Hvordan å reise billigst på business til USA?

Sondbjo

ScanFlyer Gold
Hvordan å reise billigst på business til USA?

Jeg tenker meg en tur over til USA i starten av i februar. Jeg har fått veldig lyst til å prøve å fly business, da jeg ser en pris på 10.000 tur/retur hos Icelandair. Det jeg lurer på er om det er billigere å kjøpe en økonomi klasse billett for så å oppgradere den på flyplassen? Jeg fant også bill. med BA til 13 000. hva bør jeg velge? Er det andre måter å få til billige business billetter på???
Takker for svar.

OT: Er Icelandair sin business klasse sånn med ly-flattbed?

PS det er til NYC...

Re: Hvordan å reise billigst på business til USA?

Icelandairs business har limited recline, og ikke den helt store beinplassen å snakke om, i forhold til BAs Club. Hvis det bare skiller 3000 mellom de to, ville jeg nok valgt BA. Har bare prøvd Icelandairs "business", som vel ikke kan kalles 110% business. Man har jo loungetilgang og prioritert check-in, men ombord er det ikke så veldig mye som skiller økonomi og business, annet enn at man får gratis mat og drikke, samt litt bredere sete.

Er det andre måter å få til billige business billetter på???

Enten må man slå til på gode tilbud, eller så må man spare opp miles på forhånd, som man kan oppgradere med.

Som et eksempel, tar BA ca. 16.000 for Business t/r OSL-LAX når de har salg. Jeg flyr til LAX med BA om 3 uker, og betalte bare 8500, pluss 30.000 miles. Blir dog litt feil å si at det lønner seg, for de billettene som jeg tjente de 30.000 milesene på, kostet nok betydelig mer enn de 16.000 en ren business-billett koster.

Last edited:

Da ble det Icelandair selvom, kvaliteten ikke er helt 110 %. Jeg har aldrig vært på Island før så det hvar det som avgjorde at jeg bestillte på hos Icelandair.( jeg bestillte på wias siden det var 47 kr billiggere :D )

Nå har jo BA salg med priser til NY i Club World til 13.978. Nå vet jeg ikke hva det kostet med Icelandair, men kvaliteten kan ikke sammenlignes, og en pris på under 14.000 vil neppe komme tilbake med det første, om noen gang.

Hvis det først og fremst var New York jeg skulle til, hadde jeg ikke brydd meg så mye om hvor jeg evt. mellomlandet. Ville jeg besøkt Island, hadde jeg heller dratt dit. Selv om jeg ikke har prøvd noen av produktene før, vil jeg her påstå at du får mye mer for 14.000 hos BA, enn du får for de 10.000 hos Icelandair.

Siden du bestilte hos wideroe.no, har du mulighet til å kansellere innen 24 timer, om du skulle ombestemme deg. Jeg ville hvertfall vurdert det.

Jeg ville ha slått meg til ro med turen du har bestilt. 4000,- ekstra er faktisk penger det også, og hvorfor skal man ikke kunne oppleve to reisemål på én tur? Har du tid nok, er i pose og sekk bedre enn kun pose eller kun sekk, spør du meg.

Jeg vil påstå at man for ca 30-40% mer bør kunne forvente noe mer. Om man er villig til å gi det eller ikke, får hver enkelt vurdere, men at man uten videre bør avbestille og heller kjøpe noe dyrere (som man kanskje ikke har råd til) blir for enkelt.

Der er vel en grund til at produkterne er prissat forskelligt. 4000 kr er trods alt en del penge.

Ingen tvivl om at der er stor forskel i produkterne og hvis man ikke skulle se på økonomien, så ville jeg aldrig være i tvivl om at det skulle være BA i dette tilfælde.

Det er for såvidt rigtigt at man får rigtig meget mere for prisdifferencen, men det kommer jo helt an på hvad udgangspunktet er.

Icelandair kan være en god mulighed for en billig-business - de er ikke i nærheden af BA på kvaliteten, men det afspejler prisen jo også.

Jeg ville da også hellere have haft en større bil, da jeg købte min Volvo, men det var hvad budgettet holdt til. Så er det op til mig om jeg vil være glad for min bil hver gang jeg kører i den eller jeg vil ærgre mig over at jeg ikke havde råd til en dyrere. Jeg har valgt at være glad for den.

Vær du glad for dit valg og nyd turen med Icelandair.

Dersom det er opplevelsen av et skikkelig bra sete og "premium" følelsen man er ute etter, ville jeg ikke gått for FI.
Som andre har sagt.. En så god pris til NY som BA har i forbindelse med salget nå, kan godt være siste gang vi ser. Jeg hadde definitivt benyttet meg av det.
Men det er jo selvsagt helt opp til hver enkelt.

4000 er mye forskjell! Det er noen netter på hotell der borte! En av grunnene til jeg velger Icelandair er nettopp fordi jeg vil til Island også... På LHR har jeg vært før, og jeg hvar ikke særlig imponert.(kjedelig sted å vente lenge)

Noen som hvet hvordan maten på business er på FI???

Jeg tror FI sin Saga class (39" pitch) er mer sammenlignbart med WT+ (38" pitch). Hos BA kan du breie deg med 73", noe som er blant markedets mest generøse.
Mat og vin er nok mer begrenset enn mange andre biz-produkter, og underholdningssystemet er ikke AVOD såvidt jeg vet. Loungen på KEF er en Serviceair-lounge, og ikke noe spesielt.
Om du synes du får mye igjen for de 10.000 kronene du betaler er opp til deg å avgjøre.
Jeg synes 10.000 er omtrent det produktet deres er verdt. Altså ikke spesielt god value, men for all del bedre comfort enn economy hos et hvilket som helst annet selskap.

Last edited:

Føler jeg har litt lyst til å legge til 3900 for litt bedre service nå :) jeg for i værtfall sove på det så bestemer jeg meg om jeg bytter eller ikke.

På LHR har jeg vært før, og jeg hvar ikke særlig imponert.(kjedelig sted å vente lenge)

Jeg vet ikke hvor på LHR du har vært før, men for det første er Terminal 5 (som BA flyr fra) et stort hakk triveligere enn T1 og T3. I tillegg har du jo loungetilgang, med fri tilgang på vått og tørt - og vips så (synes hvertfall ikke jeg personlig) er ikke LHR et så fælt sted som enkelte vil ha det til ;)

Og T5 kan vel ikke sammenlignes med så manga andre terminaler i Europa. En av de beste og mest moderne i Europa.

FI har AVOD i alle klasser. Maten i biz er helt ok og det er gratis drikke (ubegrenset). KEF-loungen er ikke noe å hoppe i taket for men du har tilgang til SAS-biz lounge på OSL, samt OSL-loungen.

Last edited:

JEg kan garantere deg at ventetiden ikke faller spesielt lang på LHR T5 med loungetilgang.
Et bredt utvalg av øl, sprit og vin vil sørge for det ;) I tillegg til noe å bite i hvis sulten skulle melde seg. I tillegg har du gratis WiFi og mulighet til å ta en dusj i en av power-dusjkabinettene.
Selv pleier jeg å beregne ekstra god tid slik at jeg får bra med tid i loungen. Da jeg reiste til Johannesburgh i forrige måned tok jeg et tidligere fly fra OSL for å få lengre tid i loungen. Det er en viktig del av totalopplevelsen.

Fly FI du, det blir en bra opplevelse. Så kan du heller ta et steg opp i pris og komfort neste gang :)

Back