• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

Om et par uker skal jeg og en til på en tur-retur-reise i Norge, med flybytte i Oslo begge veier (4 legs totalt). Jeg sjekket alle de fire selskapene som var aktuelle og fant ganske raskt ut at utreise med DY og retur med SK var det mest fornuftige mht pris, avgangstider og reisetid.

Om jeg hadde bestilt disse billettene direkte hos selskapene hadde jeg endt opp med en totalpris på rundt 4.000 kroner (Low Fare/Go light, som går helt fint for denne turen). Greit nok, men jeg tok en sjekk på finn.no sitt reisesøk for å finne ut om det var noe jeg ikke hadde tenkt på.

Der får jeg opp de samme avgangene til en totalpris på ca. 2.000 kroner hos ett av online-reisebyråene jeg egentlig forsøker å unngå. Jeg forsøker å gå videre med bestillingen, og så lenge jeg velger bort alle tilleggene står prisen ved lag. Den eneste tillegget jeg velger (for en hundrelapp) er muligheten til å betale med kredittkort (det rimeligste er direkte belastning av konto, men jeg ønsker sikkerheten kort gir mht evt. reklamasjon). Jeg velger derfor å bestille, ut i fra at jeg regner det som lite sannsynlig med ruteendringer når det er mindre enn 14 dager til reisen.

Og alt går tilsynelatende greit - billettene blir utstedt og er helt normale og gyldige på både DYs og SKs sider. Hos SK får jeg velge seter gratis (er EBG), og kunne ved behov ha lagt til bagasje til en mye hyggeligere pris en hva reisebyrået lokket med. Hos DY er den eneste restriksjonen i forhold til en direktekjøpt billett at jeg ikke får velge sete eller legge til bagasje.

Jeg sjekker igjen DY og SK sine egne sider. Reisen er fremdeles tilgjengelig til prisene jeg fant først. Jeg tar en ny runde hos det samme online-reisebyrået, nå er prisen for den samme reisen jeg nettopp bestilte blitt ca. 4.600 kroner.

En annen litt pussig ting er at online-reisebyrået sender meg en kvittering der nettobeløpet (uten MVA) er et par hundre kroner høyere enn hva jeg faktisk har betalt dem. I tillegg kommer 12 % MVA som drar prisen enda litt opp.

Det jeg lurer på nå, er: Hvem er det egentlig som taper penger her? Reisebyrået? Flyselskapet? Begge?

(Og ja, jeg vet at det kan bli et helvete om det blir noe snag med reisen før jeg er sjekket inn, men den risikoen var jeg villig til å ta her.)
 
Last edited:
Re: Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

Har du nå to gjennomgående billetter? Eller fire enkeltbilletter?


-eggs
 
Re: Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

To gjennomgående.
 
Re: Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

Såvidt jeg vet har mange selskap dette i kontrakten med onlinebyråene dvs at det skal være billigere enn hos selskape selv, til svært stor irritasjon for oss som egentlig ønsker å bestille dette hos selskapene selv. Som regel går det jo greit når man bestiller hos onlinebyråene, men går noe gærent kan man risikere en kundeservice som koster 20 kroner minuttet og svært begrenset med åpningstider.
 
Back
Top