• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Iberworld sklidd av rullebanen på KRS (27/1/13)

Re: Iberworld sklidd av rullebanen på KRS (29/1/13)

Tydeligvis glatt på KRS i dag. Hørte DY kastet av en hel del pax på avgangen som går nå for å få ned vekten.

Noen som vet om de skled ut i EMAS?

Flyet kom seg etter hvert til terminalen. Har i følge fvn kun holdt seg på asfalt, men kommet litt for langt og trengte assistanse for å komme seg løs og tilbake slik at det kunne svinge inn på taxebane.

Var selv ute på Kjevik og hadde en kikk, men fra terminalområdet kunne jeg ikke se flyet, det snør temmelig godt akkurat nå. Trafikken er i gang igjen.

Her er EC-KZG etter at den kom seg til terminalen.

Attachments

• orbest.jpg
    orbest.jpg
    24.6 KB · Views: 1,188

Jeg synes Dagbladet og personen som ble intervjuet skal få en applaus, endelig en nyhetsartikkel som ikkke skriver kritisk og skylder på dårlig crew... her var det nok en gang glatt

Re: Iberworld sklidd av rullebanen på KRS (27/1/13)

Og EC-KZG er nå på vei nedover igjen, ligger vest for Danskekysten lige nu.

Har fått bekreftet at de ikke kom ut på EMAS

Her er en annen artikkel med video (intervju) fra NRK om hendelsen på Kjevik.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10888449

Neinei... Det er SAS trapp. Da får SAS skylda igjen ... :colgate:
Det er jo de som er handlingagent.

(sorry, helt offtopic, men bare måtte påpeke hvor galt man kan avspore. Selfølgelig er ikke SGH KRS skyld i dette.
Det er bare veldig glatt, og noen har kanskje ikke tenkt på at det faktisk VAR altfor glatt under gjeldene omstendigheter.)

Huff, nå må jeg nesten snart ut å måke for at kona skal komme seg på gårdsplassen på første forsøk. Dette lukter arbeid.
Pilotene er uheldige også, for nå må de file en rapport.

Her i Norden har vi vanskelige omstendigheter på vinterstid når det gjelder landinger på vått, isete føre med nysnø.
Ingen kan jo nesten belage seg på normal driftslandinger i slike omstendigheter.
Man kan vel egentlig skylde på piloter med dårlige forutsetninger, men de skal jo være opplært i dette, basert på tårnets drifts-meldinger om føre forhold.

Men kan egentlig pilotene overvinne væromstendighetene? Nei.

Og pilotene skal heller ikke lastes for dette om alle de nødvendige justeringer er foretatt for WET WET ICY conditions.

Jeg syns heller at pilotene skal ha honnør - for dette kunne blitt katastrofalt om noen hadde virkelig fått "armer og bein"...

Last edited:

Jeg syns heller at pilotene skal ha honnør - for dette kunne blitt katastrofalt om noen hadde virkelig fått "armer og bein"...

......som forutsetning setter du da selvsagt at noe ikke ble gjort av besetning som førte til at de havnet i skavelen i utgangspunktet.

Var det glatt? Var det glattere enn rapportert? Var setningspunkt innenfor norm? Var hastinghet over terskel rett? Ble rett mengde bremser og revers brukt? Var det utforgjøringen i enden av bremsing helt fra setning, eller var det en avkjøring i lav hastighet etter man trodde man haddenkontroll.

Understreker at jeg ikke har noe info om denne hendelsen utover det media skriver, men har lest nok havarirapporter etter avkjøringer til å konkludere på handlinger p.t. :)

Utvidet er det ikke, men ja bildet er gammelt

Back