• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvordan går Dubai ruten til Norwegian?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Hvordan går Dubai ruten til Norwegian?

Det ryktes på airliners om at DY går for helårsrute fra Osl til neste år.

Det hadde vært hyggelig. Men det lar seg ikke gjøre DXB-OSL om sommeren, med 40+ i Dubai så utvider jo fuel seg og da har ikke 738 nok til å komme seg hjem nonstop... Ble jeg fortalt av en kaptein...

Interessant tema. Nå kjenner jeg ikke 737-800, men her er sikkert andre som kan fortelle meg litt...
Flytiden hjem fra DXB til OSL ligger på ca 6 timer (+/-), og da tenker jeg at man cruiser med rundt mach 0.8. (oftest litt motvind). Hvilke reserver har man da igjen, og hva er typisk landingsfuel på OSL?
Etter mine begreper strekker man operasjonen for flytypen helt til yttergrensen her. Men nå vet jeg heller ikke så mye om payload/reduksjon av seter etc?

En annen ting er at man på utreisen er svært utsatt for tåkeforhold på morgenen i UAE, og selv med CAT 2/3 skal man regne med en del slowgoing trafikk. Typisk skal man være forberedt på holding. Men dette gjelder om morgenen.

Vedr temp. i DXB på sommeren. På dagtid er man ofte godt over 40 grader. Kan ikke forstå at noen vil seg selv så vondt at de vil være der nede da. Man løper mellom airconditionanleggene!

Tally-Ho

Etter mine begreper strekker man operasjonen for flytypen helt til yttergrensen her. Men nå vet jeg heller ikke så mye om payload/reduksjon av seter etc?

Har vært diskutert tidligere her, bl.a. så er det "fare for" refueling underveis, husker ikke om det har skjedd. Midtsetene (B+E) er også blokkert på de 20 første radene (eller deromrking), så ja det er helt klart på grensen av hva man kan greie.

Midtsetene (B+E) er også blokkert på de 20 første radene (eller deromrking), så ja det er helt klart på grensen av hva man kan greie.

Etter det jeg ser, så er det vell bare på retur reisen at setene blir blokkert. Kunne velge fritt blant alle de 189 setene på OSL-DXB:)

Vet ikke om dette har blitt nevnt tidligere, men Norwegian åpner CPH-DXB denne vintersesongen (fra 31/10) og har dermed en daglig OSL/ARN/CPH-DXB. Imponerende!

http://airlineroute.blogspot.com/2009/09/norwegian-expands-dubai-in-winter-with.html
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50244

Etter det jeg ser, så er det vell bare på retur reisen at setene blir blokkert. Kunne velge fritt blant alle de 189 setene på OSL-DXB:)
Kan også løses ved at man ikke selger mer enn 150 plasser ;)

Si hva du vil om DY og enhetsflåte, for dette må friste selskapet til å skaffe maskiner som kan gå litte bitte lengre. Det er mange som mener at DY med denne ruten tester ut mulighetene for IC operasjoner. Det er rent få markeder som åpner seg i distansen 6-9 timer fra Osl.

Det vil selvfølgelig kreve en helt annen flytype, men det er jo pussig at de trekker mot denne typen operasjoner?

Last edited:

Det er ikke pussig, men derimot god forretningssans å prøve å åpne markeder som andre ikke har sett eller hatt evne til å utnytte. Vil tro at "den som tør" vil finne mange nye åpninger i luftfart ut fra Norge og andre skandinaviske land. Nøkkelen ligger gjerne i å finne andre positivt kreative samarbeidspartnere.

Det går rykter om at ruta ligger inne som helårs tilsvarende oppsett som vinter, men ikke ennå bookbar ifg AirlinerRoutes. Interessant..

Back