Hvorfor flyr ikke SAS Bergen - London?

Star Flyer

Star Alliance only.
Hei!

Jeg er nyinnflytter til Bergen, og lurer på hvorfor ikke Sas flyr til London.
(Spørsmålet er sikkert tatt opp før, men jeg fant det ikke)

Fikk med meg tidligere at de fløy til LGW, men nå har lagt ned ruten helt.
Noen som kjenner historien med LGW og ikke LHR?

Og hvorfor har de ikke rute til London - når de har til Manchester?

Slots er en mangelvare på LHR. For øyeblikket flyr BA BGO-LHR 2x daglig, mens Norwegian flyr BGO-LGW 2x daglig, på toppen av det hele flyr også easyJet til LGW daglig. Det er nok ikke plass til enda en aktør...

Lgw ruten var en gammel Braathensrute. Tror sk fant ut at konkurransen ble for stor mot DY sin høyere frekvens og derfor byttet til Man. De fløy uansett bare noen ganger i uken til lgw på typisk fritidstidspunkter.

I riktigt gamle dager fløy Braathens til STN.
Nja. Ruten begynte som en lørdagsrute til LGW helt på begynnelsen av nittitallet og ble så utvidet til daglig (unntatt lørdag), fremdeles til LGW. Ble så, av ukjente åtsaker, flyttet til STN. Dette var ingen suksess, og ruten ble flyttet tilbake til LGW etter noen få sesonger.
Nedtrappingen til færre avgangsdager kom vel etter at DY festet sitt grep på strekningen.

Nedleggelsen hadde vel også litt med at bmi på den tiden begynte å fly til LHR. Det var vel codeshare på den ruten så lenge den var bmi operert, men så ble jo bmi som kjent kjøpt opp av British Airways.

Nedleggelsen hadde vel også litt med at bmi på den tiden begynte å fly til LHR. Det var vel codeshare på den ruten så lenge den var bmi operert, men så ble jo bmi som kjent kjøpt opp av British Airways.

Ja, og det var dumt. Nå er det ingen *A mellom LON og BGO. Må isåfall via CPH/OSL med SK for å få gullfordelene.

Jeg kunne også ønske det var LHR fra BGO.
Eventuelt kan man også fly innom SVG som har SVG - LHR med SK.

Ja, men "bagasjeproblemet" skjer både på OSL/SVG på veien tilbake. Det som er kjipt med mellomlanding i Norge. Da blir isåfall CPH eneste muligheten på vei hjem.

Men kunne ønske at SK kommer inn på ruten :) (selv om det er usannsynlig)

I riktig gamle dager (90-tallet) hadde SAS en dirketerute BGO-SVG-LHR, hadde inntrykk av at det var mange bergensere som brukte den. Men nå er jo tilbudet til London mye større fra BGO enn den gang.

De fløy FBU-Bergen-London også (SK515) .. tror den gikk til Heatrow - iallefall en periode. Men problemet nå er jo slots .. Man må ta en slot fra en annen stasjon for å kunne fly, og da må man forsvare dette økonomisk. Men med både easyJet, DY og BA inne, er nok dette vanskelig .. Men de har sikkert en 'rankingliste' ..

Drar opp igjen denne.

Nå kutter jo Lufthansa ruten til FRA som i dag er bergensernes eneste direkterute til en *A hub. Alle Star Alliance selskapene flytter sammen i samme terminal på LHR som gjør det til en enda bedre hub.

Det bør jo styrke grunnlaget for en direkterute BGO-LHR betydelig dersom det finnes en ledig slot.

Som nevnt er jo CPH også en *A hub. Tror neppe SAS gidder å gå i direkte konkurranse med BA til LHR, samt DY til LGW. Markedet fra Bergen er nok begrenset.

I tillegg ser jeg ikke helt hvorfor SAS skal gidde å bruke ressurser på å mate andre selskapers ruter fra LHR, fremfor sitt eget nettverk fra CPH.

Joda det er forsåvidt det. Men jeg tenkte da mest på store knutepunkt for Star Alliance og da spesielt langdistanse. Da er LHR og FRA i særklasse i Europa hva angår mangfold av *A selskaper og ruter. Skal du langdistanse med Star Alliance nå og kun ønsker en mellomlanding så har du kun SAS hubene CPH, OSL og ARN tilgjengelig. Og der er ikke akkuratt rutetilbudet helt ekstremt.

I tillegg ser jeg ikke helt hvorfor SAS skal gidde å bruke ressurser på å mate andre selskapers ruter fra LHR, fremfor sitt eget nettverk fra CPH.

Når det gjelder langdistanse destinasjonene så er det mange selskaper SAS ikke er i direktekonkurranse med, bla Thai, SQ, South African, Avianca, Air NZ, Eva Air, Ethiopian Air osv. Det er en del penger på å tjene på å feede disse selskapene. Og SAS feeder jo Thai og SQ i stor stil i dag og da er London en god destinasjon der frekvensene til begge de nevnte er mye bedre. Det må jo være i alliansens felles interesse og beholde disse kundene, fremfor å miste dem til KLM eller BA.

Det jeg prøvde å antyde var at dersom grunnlaget for å fly til LHR i dag akkuratt er litt for svakt så vil det hjelpe om en alltid kan fylle opp de siste resterende 20-30% med godt betalende connection pax.

På SVG-LHR opplever jeg hvertall at det er mange som skal videre, og da hvertfall med SQ (blant andre meg selv, og jeg tar LHR forran FRA any day ;) ).

Last edited:
BGO-LHR hadde nok SAS ønsket å fly, men da må de ha flere slot-tider og det er fra andre steder man kan tjene mer.

Når det gjelder langdistanse destinasjonene så er det mange selskaper SAS ikke er i direktekonkurranse med, bla Thai, SQ, South African, Avianca, Air NZ, Eva Air, Ethiopian Air osv. Det er en del penger på å tjene på å feede disse selskapene. Og SAS feeder jo Thai og SQ i stor stil i dag og da er London en god destinasjon der frekvensene til begge de nevnte er mye bedre. Det må jo være i alliansens felles interesse og beholde disse kundene, fremfor å miste dem til KLM eller BA.

(...)

På SVG-LHR opplever jeg hvertall at det er mange som skal videre, og da hvertfall med SQ (blant andre meg selv, og jeg tar LHR forran FRA any day ;) ).

Helt enig! LHR ftw!

Back