert i kategori 8 som sier at fly med inntil 180 personer får lov å lande. Med de nye bilene vil en få mulighet til å bli kategori 9 med det samme antall mannskaper. Større fly kan da lande.

Hvis dette stemmer så kan jo ikke et fullt 738 lande engang ?

(1)
Kategori på brann- og redning på flyplassen har ikke direkte noe med antall passasjerer å gjøre. Det bestemmes av den fysiske størrelsen på flyet, da lengden og bredde på skroget.
Nyttig lesing: BSL E 4-4
- Boeing 736-739 er opptil 42 meter lang og i underkant av 4 m bred, hvilket betyr at det kreves kategori 7.
- En Boeing 747 er vel ca 70 m lang, og rundtomkring 7 m bred, hvilket betyr at flyplassen må ha tilgjengelig kategori 9.

(2)
ENZV er publisert med kategori 8, dvs at flyselskaper ikke trenger å be om noe "ekstra" så lenge flyene deres kommer innefor kategori 8 eller lavere (med mindre NOTAM sier noe annet, selvsagt). Hvis et fly trenger høyere enn kategori 8 stiller brannvakta på flyplassen med en ekstra bil f.eks, sånn at kravet til slokkekapasitet blir overholdt.
En rask titt på tabellene viser at man ikke trenger flere biler for å øke i kategori, men man trenger mer slokkekapasitet på hver enkelt bil. Det er ikke noe poeng i å referere ytterligere til et dokument som ligger ute på nett.
Lesing på BSL E 4-4 anbefales dermed som sengelektyre!
 
Re: IC nektet på Sola?

Jeg hadde hatt troa på litt IC på ENZV, mest sannsynlig hadde man kommet godt igang med noe ENZV-KIAH, oljegreier.. :) Kanskje ikke DAGLIG.. men noe man/fre-opplegg :)

73G i bizkonfig kunne sannsynligvis vært en brukbar forretningsmodell mellom enkelte flyplasser i EUropa og over dammen. Aktuelle byer er da først og fremst Stavangår, Aberdeen, Houston og Calgary. I tillegg til de viktigste finanshovedstedene som Paris, London, Franfurt, Store Eple.

Men en slik rute er nok bare liv laga der den ikke kommer i konkurranse med vanlig business klasse som jo allerede går flere ganger om dagen mellom de store finansbyene, eller der distansen er så lang at kundene vil betale for det (SVG-EUropa går det jo fly allerede). Derfor er det nok bare fx Stavanger/Aberdeen-Houston eller Houston-Calgary som vil være aktuell for dette segmentet.

Glem heller ikke at oljå er notorisk manisk-depressiv når det gjelder å følge oljeprisen, går den ned skal det spares, og da er det nok ofte tilbake til vanlig fly igjen, selv med flybytte.
 
Back
Top