Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?
Om et par uker skal jeg og en til på en tur-retur-reise i Norge, med flybytte i Oslo begge veier (4 legs totalt). Jeg sjekket alle de fire selskapene som var aktuelle og fant ganske raskt ut at utreise med DY og retur med SK var det mest fornuftige mht pris, avgangstider og reisetid.
Om jeg hadde bestilt disse billettene direkte hos selskapene hadde jeg endt opp med en totalpris på rundt 4.000 kroner (Low Fare/Go light, som går helt fint for denne turen). Greit nok, men jeg tok en sjekk på finn.no sitt reisesøk for å finne ut om det var noe jeg ikke hadde tenkt på.
Der får jeg opp de samme avgangene til en totalpris på ca. 2.000 kroner hos ett av online-reisebyråene jeg egentlig forsøker å unngå. Jeg forsøker å gå videre med bestillingen, og så lenge jeg velger bort alle tilleggene står prisen ved lag. Den eneste tillegget jeg velger (for en hundrelapp) er muligheten til å betale med kredittkort (det rimeligste er direkte belastning av konto, men jeg ønsker sikkerheten kort gir mht evt. reklamasjon). Jeg velger derfor å bestille, ut i fra at jeg regner det som lite sannsynlig med ruteendringer når det er mindre enn 14 dager til reisen.
Og alt går tilsynelatende greit - billettene blir utstedt og er helt normale og gyldige på både DYs og SKs sider. Hos SK får jeg velge seter gratis (er EBG), og kunne ved behov ha lagt til bagasje til en mye hyggeligere pris en hva reisebyrået lokket med. Hos DY er den eneste restriksjonen i forhold til en direktekjøpt billett at jeg ikke får velge sete eller legge til bagasje.
Jeg sjekker igjen DY og SK sine egne sider. Reisen er fremdeles tilgjengelig til prisene jeg fant først. Jeg tar en ny runde hos det samme online-reisebyrået, nå er prisen for den samme reisen jeg nettopp bestilte blitt ca. 4.600 kroner.
En annen litt pussig ting er at online-reisebyrået sender meg en kvittering der nettobeløpet (uten MVA) er et par hundre kroner høyere enn hva jeg faktisk har betalt dem. I tillegg kommer 12 % MVA som drar prisen enda litt opp.
Det jeg lurer på nå, er: Hvem er det egentlig som taper penger her? Reisebyrået? Flyselskapet? Begge?
(Og ja, jeg vet at det kan bli et helvete om det blir noe snag med reisen før jeg er sjekket inn, men den risikoen var jeg villig til å ta her.)
Om et par uker skal jeg og en til på en tur-retur-reise i Norge, med flybytte i Oslo begge veier (4 legs totalt). Jeg sjekket alle de fire selskapene som var aktuelle og fant ganske raskt ut at utreise med DY og retur med SK var det mest fornuftige mht pris, avgangstider og reisetid.
Om jeg hadde bestilt disse billettene direkte hos selskapene hadde jeg endt opp med en totalpris på rundt 4.000 kroner (Low Fare/Go light, som går helt fint for denne turen). Greit nok, men jeg tok en sjekk på finn.no sitt reisesøk for å finne ut om det var noe jeg ikke hadde tenkt på.
Der får jeg opp de samme avgangene til en totalpris på ca. 2.000 kroner hos ett av online-reisebyråene jeg egentlig forsøker å unngå. Jeg forsøker å gå videre med bestillingen, og så lenge jeg velger bort alle tilleggene står prisen ved lag. Den eneste tillegget jeg velger (for en hundrelapp) er muligheten til å betale med kredittkort (det rimeligste er direkte belastning av konto, men jeg ønsker sikkerheten kort gir mht evt. reklamasjon). Jeg velger derfor å bestille, ut i fra at jeg regner det som lite sannsynlig med ruteendringer når det er mindre enn 14 dager til reisen.
Og alt går tilsynelatende greit - billettene blir utstedt og er helt normale og gyldige på både DYs og SKs sider. Hos SK får jeg velge seter gratis (er EBG), og kunne ved behov ha lagt til bagasje til en mye hyggeligere pris en hva reisebyrået lokket med. Hos DY er den eneste restriksjonen i forhold til en direktekjøpt billett at jeg ikke får velge sete eller legge til bagasje.
Jeg sjekker igjen DY og SK sine egne sider. Reisen er fremdeles tilgjengelig til prisene jeg fant først. Jeg tar en ny runde hos det samme online-reisebyrået, nå er prisen for den samme reisen jeg nettopp bestilte blitt ca. 4.600 kroner.
En annen litt pussig ting er at online-reisebyrået sender meg en kvittering der nettobeløpet (uten MVA) er et par hundre kroner høyere enn hva jeg faktisk har betalt dem. I tillegg kommer 12 % MVA som drar prisen enda litt opp.
Det jeg lurer på nå, er: Hvem er det egentlig som taper penger her? Reisebyrået? Flyselskapet? Begge?
(Og ja, jeg vet at det kan bli et helvete om det blir noe snag med reisen før jeg er sjekket inn, men den risikoen var jeg villig til å ta her.)
Last edited: