Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Spørs om uttalelsene til denne Asgeir Nyseth kan komme til å koste flesk for DU framover.. Eller kanskje han plutselig får ny jobb;)
Det blir nesten litt "komiske Ali" over uttalelsene hans, "de reisende går foran alt", liksom;)

Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Jeg nevnte vel i en annen tråd at det internt i DY var litt frustrasjon over hjelpemidlene de hadde. Og det er klart, at hvis man må booke passasjerer enkeltvis via web uten å kunne bruke et hjelpemiddel som Amadeus, hvor du kan booke i bulk, blir prosessen svært tungvint og tidkrevende.

Ellers har de rett i en ting - med så sen avgangstid som de har (2130) er det vanskelig å finne alternativer samme dag hvis problemet oppstår rundt avgangstid. Pga regelverket for passaasjeranalyse er det ikke bare å 'hive' folk på andre fly og ordne det administrative i etterkant, slik man kunne gjøre før. Det tar også tid og overføre folk til andre terminaler.

Ellers har de rett i en ting - med så sen avgangstid som de har (2130) er det vanskelig å finne alternativer samme dag hvis problemet oppstår rundt avgangstid.

Nå har vel DU/DY bevist at "samme dag" ikke er et nødvendig begrep for å "tenke på passasjerenes beste".

-A

Så på et program på National Geographic for en stund siden om Dubai og Emirates... der var det China Airlines eller noe slikt som hadde problemer med et fly, og crew som spurte Emirates om de kunne booke om til Emirates-billetter.

Da måtte tydeligvis Emirates får en skriftlig bekreftelse/garanti fra China Airlines' hovedkontor, men når dette var i orden så stod de i 4-6 skranker og booket passasjerer. Er dette IATA-måte, eller slik Norwegian kunne gjort?

Så det samme programmet, og den der greia var litt rar. I normale situasjoner er det selskapet som har disruption (China Airlines her) som booker om og enten utsteder nye billetter eller en sk FIM (Flight Interruption Manifest, en slags "nødpapirbillett" som kan benyttes i enkelte situasjoner). Dersom du ikke har interlineavtale med selskapet du skal booke om til, så er det ikke mulig å utstede billetter. Og er du ikke IATA så kan du ikke utstede FIM. Men, om jeg husker riktig, så kan hvilken som helst IATA-carrier "FIMe" til en annen IATA-carrier (dersom reglene for involuntary rerouting for øvrig er fulgt).

Det er mulig at China Airlines ikke hadde noen praktisk mulighet til å gjennomføre ombookingen (ikke folk/utstyr nok), og derfor gjorde Emirates dette for dem, men da først etter de fikk bekreftelse på at dem skulle få betalt for det, selv om ingen omskrevne billetter eller FIMer fantes. I gamle dager kunne man i grunn bare lifte kupongen på papirbilletten og sende den inn til accounting, for der lå pengene, men det går jo ikke lenger.

Norwegian kan inngå avtale direkte med et flyselskap og avtale pris og metode, men så lenge ikke en sånn spesiell avtale finnes, så finnes det bare en metode igjen, og det er å booke og betale akkurat som pax gjør. DY kan ikke booke om og utstede billetter i sitt eget system.

Last edited:

og derfor gjorde Emirates dette for dem

Nå har jeg ikke sett programmet, men det var ikke dnata som gjorde dette som agent for CI? Ellers så er slike TV-programmer fullt av snarveier for ikke å "forsmarte" seerne.

Snarveiene er mange på tv, veldig sant. Det var ikke dnata på skjermen, men EKs egne folk. Men hva som skjedde "off camera", det vet vi ikke. Fullt mulig dnatas billetteringsfolk jobbet som helter et sted i tillegg til det vi så.

Kom over denne nå (beklager om denne har vært oppe tidligere):

Kjenner ikke til noen andre enn Norwegian som gjør dette

Hovedkonkurrenten SAS mener nå at Norwegian langt på vei rammes av egne valg. (...) - De har valgt å stå utenfor, det er det de rammes av nå.

Norwegians syn:
IATA-medlemskap har i utgangspunktet ingenting å si ut fra et passasjerperspektiv. Vi booker også med andre selskap ved behov, er det fullt så er det fullt, allianse eller ikke

Her har imidlertid også SAS kommentert saken:
Hei alle
Vi har i denne saken svart på journalistens spørsmål om hvilken praksis og muligheter SAS har til å hjelpe passasjerer når forsinkelser oppstår. Vi valgte å svare på dette, fordi det i mediene har blitt etterlatt et inntrykk av at man ikke kan overføre passasjerer til andre selskap når problemer oppstår med et fly.
Det er ingen utidig kritikk av vår gode konkurrent når vi forteller om vår policy ved irregulære situasjoner, og det sikkerhetsnettet som SAS' passasjerer nyter godt av som følge av selskapets medlemskap i IATA og Star Alliance.

Vi vet at dette betyr mye for såvel forretningsreisende som for barnefamilier

http://www.na24.no/article3733982.ece?fb_comment_id=fbc_385472428266300_1856639_385698288243714

Norwegians syn, som sitert her over, må sies å ikke stemme med virkeligheten. Det er åpenbart at IATA-medlemskap gir et selskap flere muligheter å reroute pax enn det et ikke-IATA-selskap har. Om man hevder at det ikke gjør det så vet man enten ikke hva et IATA-medlemskap innebærer eller så snakker man mot bedre vitende. IATA-selskap har faste prosedyrer, dokumenter og avregningsmetoder. Interlineavtaler er også en viktig del av det hele.

Jeg prøver å være forsiktig med å kritisere andre flyselskap, siden jeg selv jobber i et og det kan fort både gi en dårlig smak i munnen og slå tilbake mot en selv. Men denne desinformasjonen begynner å gå meg på nervene, så det er på tide å kalle en spade for en spade og si som det er - DY kommer med rent tull og sprøyt!

Han trekker også inn allianse i det hele, og SK liker gjerne å fronte det også, men et alliansemedlemskap har ikke så stor praktisk betydning (det kan ha en avregningsmessig og økonomisk betydning) - når "driten treffer vifta" begrenser man seg ikke til egen allianse - man booker det som funker. Det er ihvertfall min erfaring, og jeg begynner å få noen år på nakken i denne galskapen nå.

Han trekker også inn allianse i det hele, og SK liker gjerne å fronte det også, men et alliansemedlemskap har ikke så stor praktisk betydning (det kan ha en avregningsmessig og økonomisk betydning) - når "driten treffer vifta" begrenser man seg ikke til egen allianse - man booker det som funker. Det er ihvertfall min erfaring, og jeg begynner å få noen år på nakken i denne galskapen nå.

Amen.

Man må skille mellom IATA-avtaler, allianse-avtaler og interlineavtaler. Det er kun det siste som er direkte relevant for ombooking. Man trenger ikke ta del i hverken IATA-fellesskap eller allianse-felleskap for å booke eller ombooke kunder. Poenget er å ha en avtale om å akseptere hverandres dokumenter, og det har du med en interlineavtale. Disse kan avregnes via IATA's Clearing House eller direkte mellom selskapene. Flere og flere velger det siste for å slippe forsinkelsen Clearing House innebærer. (bedre cashflow)

Man booker selvfølgelig helst det som er mest økonomisk fornuftig, men er det ikke plass, eller finnes det andre tunge omstendigheter, booker man, som Billetøren sier, det man finner. Ofte har man mange man skal ha avgårde, så da har man heller ikke tid til å finsøke. Hovedmålet er å få folk avgårde.
Det finnes folk som fløy Concorde på SAS' regning ...

Fungerer dette 100%? Nei, selvfølgelg gjør det ikke det, men teknologien på dette området er også i fremgang og det jobbes tungt med å finne løsninger som hjelper både ansatte og kunder til å finne gode alternativer.

Bare for å oppklare for meg selv: Det som evt gjør det lettere å booke om med en interlineavtale er at man kan skrive billettene ut på eget dokument (dvs. ordne alt det praktiske i eget selskap; jeg antar da at her DY kan la egne handlinagenter booke om og utlevere billetter uten å involvere BA, SK, LH, osv.), mens uten så må man ringe/kontakte de relevante selskapene for å få disse til å utstede billettene på sitt dokument?

Betalingen gjøres da gjennom direkte fakturering/avregning?

Hvis dette er korrekt forståelse så forstår jeg ikke helt hvorfor dette skulle være så kostbart for f.eks. DY å ha interlineavtaler. Ligger det andre ting i slike avtaler i tillegg til det å skrive ut billetter på eget dokument, eller kan man begrense slike avtaler til kun denne typen situasjoner (for ekstraordinær ombooking)?

Hvordan foregår f.eks. delingen av billettinntektene dersom BA og DY har en interlineavtale og BA utsteder billett på en DY flight (som evt også innebærer en BA flight først)? Avtaler man faste priser på de aktuelle strekningene?

Last edited:

Når det gjelder avregning, så er det ikke mitt felt, men det finnes fastsatte regler og prosedyrer for dette. Disse prosedyrene forteller hvem skal ha hva, både om det reroutes til ett selskap eller til flere. Man kan i tillegg lage avtaler direkte mellom to selskaper, det er ingenting i veien for det.

Dersom du ikke har interlineavtale, så er du praktisk talt henvist til å benytte samme booking- og betalingsmetode som det pax kan benytte seg av. Man kan selvfølgelig tenke seg at receiving carrier (den man booker om til) kan gjøre bookingen for deg (som vi så i TV-klippet fra DXB), men det er langt fra vanlig av flere grunner.

Man kan også ha en énveis-interlineavtale, dvs at YY aksepterer dokument fra XX, men ikke det motsatte. Dette har man stort sett kun i de tilfeller XX er en solid carrier, og YY gjerne vil ha litt mer revenue, som denne avtalen kan gi. XX stoler dog ikke på YY sin betalingsevne, og vil ikke ta risikoen å ha flydd pax gratis i tilfelle YY plutselig ikke kan betale lenger.

Last edited:

Eastern ( T3 ) står vel og utenfor IATA, men mener å vite at de booker bl.a KLM om de har problemer.
Dog så har jeg opplevd at pax selv har måtte fikse alternativ routing ved overbooking.

Bare for å oppklare for meg selv: Det som evt gjør det lettere å booke om med en interlineavtale er at man kan skrive billettene ut på eget dokument (dvs. ordne alt det praktiske i eget selskap; jeg antar da at her DY kan la egne handlinagenter booke om og utlevere billetter uten å involvere BA, SK, LH, osv.), mens uten så må man ringe/kontakte de relevante selskapene for å få disse til å utstede billettene på sitt dokument?

Betalingen gjøres da gjennom direkte fakturering/avregning?

Det er korrekt. Alt man trenger er å få Amadeus til å opprette linker til partnerens reservasjonssystem.

Hvis dette er korrekt forståelse så forstår jeg ikke helt hvorfor dette skulle være så kostbart for f.eks. DY å ha interlineavtaler. Ligger det andre ting i slike avtaler i tillegg til det å skrive ut billetter på eget dokument, eller kan man begrense slike avtaler til kun denne typen situasjoner (for ekstraordinær ombooking)?

Det tror jeg ikke er mulig i praksis. Enten har man tilgang eller så har man det ikke. Det ligger mye komplisert programmering bak disse linkene.

Hvordan foregår f.eks. delingen av billettinntektene dersom BA og DY har en interlineavtale og BA utsteder billett på en DY flight (som evt også innebærer en BA flight først)? Avtaler man faste priser på de aktuelle strekningene?

Det finnes flere typer avtaler, men det vanligste er vel fortsatt proratering basert på reiselengde. Litt rusten på dette ..

Dette er noko av det beste eg har lese på lenge i alle diskusjonane. Well put Ticketor!

Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Må jo si at det er fremskritt fra tidligere år at de faktisk kjøper opp billetter hos SAS for å få folk videre - det er mer enn hva SAS selv gjør, husker selv de nektet å booke meg om til KLM og "bare" forsinke meg 2-3 timer, og i stedet ville ha meg frem 10 timer forsinket via CPH... (skulle til AMS). Jeg var også da EBD og for å si det forsiktig ikke særlig imponert...

SK booket meg om på to legs med KLM faktisk for å få meg til FRA etter et kansellert fly KRS-OSL. På KRS er det jo kun KLM eller DY som alternativ. Jeg er EBD, men også en statusløs som skulle ca samme routing ble ombooket på KLM. Men DY var f.eks helt uaktuelt å booke om til selv om vi da hadde rukket flyet videre i OSL...virker som DY/SK har som policy ikke å booke om på hverandres selskap, men ser at flere skriver her at DY har begynt å gjøre det. Og det er jo bra :)

Last edited:
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

...virker som DY/SK har som policy ikke å booke om på hverandres selskap, men ser at flere skriver her at DY har begynt å gjøre det. Og det er jo bra :)

Det er ikke nødvendigvis policyen som er bøygen .. i nøden spiser Fanden osv .. men SAS og DY har ikke interlineavtale, noe som gjør at de ikke kan skrive ut billetter på hverandre. Dermed må noen opp med et kredittkort - og den sitter litt lengre inne. Men det gjøres.

Det er ikke nødvendigvis policyen som er bøygen .. i nøden spiser Fanden osv .. men SAS og DY har ikke interlineavtale, noe som gjør at de ikke kan skrive ut billetter på hverandre. Dermed må noen opp med et kredittkort - og den sitter litt lengre inne. Men det gjøres.
Rent praktisk, om de hadde hatt interline, hva vil det hatt å si?
Kan f.eks bagasje gå imellom flighter sk/dy også da, eller kommer det ann på type avtale?!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Kan f.eks bagasje gå imellom flighter sk/dy også da, eller kommer det ann på type avtale?!

Normalt har man avtaler som inkluderer 'alt' - men det finnes mange varianter.

Normalt har man avtaler som inkluderer 'alt' - men det finnes mange varianter.
Enn all-in avtale er noe ala det sk og WF har?!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Back