IAG - resultater

Discus

Galley Slave
Medlem
Talene for H1-2017 er klare

· Second quarter operating profit €805 million before exceptional items (2016: €555 million)
· Passenger unit revenue for the quarter up 1.5 per cent, up 4.0 per cent at constant currency
· Non-fuel unit costs before exceptional items for the quarter down 0.3 per cent, up 3.5 per cent at constant currency
· Fuel unit costs before exceptional items for the quarter down 10.4 per cent, down 13.2 per cent at constant currency
· Operating profit before exceptional items for the half year €975 million (2016: €710 million), up 37.3 per cent, including the adverse foreign exchange impact for the half year of €44 million
· Cash of €7,944 million at June 30, 2017 was up €1,516 million on 2016 year end
http://www.iairgroup.com/phoenix.zhtml?c=240949&p=irol-newsArticle_Print&ID=2289772

Og IT-fadesen kostet GBP 58M :wow:
The IT failure at British Airways in May that left thousands unable to check in baggage cost it 65m euros (£58m), the airline's owner, IAG, has said.
http://www.bbc.com/news/business-40750168
 
Dermed lite sannsynlig at Cruz må pakke og dra når en kan vise til slike resultater :(
 
Mmm. Han ødelegger selskapet produkter, men aksjonærene er nok fornøyde.

Det vil tiden vise. £50M i smell for IT-problemer er mye penger. Samme er problemene de har med at de har falt på "meningsmålingene", så spørs det hvem som får skylda for det. WW var jo sjefen før ham. Men så lenge pengene renner inn så gjør de ting rett, og hensikten er jo å tjene penger. "Ødelegger" er jo også et definisjonsspørsmål.

IAG er ikke bare BA, selv om BA er stor. Serut som de andre selskapene i IAG gjør det bede enn BA, sånn prosentmessig, hvis jeg leser talene rett.
 
Last edited:
Nå er det aksjonerende og ikke passasjerene som bestemmer hvem som skal lede selskapet [emoji6]
Selv om flyprat Airways uten tvil hadde vært et hysterisk morsomt flyselskap, så er jeg redd for at det hadde gått forferdelig dårlig på kort tid.

Så da er det kanskje like greit at de økonomiske tyngdereglene må få være med å bestemme også.

Uansett, det er jo imponerende av IAG, hva er det som er lokomotivet i IAG?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Nå er det aksjonerende og ikke passasjerene som bestemmer hvem som skal lede selskapet [emoji6]

Selvfølgelig! Heldigvis har man som kunde lov til å ha en mening om hvilken retning selskapet utvikler seg i og demonstrere dette ved å velge andre alternativer. :)
 
Uansett, det er jo imponerende av IAG, hva er det som er lokomotivet i IAG?

BA er lokomotivet pga. størrelsen, og var jo bærende i starten når IB sleit. Ser ut som de stort sett har fått resten av vognene opp av grøfta også nå.

Selvfølgelig! Heldigvis har man som kunde lov til å ha en mening om hvilken retning selskapet utvikler seg i og demonstrere dette ved å velge andre alternativer. :)

Ja, og passasjertall i IAG er opp (har ikke studert BA-tallene separat) og resultatene i IAG er opp så kanskje noen av oss er i mindretall.
 
H1-2018-tallene er klare:

Aer Lingus's parent group, IAG, reported an operating profit of €1.735 billion for the first six months.
...
"Unfortunately, French Air Traffic Control strikes continued to challenge our airlines’ operations causing disruption to our customers. Vueling was particularly affected and incurred an additional €20 million of disruption costs in the [second] quarter.
https://www.rte.ie/news/business/2018/0803/982841-profits-soar-at-aer-lingus-and-parent-group-iag/


Halvårstallene kan leses her:
http://www.iairgroup.com/phoenix.zhtml?c=240949&p=irol-newsArticle_Print&ID=2361943

Og presentasjonen kan lastes ned her:
http://phx.corporate-ir.net/Externa...WxkSUQ9LTF8VHlwZT0z&t=1&cb=636682720911294732
 
H1-2018-tallene er klare:



Jevnt over forbedring hos all unntatt Vueling.

Ellers så skulle jeg likt å vite hvor de gjemmer Level tallene, da de foreløpig ikke rapporterer dem separat. Her er der jo en god miks av AOCer og hvem som eier og opererer hva
 
Capital Market Day med mye tall og strategier for IAG (174 sider pdf)

http://phx.corporate-ir.net/Externa...WxkSUQ9LTF8VHlwZT0z&t=1&cb=636767387686116875

Kommer frem endel rundt flåtenyheter, blant annet ting som tidligere ikke er annonsert eller nødvendigvis 100% bestemt, men:

- AerLingus planlegger øke flåten med ytterligere 4 A330 maskiner
- I tillegg til forskjellige A320neo familie under bestilling, må de også øke ordren her (de har mange opsjoner) og ser også på regionale fly
- Frem mot 2023, har de fortsatt 44 longhaul maskiner de ennå ikke har bestilt, selv om opsjonene på A350 og 787 mer eller mindre kan dekke opp dette
 
Mye interessant i presentasjonen, bl.a. hvordan de ser på de forskjellige markedssegmentene og brandene innen IAG. Og hvordan de driver produktutvikling med forskjellige billettkategorier, tillegg, teknologi m.v.

En god del om "hva og hvorfor" rundt Level. Her nevnes også "buy on board" med bestilling på IFE-skjermen som også aksepterer apple pay.

Det kan se ut som Vueling innfører en egen billettkategori for familier som bl.a. har "seating together" og "pro-boarding hvis man har barn<2 år"

For Iberia (og andre steder) ser man hvordan det satse på chat-bots, inkl. stemmegjenkjenning
 
Er nok mye som kommer til handle om "buy on board" i fremtiden.

Et forslag fra meg;
Hva med å tilby ulike "foredrag" fra kjente foredragsholdere på IFE mot betaling? Kan jo være hva som helst innen kategorier som folk er interessert i. Alt fra næringslivs relatert, ledelse, motivasjon etc til livsstil og helse, psykisk helse, politikk osv. Folk og bedrifter er jo villige til å betale betydlige summer for dette. Man kan jo også f.eks se for seg at enkelte bedrifter ønsker å kjøre litt "utdanning" av sine ansatte mens de reiser (i arbeidstiden) og betaler i forkant på de og de setene for et gitt foredrag. Win-win for alle, også foredragsholderne som får en cut pr visning :)
 
Back
Top