Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Hvorfor kjøpte ikke SAS billetter hos Norwegian når de tidligere i romjulen sto med teknisk i Bodø? Fordi de ga faen i sine passasjerer? Neppe.



Vidar

Antageligvis fordi ingen har gitt kredittkort til de som bemanner billettskrankene, hadde de det kunne de jo bare busset pax til EWR og fyllt opp SK jfr. US trøbbelet.
Om det har skjedd? Vel antar at det kun er økonomiavdelingen som får regningen som vet, ja pluss ev. etpar på billettkontoret, men er tvilende til at det har skjedd.
 
Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Hvorfor kjøpte ikke SAS billetter hos Norwegian når de tidligere i romjulen sto med teknisk i Bodø? Fordi de ga faen i sine passasjerer? Neppe.



Vidar

Det är väl en hemskt stor skillnad mellan att låta folk sitta kvar på andra sidan Atlanten i flera dagar (och över jul/nyår) jämfört med att låta dem vänta in nästa flight samma dag??
 
Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Hvor lenge måtte disse SAS-pasasjerene vente i Bodø? Det er jo relevant i diskusjonen. De som har reist DY Longhaul har jo i noen tilfeller ventet ganske lenge.

Seks timer ....
 
Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Men er ikke SK og WF foretrukne samarbeidspartnere innenriks? (i den grad det hadde gått å bruke Widerøe i dette tilfellet).
 
Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Joda, men vi har jo begrenset overlap ..
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Et hovedjul er aldri DGR så hvor har du det fra ? Det er stort og defineres som HEA ( Heavy Item) med er aldri DGR.

Men la oss nå holde oss til det denne diskusjonen handler om, Norwegian Longhaul.

I stand corrected :-( Gikk litt vel raskt i svingene her, blir litt lettere irritert over alle som hele tiden unnskylder DY med å peke på SAS og sier "se på dem da, de er minst like ille de"
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det er bra. Det viser at man har satt passasjerene fremst. Håper at også Norwegian kjøper plass hos SAS, eller for den saks skyld hos noen andre for å få passasjerene fram.

Nå viser vel de kjente eksemplene at Norwegian har endt opp med å sende inn en ekstern maskin for å hente passasjerer som er strandet. Det kunne sikkert blitt billigere om det hadde vært kjøpt billetter hos andre selskap, og sikkert om man også regner inn Norwegian's utgifter til hotell og proviant til passasjerene. Så spørs det om det er ledige plasser i disse tider over Atlanterdammen, eller mellom øst og vest om det er Bankok det har vært problemer.



Vidar

Hadde nok blitt adskillig DYRERE om de hadde kjøpt billetter til passasjerene med andre flyselskap. Så tett innpå avgang som under 1 dag vil billettene gjerne være ekstra dyre. Billigste jeg fant kommende uke med BA, SAS og US var litt over 13000 en vei. Med 276 pax, som var strandet nå sist, så gir dette en kostnad på minimum 3,5 millioner. Ifølge Thomas koster det 1,5 mil i wetlease. Legg på hotell, la oss si for enkelthets skyld 1000,- pr person. Trolig vil nok DY få det adskillig billigere: 276000. samt matkort 200? pr pers: 55200,- Samlet ved wetlease blir ca 1,75 mil, halvparten av å kjøpe billetter med andre selskap!!! Trolig adskillig mere også.
 
Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Om en fikser seg litt i forkant med andre selskaper om evt ombooking, så er det nok langt unna 13k pr bilett vi snakker om;-). Ellers tror jeg de fleste hadde wetleaset MYE kjappere.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Hadde nok blitt adskillig DYRERE om de hadde kjøpt billetter til passasjerene med andre flyselskap. Så tett innpå avgang som under 1 dag vil billettene gjerne være ekstra dyre. Billigste jeg fant kommende uke med BA, SAS og US var litt over 13000 en vei. Med 276 pax, som var strandet nå sist, så gir dette en kostnad på minimum 3,5 millioner. Ifølge Thomas koster det 1,5 mil i wetlease. Legg på hotell, la oss si for enkelthets skyld 1000,- pr person. Trolig vil nok DY få det adskillig billigere: 276000. samt matkort 200? pr pers: 55200,- Samlet ved wetlease blir ca 1,75 mil, halvparten av å kjøpe billetter med andre selskap!!! Trolig adskillig mere også.


Kanskje 1/2 prisen. Men så var det det med omdømme, vanskeligere å prissette
 
Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Hovedproblematikken til at passasjerer ikke overføres fra og til Norwegian er at de ikke er et IATA-selskap, og at de ikke har såkalte "interlineavtaler" med andre flyselskap.
Dette gjør at man ikke kan overføre og skrive om eksisterende billetter på en rask og rasjonell måte, samt at det heller ikke foreligger såkalte "reprotection" avtaler, som regulerer den faste pris som samarbeidende flyselskap avregner seg imellom når det oppstår uregelmessigheter på kort varsel.
For Norwegians del må man istedet kjøpe nye billetter via nett eller andre kanaler hos andre selskap, noe som er en plundrete affære når det er store volum med reisende. I tillegg må man betale den pris som er tilgjengelig, noe som er dyrt tett opp til avreise.
Det som blir spennende å se er hvor lang tid det tar før Norwegian plutselig er IATA-medlem og oppretter avtaler med andre flyselskap....
 
Re: Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet)

Hovedproblematikken til at passasjerer ikke overføres fra og til Norwegian er at de ikke er et IATA-selskap, og at de ikke har såkalte "interlineavtaler" med andre flyselskap.
Dette gjør at man ikke kan overføre og skrive om eksisterende billetter på en rask og rasjonell måte, samt at det heller ikke foreligger såkalte "reprotection" avtaler, som regulerer den faste pris som samarbeidende flyselskap avregner seg imellom når det oppstår uregelmessigheter på kort varsel.
For Norwegians del må man istedet kjøpe nye billetter via nett eller andre kanaler hos andre selskap, noe som er en plundrete affære når det er store volum med reisende. I tillegg må man betale den pris som er tilgjengelig, noe som er dyrt tett opp til avreise.
Det som blir spennende å se er hvor lang tid det tar før Norwegian plutselig er IATA-medlem og oppretter avtaler med andre flyselskap....

Det vil ikke ta altfor langt tid tror jeg. Bare vent hva kommer a skje dersom en LGW-langrute har 1 eller 2 dagers delay. Sa vil britiske aviser slakte Norwegian for dette.

All disse AOG er ikke bare i seg selv dyrt, fordi de skaper kostnader for wet-leases, hotell, mat og kompensasjon. Pa toppen kommer en annen effekt. Med slik en darlig palitelighet kan man ikke kreve höye priser. Kundene vil ha sitt risiko kompensert, noe som resulterer i lav betalingsvilje ("Hvem vet om de flyr...").
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Sjefen for Long Haul, Asgeir Nyseth, blir skikkelig grillet av VG i dag. Med spørsmålene det sikkert er ubehagelig å få:
"- Hvorfor sender ikke Norwegian sine passasjerer hjem med andre selskaper?
- Jeg ga beskjed til mine folk allerede på julaften at det bare var å kjøpe billetter med andre selskaper dersom det var mulig. Tilbakemeldingen jeg fikk var at det var vanskelig å få billetter.
- Er det dyrere for dere å sende passasjerene med andre selskap enn å legge dem inn på hotell der de er?
- Det vurderer vi ikke. Vi tenker passasjerene sitt beste.
- Hadde Norwegian måttet ha dyrere flybilletter dersom dere hadde valgt å sende folk hjem med andre selskaper når disse situasjonene oppstår?
- Vi har bygd våre billettpriser etter våre kostnader, og det inkluderer også dersom vi måtte bruke andre selskaper.
Da har han sagt klart og tydelig at det ikke er vits i å være med i en allianse, de vil sende folk hjem med andre selskaper fordi de gjør alt for kundene sine..

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10149022
 
Last edited by a moderator:
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Da har han sagt klart og tydelig at det ikke er vits i å være med i en allianse, de vil sende folk hjem med andre selskaper fordi de gjør alt for kundene sine..

Det er heller ikke nødvendig å være medlem av en allianse for enkelt å kunne kjøpe billetter hos andre. Det holder å være IATA-medlem og skaffe seg noen interline-avtaler, ref. Farmers svar lenger opp.

Hovedproblematikken til at passasjerer ikke overføres fra og til Norwegian er at de ikke er et IATA-selskap, og at de ikke har såkalte "interlineavtaler" med andre flyselskap.
Dette gjør at man ikke kan overføre og skrive om eksisterende billetter på en rask og rasjonell måte, samt at det heller ikke foreligger såkalte "reprotection" avtaler, som regulerer den faste pris som samarbeidende flyselskap avregner seg imellom når det oppstår uregelmessigheter på kort varsel.
For Norwegians del må man istedet kjøpe nye billetter via nett eller andre kanaler hos andre selskap, noe som er en plundrete affære når det er store volum med reisende. I tillegg må man betale den pris som er tilgjengelig, noe som er dyrt tett opp til avreise.
Det som blir spennende å se er hvor lang tid det tar før Norwegian plutselig er IATA-medlem og oppretter avtaler med andre flyselskap....
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Sjefen for Long Haul, Asgeir Nyseth, blir skikkelig grillet av VG i dag. Med spørsmålene det sikkert er ubehagelig å få:

Da har han sagt klart og tydelig at det ikke er vits i å være med i en allianse, de vil sende folk hjem med andre selskaper fordi de gjør alt for kundene sine..

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10149022
(vet ikke hvordan jeg får sitatene inne i en slik grå boks)

Helt aerlig: Er dette synisme aller sarkasme ?!?

Etter at Norwegian longhaul klarte a ödelegge ferie-starten/slutten for hundrevis av passagerer kommer man med en utalelse a la "vi gjör alt for kundene vare". Sure, dette har de paberörte passagerer opplevd godt hva det betyr i FLL, JFK, BKK...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Etter at Norwegian longhaul klarte a ödelegge ferie-starten/slutten for hundrevis av passagerer kommer man med en utalelse a la "vi gjör alt for kundene vare". Sure, dette har de paberörte passagerer opplevd godt hva det betyr i FLL, JFK, BKK...

Ja, det er jo blank løgn at det ikke er ledige seter, jeg sjekket selv ledige plasser 23/12 fra Florida, og fra JFK er det neppe problematisk å få plass til 250pax.

Men de mener vel at det er til passasjerenes beste å sitte og vente og å få beskjed hver 4. time om å holde seg på hotellet, fremfor å sitte på et fly i riktig retning.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Ja, det er jo blank løgn at det ikke er ledige seter, jeg sjekket selv ledige plasser 23/12 fra Florida, og fra JFK er det neppe problematisk å få plass til 250pax.

Men de mener vel at det er til passasjerenes beste å sitte og vente og å få beskjed hver 4. time om å holde seg på hotellet, fremfor å sitte på et fly i riktig retning.

Det er helt sikkert riktig som du sier, men ville det vært enkelt å få folk frem til Norge hvis man ankommer 24.12 et eller annet sted i Europa (eller var det plass helt frem til Norge)?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Det er helt sikkert riktig som du sier, men ville det vært enkelt å få folk frem til Norge hvis man ankommer 24.12 et eller annet sted i Europa (eller var det plass helt frem til Norge)?


Nå er det ikke bare julaften Norwegian har hatt et par små utfordringer på longhaul ;) Det vil selvsagt være dager hvor det ikke vil være hensiktsmessig å re-route, men poenget er hva man gjør de 99% av dagene det ikke er en "stengt" dag her i landet
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Nå er det ikke bare julaften Norwegian har hatt et par små utfordringer på longhaul ;) Det vil selvsagt være dager hvor det ikke vil være hensiktsmessig å re-route, men poenget er hva man gjør de 99% av dagene det ikke er en "stengt" dag her i landet

Helt klart. Min kommentar gikk på det Discus skrev om 23.12. At det stort sett burde være uproblematisk å booke om til andre selskaper ellers om året.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Det er helt sikkert riktig som du sier, men ville det vært enkelt å få folk frem til Norge hvis man ankommer 24.12 et eller annet sted i Europa (eller var det plass helt frem til Norge)?

Selvfølgelig sjekket jeg gjennomgående til Oslo, ankomst 24/12 om ettermiddagen USD 900 ;) MOW bekreftet samme i andre anledninger, at det har vært tilstrekkelig med ledige seter.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Selvfølgelig sjekket jeg gjennomgående til Oslo, ankomst 24/12 om ettermiddagen USD 900 ;) MOW bekreftet samme i andre anledninger, at det har vært tilstrekkelig med ledige seter.

Mens Norwegian selv hevder i VG:

"- Jeg ga beskjed til mine folk allerede på julaften at det bare var å kjøpe billetter med andre selskaper dersom det var mulig. Tilbakemeldingen jeg fikk var at det var vanskelig å få billetter."

Noen burde tipse VG om at de juger, rett og slett. Eller så har de ikke prøvd å finne alternativer. ;)
 
Back
Top