IC nektet på Sola?

Re: IC nektet på Sola?

Ifølge Boeing(newaiplanes.com) så trenger en B737-900ER en rullebanelengde på 2650 meter når denne er fulllastet!!! Dette er en maskin det vil komme flere av i Europa på charterdestinasjoner!?


Det finnes vel bare 2 stk i Europa hittil (Skyairlines)
 
Re: IC nektet på Sola?

Faktum er at det egentlig kun er to selvskap som har sett særlig nytte i B739ER, Continental og Lion Air. Alle andre som trenger fly i denne størrelsen har heller sett mot A321. Så langt ser i hvert fall B739ER langt fra ut som noen suksess, ikke ulikt non-ER B739 egentlig.
 
Re: IC nektet på Sola?

I dag er flyplassen klassifisert i kategori 8 som sier at fly med inntil 180 personer får lov å lande. Med de nye bilene vil en få mulighet til å bli kategori 9 med det samme antall mannskaper. Større fly kan da lande.

Hvis dette stemmer så kan jo ikke et fullt 738 lande engang ?

(1)
Kategori på brann- og redning på flyplassen har ikke direkte noe med antall passasjerer å gjøre. Det bestemmes av den fysiske størrelsen på flyet, da lengden og bredde på skroget.
Nyttig lesing: BSL E 4-4
- Boeing 736-739 er opptil 42 meter lang og i underkant av 4 m bred, hvilket betyr at det kreves kategori 7.
- En Boeing 747 er vel ca 70 m lang, og rundtomkring 7 m bred, hvilket betyr at flyplassen må ha tilgjengelig kategori 9.

(2)
ENZV er publisert med kategori 8, dvs at flyselskaper ikke trenger å be om noe "ekstra" så lenge flyene deres kommer innefor kategori 8 eller lavere (med mindre NOTAM sier noe annet, selvsagt). Hvis et fly trenger høyere enn kategori 8 stiller brannvakta på flyplassen med en ekstra bil f.eks, sånn at kravet til slokkekapasitet blir overholdt.
En rask titt på tabellene viser at man ikke trenger flere biler for å øke i kategori, men man trenger mer slokkekapasitet på hver enkelt bil. Det er ikke noe poeng i å referere ytterligere til et dokument som ligger ute på nett.
Lesing på BSL E 4-4 anbefales dermed som sengelektyre!
 
Re: IC nektet på Sola?

Jeg hadde hatt troa på litt IC på ENZV, mest sannsynlig hadde man kommet godt igang med noe ENZV-KIAH, oljegreier.. :) Kanskje ikke DAGLIG.. men noe man/fre-opplegg :)

73G i bizkonfig kunne sannsynligvis vært en brukbar forretningsmodell mellom enkelte flyplasser i EUropa og over dammen. Aktuelle byer er da først og fremst Stavangår, Aberdeen, Houston og Calgary. I tillegg til de viktigste finanshovedstedene som Paris, London, Franfurt, Store Eple.

Men en slik rute er nok bare liv laga der den ikke kommer i konkurranse med vanlig business klasse som jo allerede går flere ganger om dagen mellom de store finansbyene, eller der distansen er så lang at kundene vil betale for det (SVG-EUropa går det jo fly allerede). Derfor er det nok bare fx Stavanger/Aberdeen-Houston eller Houston-Calgary som vil være aktuell for dette segmentet.

Glem heller ikke at oljå er notorisk manisk-depressiv når det gjelder å følge oljeprisen, går den ned skal det spares, og da er det nok ofte tilbake til vanlig fly igjen, selv med flybytte.
 
Back
Top