Hvorfor LN og ikke NO?

august

Newcomer
Hei alle entusiaster!
Har søkt på Google og her, men finner ikke noe om det.
Hvorfor er ikke registerkoden til forskjellige land mer lik navnet på landet enn det de i mange tilfeller er?
 
Logisk for Norge, men det forklarer likevel ikke de mange - for meg - helt ulogiske kombinasjonene. Og hvorfor ta i bruk tall når man kan lage 676 ulike kombinasjoner bare med bokstaver?
 
Saken har vært oppe (flere ganger) før. Noen har bl.a. forklart at det også henger sammen med kallesignalene til norske skip (og radioamatører!) som bruker LA osv.

Men man blir visst aldri enige om hva som er riktig...
 
ITU (International Telecommunication Union) har tildelt alle land noen bokstavkoder som brukes som prefiks på alle kallesignal.
Norge er her tildelt seriene JW-JX, LA-LN og 3Y, mens f.eks Danmark har fått tildelt OU-OZ, XP og 5P-5Q.
http://no.wikipedia.org/wiki/Internasjonale_kallesignal

Så er det da opp til landene selv å bestemme hvordan man organisere bruken videre. Når det gjelder registeringer på fly, er disse på grunnlag av disse kallesignalene, og her har Norge da valgt å bruke LN som prefiks i sine flyregistreringer, mens Danmark har valt å bruke OY.
http://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonale_kjennetegn_på_fly

Andre eksempler på norsk bruk kan man se her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Kallesignal
 
Det er riktig som HVI sier. Og det er en følge av ICAO annex 7, som er resultatet av Chicago Convention art 17-20. Så da kanskje det er mulig å ble enige i hva som er riktig. ;)

Relevant utdrag:
2. NATIONALITY, COMMON AND REGISTRATION MARKS TO BE USED
2.1 The nationality or common mark and registration mark shall consist of a group of characters.
2.2 The nationality or common mark shall precede the registration mark. When the first character of the registration mark is a letter, it shall be preceded by a hyphen.
2.3 The nationality mark shall be selected from the series of nationality symbols included in the radio call signs allocated to the State of Registry by the International Telecommunication Union. The nationality mark shall be notified to the International Civil Aviation Organization.
2.4 The common mark shall be selected from the series of symbols included in the radio call signs allocated to the International Civil Aviation Organization by the International Telecommunication Union.
Note.— Assignment of the common mark to a common mark registering authority will be made by the International Civil Aviation Organization.
2.5 The registration mark shall be letters, numbers, or a combination of letters and numbers, and shall be that assigned by the State of Registry or common mark registering authority.
2.6 When letters are used for the registration mark, combinations shall not be used which might be confused with the five-letter combinations used in the International Code of Signals, Part II, the three-letter combinations beginning with Q used in the Q Code, and with the distress signal SOS, or other similar urgent signals, for example XXX, PAN and TTT.
Note.— For reference to these codes, see the currently effective International Telecommunications Regulations.
 
Last edited:
Jeg har hørt at LN ble satt av Frankrike = La Norvege.
Det var jo også disse som bestemte at alle land skulle ha nasjonale kjennetegn?
 
Jag läste på forumet "G-Kraft" att det betydde från början "Little Norway" och var bestämt av amerikanare. (Nei det er ikke noen svensk kødd)
 
Jag läste på forumet "G-Kraft" att det betydde från början "Little Norway" och var bestämt av amerikanare. (Nei det er ikke noen svensk kødd)

Little Norway eksisterte vel bare fra 2. verdenskrig, 1940 og utover?

Og LN-registrerte fly har man hatt siden ca. 1932. Før det brukte man N- etterfulgt av siffer.
 
Jeg har hørt at LN ble satt av Frankrike = La Norvege.
Det var jo også disse som bestemte at alle land skulle ha nasjonale kjennetegn?

And indeed you are correct!!!:)

Som GF1 henviser, sa bruker man disse codes siden 1932.

I 1932 ble det hold en luftfarts-konferanse i Paris og den avtalen som man inngikk gjelder som förelöper av Chicago Convention. Selvsagt er dette glemt hos de meste idag, fordi alt vi ha og bruker idag baserer mer eller mindre pa ICAO docs og Annexer og ICAO selv ble "födt" som konsekvens av Chicago Convention...
 
Hvis dere mener LN er en forkortelse.. Hva er da f.eks OY en forkortelse for?
Det er jo bare noen få land som har registreringer som "passer" med navnet på landet.

Med fare for å gjenta meg selv:
Det er ikke ICAO som har bestemt at man bruker LN på norske luftfartsfartøy.
ICAO har bestemt (ref Chicagokonvensjonen) at man skal bruke bokstaver fra de seriene ITU har tildelt landet. Det er så opp til hvert enkelt land å bestemme hvilke bokstaver man skal bruke.
http://www.icao.int/nationality/
In accordance with Para 2.3 of Annex 7, the nationality mark shall be selected by the State from the series of nationality symbols included in the radio call signs allocated to the State of Registry by the International Telecommunication Union (ITU). The nationality marks are selected from the first one and or two symbols of the three symbol Radio call sign allocated to the State by ITU.
The State shall notify by letter to ICAO the nationality marks selected.
 
Saken har vært oppe (flere ganger) før. Noen har bl.a. forklart at det også henger sammen med kallesignalene til norske skip (og radioamatører!) som bruker LA osv.

Men man blir visst aldri enige om hva som er riktig...

I norsk skipsregister brukes samtlige av kombinasjonene som nevnt under her :)
Bare lengden på kallesignalet varierer mellom 4-6 bokstaver/tall men LA-LN er mest brukt

ITU (International Telecommunication Union) har tildelt alle land noen bokstavkoder som brukes som prefiks på alle kallesignal.
Norge er her tildelt seriene JW-JX, LA-LN og 3Y
http://no.wikipedia.org/wiki/Internasjonale_kallesignal
 
HVI har helt korrekt besvarelse. Les den før dere kommer med mer eller mindre tullete forklaringer utover det han skriver!

Det var den gryende teletrafikken på 20-tallet som førte til internasjonale konvensjoner ang. kallesignal o.l. Det var primært radiosendere og telegrafistasjoner som fikk tildelt koder, ikke nødvendigvis skip og fly.

USA fikk tildelt bokstavene N, K, W og noen til. Derfor er US-fly registrert med N*****, radio- og TV-stasjoner fikk K*** og W*** som station identification, mens lufthavner fikk også K***, f.eks KLAX, KEWR, etc.

L-serien ble delt mellom Norge (flest), Argentina og Bulgaria. Muligens et annet land til. Norske lufthavner hadde opprinnelig kallesignaler som LAFB, LAZV, etc. Når det europeiske MOTNE-systemet ble innført i siste halvdel av 50-årene, så skiftet stasjonene til ENFB, ENZV, osv. E ble brukt primært for land "nord for alpene", mens L ble brukt "sør for alpene". Altså LFPG, LIMC, LSZH. E= Europa, N= Norge, FB= Fornebu. Tilsvarende L= Latineuropa, F= Frankrike, PG= Charles de Gaulle
 
Last edited:
Back
Top