Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Regnestykke inneholder vel endel faktorer som slot tider, kost/time på maskinen, om den kan brukes fornuftig hele døgnet

en A320 koster vel i område 89Mio USD , mot en A380 390Mio... , dette skal jo også nedbetales
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Emirates benytter A380 på ruten DXB-JED. Den er 1700 km lang, noe som tilsvarer rundt 2,5-3 timers flytid...
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Da må de i så fall fly på særdeles lav hastighet:) Går nok ikke mer enn 2 timer for å fly den turen:)
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Da må de i så fall fly på særdeles lav hastighet:) Går nok ikke mer enn 2 timer for å fly den turen:)

Taxing, utklatring, innflygning og taxing igjen tar tid det også... ;)

Emirates oppgir selv 2 timer 45 minutter på flighten med A380.
 
Last edited:
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Da må de i så fall fly på særdeles lav hastighet:) Går nok ikke mer enn 2 timer for å fly den turen:)

Blokk-til-blokk varierer mellom 2.40 og 3.00 timer begge veier .. Regner med at de lengste er i peakene. Aktuell flytid på en god dag er nok da ca 2.15 ..
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Den største ulempen med dette må vel være at boarding/deboarding tar en uforholdsmessig stor del av den totale reisetiden. Min erfaring er at boarding ofte annonseres ca 50-60 minutter før avgang med widebodies. Utenom det er det jo genialt, så lenge behovet er der, alt annet enn 738 er forfriskende.

Har reist med 747 mange ganger innenriks i Thailand, og det er ingen vesentlig forskjell på boarding time kontra øvrige fly på en slik kort flyvning (og langt unna 50-60 minutter).

Med 2 midtganger (og ofte dører også) halverer du jo fort tiden det tar for at folk skal få rotet seg ned i setet sitt, og det er langt mindre (hånd)bagasje på slike korte flyvninger enn IC
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Hadde ikke Braathens noen 767ere som de brukte på norsk innenriks en periode? Så widebodies har blitt brukt inneriks i Norge også tror jeg. Ellers ser man jo 767 ARN-LHR med BA fra tid til annen.
 
Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Ellers ser man jo 767 ARN-LHR med BA fra tid til annen.

Ca. daglig, tror jeg? Den går også bl.a. på FRA, GLA, EDI og MAD. På sistnevnte flyr også IB med A346.
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Thais A300 og A330 er jo eksempelvis utelukkende for intra-Asiatisk og innenrikstrafikk og både til Chiang Mai, Krabi og Phuket fra BKK er det vel utelukkende widebody.

Har aldri opplevd at boarding tar lenger tid.
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Utenom det er det jo genialt, så lenge behovet er der, alt annet enn 738 er forfriskende.

Du må gjerne fly Widerøe neste gang du skal til Oslo, BGO-FRO/FDE/SOG/SDN/HOV-OSL, da får du fly noe annet enn 737 :p
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

AF brugte jo A380 som crewtræning mellem CDG og LHR
Hilsen Ole
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Nå har vel fortsatt Emirates planer om flere "All-economy" versjoner av A380 med over 800 seter for bruk på korterer turer til nærområdet til Dubai.I alle hovedsak for å fly inn og ut arbeidsfolk fra det sub-indiske kontinent.
Da snakker vi om turer på rundt 3 timer, hvor de får med 4 ganger så mange pax pr tur som en 737-800 ...
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Korean Air anvender Boeing 747-400 på en ret stor del af deres op i mod 30 daglige flyvninger mellem Seoul (GMP) og Jeju (CJU)

Derudover har Asiana næsten 20 flyvninger. Dog mest med Airbus 321/320 men også med B763. Asiana har desuden en enkelt rundtur Seoul (ICN) - Jeju (CJU) med Airbus 321
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Det er vel heller snakk om hvor mye pax som har behov for å komme seg mellom 2 store byer. JAL har brukt B747D mellom store japanske byer i årevis med plass til nærmere 600 pax i en enklasse konfigurasjon.
Har selv flydd BKK-HKG (tar 2 timer og 20 minutter) med Thai, både MD11 og B772 som begge flighter var stappfulle.
Forholdene blir litt annerledes i utlandet enn i lille Norge
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

I Norge oppnår vi langt høyere frekvens i og med at man benytter 737. Mellom de store byene i Norge går det ofte to fly i timen. Uansett slipper man å vente særlig lenge på neste avgang.

Thai f.eks. flyr A300/A330 på Ruten Bangkok-Krabi. Denne betjenes kun 3-5? ganger daglig, altså langt lavere frekvens og dårligere tilbud. Hadde Thai valgt A320/737 kunne man fått dobbelt så mange avganger spredt utover dagen...
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

... Det er noe av det dummeste jeg har sett ...
Hvis vi antar at en A380 koster som to-og-en-halv 737 men tjener som nesten fire 737, blir vel ikke yield bildet sä aller vaerst ? Videre kan en kort flyvning tidlig om morgenen eventlt vaere for ä re-posisjonere flyvemaskinen til et lengre hopp ut pä formiddagen ... samtidig som man benytter anledningen ä stövsuge markedet regionalt for kunder til nevnte lengre hopp ? Andre har päpekt at om city-pair'et gir nok belegg, er super-jumbo en grei mäte ä holde slot shortage i sjakk ...
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Vel, det hele koker ned til økonomi. Tidligere så man mye mer av kortruter operert med longhaulmateriell, og etterhvert som de økonomiske realitetene traff selskapene, fosvant 'mystisk nok' 747 og DC-10 fra amerikanske, tyske og sveitsiske innenriksruter samt andre korte strekk.

Skal man operere store fly på korte strekk må man ha volum. Stort volum. Syv dager i uka. Og det finner man mest av i Asia. Men Asia er også et område hvor man ikke er like flinke på økonomi som i Europa og USA. Derfor ser du mer widebody 'enn nødvendig', for å si det på den måten.

Widebodyfly er stort sett bygd for lange turer. Derfor sliter det på dem å operere korte strekninger, og man driver opp vedlikeholdskostnadene drastisk. Det finnes spesialversjoner, men de er få. Japanerne er stort sett de eneste som har bestilt disse.

Men det hele koker ned til hva som lønner seg i kroner og øre, og med ekstrakostnadene som påløper ved å bruke langdistansefly på korte ruter er det vanskelig å få disse til å lønne seg isolert sett.
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Når det gjelder en del ruter i Asia er det jo også flytid på 2-4 timer samt tidsforskjell på det samme så frekvens er antagelig heller ikke så viktig som OSL-FRA. Uten å ha greie på det vil jeg anta det er mindre dagpending i Asia enn i Europa på tvers av landegrensene, noe som gjør at behovet for frekvens blir mindre.
 
Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Hvis vi antar at en A380 koster som to-og-en-halv 737 men tjener som nesten fire 737, blir vel ikke yield bildet sä aller vaerst ? Videre kan en kort flyvning tidlig om morgenen eventlt vaere for ä re-posisjonere flyvemaskinen til et lengre hopp ut pä formiddagen ... samtidig som man benytter anledningen ä stövsuge markedet regionalt for kunder til nevnte lengre hopp ? Andre har päpekt at om city-pair'et gir nok belegg, er super-jumbo en grei mäte ä holde slot shortage i sjakk ...

Prisen på en 380 er vel mer i gata 4* 737-8
 
Back
Top