IC nektet på Sola?

Re: IC nektet på Sola?

Det har ligget i mange planer, men ingen ting har skjedd til nå !!! Planer er en ting,men realiteten er en helt annen !!! Det har alltid vært et spørsmål om penger(eller mangel på penger)! Tidligere da penger til flyplassene ble bevilget over statsbudsjettet, nådde aldri Sola opp i kampen om pengene!(selvfølgelig gjaldt dette også andre flyplasser i utkantnorge!)

Last edited by a moderator:

Thomas Cook Airlines hadde en avgang til Puerto Plata ifjor vinter, med en fullastet A330-200. Dvs 323 pax og fuel for ca 9 timer.

BraathensSafe1985 said:
Dagens rullebane burde være lang nok. Det har vært flere 747 på besøk. Kan den ta imot den type fly, så kan den ta imot det meste skulle jeg tro.

Ifølge Boeing.com vil en fullastet B744 (396t) i null-vind ved havnivå kreve ca 3400m rullebane.
Hvis man slår av 50 tonn er man nede på ca 2500 m.
Man kan vel anta at det er nede der Corsair har operert for ENZV-LFPG f.eks.

http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/7474sec3.pdf

Nå ligger det vel inne planer om forlengelse av 18/36 i masterplanen for SVG

Innen 2050 ja.

Når det er sagt, så har utbyggingssjef ved ENZV sagt at de kan forlenge banen "hvis det blir behov for det", dvs at hvis noen selskaper ytrer ønsker om å starte flyginger som trenger mer rullebane. Akkurat hvordan det skal foregå er nok dog litt usikkert, og hvor lang "varsel i forkant" Avinor trenger. Riksveien i sør må i såfall flyttes, i tillegg til utvidelse av selve banen og flytting av localizer til 18..

"Hei, vi ønsker å starte langdistanse-flyginger om 5 år. Fikser dere banen innen den tid?"

Thomas Cook Airlines hadde en avgang til Puerto Plata ifjor vinter, med en fullastet A330-200. Dvs 323 pax og fuel for ca 9 timer.

Og ikke glem at SVG etter sigende er diversion stasjon for Emirates A380 av en eller annen merkelig grunn, dog veldig langt nede på lista....

Og ikke glem at SVG etter sigende er diversion stasjon for Emirates A380 av en eller annen merkelig grunn

Den eneste rullebanen i Norge som er godkjent for passasjertrafikk med A380
(på grunn av bredden på rullebanen)

Innen 2019 i nasjonal transportplan.

Jeg vet ikke om det er planer om å utvide nordover, men jeg tror Sola kommune har regulert land sørover for en evt. utvidelse.

Det stemmer, regulert sørover. Og joda, og ifølge kartmaterialet på nett er rullebaneutvidelse til 2700m allerede planlagt for 2015. (http://www.avinor.no/lufthavn/stavanger/omoss/91_Masterplan) Jeg tar gjerne i mot.. men ser det ikke helt komme til 2015 :)

Det er det fine med masterplaner.. de endrer seg hele tiden :)

Hvis denne tabellen stemmer, så er det vel 777-200 det største flyet som kan ta av fra Sola med MTOW ?

Det 'fine' med slike tabeller er at man ikke behøver å regne inn forhold som gir redusering av vektene. Som f.eks. crossvind, vann/snø/is på banen, lufttrykk osv ...

Skal man regne kommersielt, må man også regne ut hvor mange dager i året man kan gjøre regning med å kunne ha mulighet for MTOW - eller den vekta man trenger.

Jeg leste følgende i siste utgave av Brannmannen, 2009

Det vil i løpet av 2011 / 2012 komme en helt ny generasjon brannbiler til Sola som er mye større og med mye mer utstyr enn det de har nå. Det gjør at de må bygge ut brannstasjonen. Det blir Rosenbauer som bygger disse i Østerrike av merket Panther.
I dag er flyplassen klassifisert i kategori 8 som sier at fly med inntil 180 personer får lov å lande. Med de nye bilene vil en få mulighet til å bli kategori 9 med det samme antall mannskaper. Større fly kan da lande.

Hvis dette stemmer så kan jo ikke et fullt 738 lande engang ?

Panther er vel de samme som de store bilene på Gardermoen ?

Her er en fireakslet Panther ...

KGL_0021.jpg

... og her en treakslet

Rescue-KGL_002.jpg

Jeg leste følgende i siste utgave av Brannmannen, 2009

Hvis dette stemmer så kan jo ikke et fullt 738 lande engang ?

Panther er vel de samme som de store bilene på Gardermoen ?

Tror brannmannen har bommet kraftig jeg..

Var det ikke en 747 på SVG i fjor for å hente Charter pax da ?

Mulig det P.A VIKING. Hver torsdag fra 7. Oktober flyr jo TC med A330 til Heraklion..

Ifølge Boeing(newaiplanes.com) så trenger en B737-900ER en rullebanelengde på 2650 meter når denne er fulllastet!!! Dette er en maskin det vil komme flere av i Europa på charterdestinasjoner!?

Var det ikke en 747 på SVG i fjor for å hente Charter pax da ?

Jo, CorsAir i 2006.
747 i 2009 var KLM med trening av touch and go.

Novair var også innom med A330 i 2007/2008 med en flyvning til Cuba.

Så det har vært store maskiner på Sola før.

Back