Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

BKK-HKT er en tung rute passasjermessig. Og det er nok ikke mye rom for flere flybevegelser i Phuket uten utvidelse av flyplass. TG bruker fly med stor kapasitet, og de ser fulle ut de gangene jeg har reist den ruta. Synes da ikke boarding tar så lang tid. Så er vi da kun 5 mill i dette landet mot store folkemasser i Asia. Så det er da ikke rart at det kan være behov for A380 ol på kortere ruter.

(...)
Jeg tror også at A380 brukes en del steder for å øke kapasitet i tider der det er vanskelig å få flere slots. Blant annet LHR (selv om ikke det er relevant for ruter på short-/mediumhaul).

Dette er riktig. Blant annet bruker Emirates A380 til Toronto fordi de ikke får mer enn 3-4 slots i uken. Da er det lurt med store fly.

Hvis dette er noe av det dummeste du har sett, så trur jeg du helt ærlig ikke har sett mye her i verden.
(...)
Foreslår at du tar deg en tur til Asia så forstår du vel bedre hva folk her inne mener, litt mere folk i den verdens delen der enn i Europa.:spin

Helt enig. I tillegg er befolkningstettheten mye større. Foreslår "AirlineLover" tester ut noen (nye) airlines i Asia - det ligger i nicket ;) Mye kos!

Hadde ikke Braathens noen 767ere som de brukte på norsk innenriks en periode? Så widebodies har blitt brukt inneriks i Norge også tror jeg. Ellers ser man jo 767 ARN-LHR med BA fra tid til annen.

BA har hatt daglige ruter LHR-FBU-LHR, LHR-OSL-LHR med B767, SAS hadde i sin tid også B767 på FBU-LHR-FBU.

Hadde A330 BKK-HKG og B747 HKG-MNL. Flytid på ca 2.09t og 1,40t. Store widebody på korte strekk er bare konge. Boarding gikk kjapt, så merket ikke store forskjellen fra småfly. Snart tilbake til BKK, da med 777, jippi

Har flydd mye innlands i Thailand med TG og nesten utelukkende WB AC. Noe av årsaken er høy demand og TG ikke har mer enn 5 737-400 i sin flåte. Det er bedre økonomi for TG å fly fulle WB AC til HKT og CNX, enn å innfase en ny flytype i flåten sin, når WB flyene uansett står i BKK og venter på neste LH flyvning.

TG har Thaismile og Nok Air som flyr NB fly på stort sett de samme rutene.

Jeg rett og slett elsker å fly 747-400 på 1 time og 20 min flights i Thailand og velger som regel avgang etter hvilken flytype som er satt til å fly flighten. Har til nå flydd Airbus 300-600, 330, 340-600, samt Boeing 737-400, MD11, 777-200, 777-300, 777-300ER, 747-300 og 747-400 innlands i Thailand med TG :-)

BA har hatt daglige ruter LHR-FBU-LHR, LHR-OSL-LHR med B767, SAS hadde i sin tid også B767 på FBU-LHR-FBU.

Jeg har flydd BA 767 mellom OSL og LHR ta-da-da-da. Korteste flight jeg har hatt i en widebody må nok være CLT-MCO (flytid ca 1 time) i en 767-200. Ikke supersvært fly på noen måte, men det er da i det minste en twin aisle.

En ting er jo at det er passasjer grunnlag for store maskiner på korte ruter, en annen ting må jo være at flyselskapene benytter seg av en kombinasjon av cycles og total flytid når de bestemmer seg for å skrape flyene til slutt. Slike korte innenrikshopp vil jo da dra opp antall cycles ganske kraftig.

Vi har jo faktisk hatt widebodie på norske innenriksruter også; Braathens SAFE fløy 767-200 FBU-TRD-FBU og FBU-SVG-FBU.

Vi har jo faktisk hatt widebodie på norske innenriksruter også; Braathens SAFE fløy 767-200 FBU-TRD-FBU og FBU-SVG-FBU.

Allerede nevnt i denne tråden. Post #28.

Det är vanligt med widebody på short distance i asien.
Ex mellan Bangkok och Phuket(flygtid 1h20min) flyger Thai dagligen med en härlig mix av A300/A330/B772/B773/747

Back