Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)
Så det samme programmet, og den der greia var litt rar. I normale situasjoner er det selskapet som har disruption (China Airlines her) som booker om og enten utsteder nye billetter eller en sk FIM (Flight Interruption Manifest, en slags "nødpapirbillett" som kan benyttes i enkelte situasjoner). Dersom du ikke har interlineavtale med selskapet du skal booke om til, så er det ikke mulig å utstede billetter. Og er du ikke IATA så kan du ikke utstede FIM. Men, om jeg husker riktig, så kan hvilken som helst IATA-carrier "FIMe" til en annen IATA-carrier (dersom reglene for involuntary rerouting for øvrig er fulgt).
Det er mulig at China Airlines ikke hadde noen praktisk mulighet til å gjennomføre ombookingen (ikke folk/utstyr nok), og derfor gjorde Emirates dette for dem, men da først etter de fikk bekreftelse på at dem skulle få betalt for det, selv om ingen omskrevne billetter eller FIMer fantes. I gamle dager kunne man i grunn bare lifte kupongen på papirbilletten og sende den inn til accounting, for der lå pengene, men det går jo ikke lenger.
Norwegian kan inngå avtale direkte med et flyselskap og avtale pris og metode, men så lenge ikke en sånn spesiell avtale finnes, så finnes det bare en metode igjen, og det er å booke og betale akkurat som pax gjør. DY kan ikke booke om og utstede billetter i sitt eget system.