Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?
Vel, det hele koker ned til økonomi. Tidligere så man mye mer av kortruter operert med longhaulmateriell, og etterhvert som de økonomiske realitetene traff selskapene, fosvant 'mystisk nok' 747 og DC-10 fra amerikanske, tyske og sveitsiske innenriksruter samt andre korte strekk.
Skal man operere store fly på korte strekk må man ha volum. Stort volum. Syv dager i uka. Og det finner man mest av i Asia. Men Asia er også et område hvor man ikke er like flinke på økonomi som i Europa og USA. Derfor ser du mer widebody 'enn nødvendig', for å si det på den måten.
Widebodyfly er stort sett bygd for lange turer. Derfor sliter det på dem å operere korte strekninger, og man driver opp vedlikeholdskostnadene drastisk. Det finnes spesialversjoner, men de er få. Japanerne er stort sett de eneste som har bestilt disse.
Men det hele koker ned til hva som lønner seg i kroner og øre, og med ekstrakostnadene som påløper ved å bruke langdistansefly på korte ruter er det vanskelig å få disse til å lønne seg isolert sett.