IC nektet på Sola?

Egenes

ScanFlyer Gold
IC nektet på Sola?

Leste en plass at bl.a Northwest (når det var aktuelt) ble nektet av norske luftfartsmyndigheter å fly IC fra Sola. Noen som vet hvorfor?

Re: IC nektet på Sola?

Hvorfor skulle de bli nektet å fly på Sola ? Dette har jeg ikke hørt om før:question: Det som stort sett har hindret IC på Sola er for kort rullebane !!! Det var faktisk på tale å forlenge rullebanen til 3300 meter for ca.40 år siden!!!!!!!, men ingen ting har skjedd siden da. Dette ble også dratt fram da SAS fløy fra New York via SVG til STO kun østgående om sommeren på 70tallet,pga for kort rullebane for DC8-63 som ble brukt.

Det som stort sett har hindret IC på Sola er for kort rullebane !!!

Nuvel, lavt trafikkgrunnlag er vel strengt tatt det største hinderet for IC trafikk på SVG.

Jeg hadde hatt troa på litt IC på ENZV, mest sannsynlig hadde man kommet godt igang med noe ENZV-KIAH, oljegreier.. :) Kanskje ikke DAGLIG.. men noe man/fre-opplegg :)

Leste en plass at bl.a Northwest (når det var aktuelt) ble nektet av norske luftfartsmyndigheter å fly IC fra Sola. Noen som vet hvorfor?

Det var nok i monopoltida til SAS det tipper jeg.

Jeg sitter med god info om Northwests operasjoner i Norge.

De fløy opprinnelig med 747 til NYC fra gamle GEN på begynnelsen av 80-tallet. Deretter kom de tilbake med DC-10 da OSL åpnet i 1998, og fløy et par år. Det var visstnok samarbeidet med KLM som stoppet ruten til NYC fordi direkteruta tok for mye pax fra KLM´s rute til AMS.

Meg bekjent var det aldri snakk om at NW hadde planer om noen rute fra Stavanger.

Hvis rullebanelengden begrenser tilbudet på SVG, så kan de som ønsker det gjøre det samme som de gjorde i nordfylket med forlengelsen på HAU. Det er bare å brette opp ermene, starte å samle inn penger og sette i gang med forlengelsen.

Jeg sitter med god info om Northwests operasjoner i Norge.

De fløy opprinnelig med 747 til NYC fra gamle GEN på begynnelsen av 80-tallet. Deretter kom de tilbake med DC-10 da OSL åpnet i 1998, og fløy et par år. Det var visstnok samarbeidet med KLM som stoppet ruten til NYC fordi direkteruta tok for mye pax fra KLM´s rute til AMS.

Meg bekjent var det aldri snakk om at NW hadde planer om noen rute fra Stavanger.

NW fløy ikke OSL-NYC men OSL-MSP da OSL åpnet i 1998. Ruten ble nedlagt grunnet for lavt prisnivå i kombinasjon med at NW trengte materiell på ruten MSP-HNL.

De fløy opprinnelig med 747 til NYC fra gamle GEN på begynnelsen av 80-tallet.

Fløy med daværende Nortwest Orient på 80-tallet fra GEN og mener ruten gikk ARN-GEN-JFK. Tror returen var MSP-GEN-ARN, men mulig jeg husker heeelt feil.

NW fløy ikke OSL-NYC men OSL-MSP da OSL åpnet i 1998. Ruten ble nedlagt grunnet for lavt prisnivå i kombinasjon med at NW trengte materiell på ruten MSP-HNL.

En alt for stor del av pax'ene var amerikanere som tok ut bonuspoeng på nettopp den ruta og da blir det ikke bra butikk.

Ruta ble også forlenget til/hadde samme rutenr videre til SFO mot slutten.

Har brukt noen timer i de maskinene mellom AMS-DTW tidligere. Fantastisk vakre utvendige, trist og sliten invendig:

http://www.airliners.net/photo/Northwest-Airlines/McDonnell-Douglas-DC-10-30/0036796/L/&sid=b284e5498a08d1b40d731639338cc89b

TORA for RWY 18 og 36 er 2556, og ikke 2900 nei.

Å, OK. Jeg så det på Wikipedia. Men jeg ser det er 2556 på den norske versjonen, så da er det kanskje det som bør stå i den engelske også, eller er det vanlig å oppgi rullebane-lengden til noe mer enn TORA?

.... eller er det vanlig å oppgi rullebane-lengden til noe mer enn TORA?

Det er jo interessant hvor lang TODA (Take-Off Distance Available) er også. TODA er TORA + Clearway (hinderfritt område i forlengelsen av banen). Maksimalt 1,5 * TORA mener jeg å huske.

På Sola er TODA 2826m på bane 18, og 2706m på bane 36.

Last edited:

Dagens rullebane burde være lang nok. Det har vært flere 747 på besøk. Kan den ta imot den type fly, så kan den ta imot det meste skulle jeg tro.

Ta imot en 747 er en ting ... sende avgårde en fullastet 747 er noe helt annet ...

Ja, men kun til Paris og kun med passasjerer. Skal du til f.eks. Nord-Amerika eller Asia vil maskinen trenge langt mer fuel og dermed også mer rullebane. Selv FBU (2200m) tok imot 747 ved et par tilfeller, men mer enn et par timers flytid var utelukket ...

Du har selvfølgelig rett, unøyaktig av meg å skrive NYC.

SpotOn, returen var også fra JFK, men en kort periode fløy de også til MSP fra GEN, men det varte ikke lenge.

Back