Hvor var du da tårnene falt

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Hvor var du da tårnene falt

Jeg satt i en taxi på vei til tannlegen, da jeg hørte på radioen at et fly hadde kræsjet inn i World trade Center.
Min første tanke var "det er da ikke 1. april".
Under tannlegebehandlingen hørte jeg vantro på nyhetene i radioen, og da de sa at enda et fly var kræsjet skjønte vi at dette var et terroranslag.
Ble mange timer foran tv'n med BBC-nyhetene den uka.

Jeg holdt paa med fagproeve som elektriker. Ble en urolig dag med ekkel foelselse i magen

Jeg hadde returnert tilbake til OSL fra EWR via CPH fredag 31. august 2001 etter et to ukers arbeidsoppdrag i New Jersey. På morgenen den 10. september kom en rekke amerikanere så over her til Oslo for å delta på planleggingsmøter. Undertegnede var deltaker på et av møtene som startet på formiddagen den 11. september og rundt kvart på tre måtte jeg rett og slett ut for å gjøre nummer 1. Ferdig og lettet lurte jeg meg til en liten titt på Internet på kontoret mitt som var nærmeste nabo til møterommet - da var klokka rundt fem minutter på tre. På en av nyhetssidene var det en merkelig nyhet om flykrasj i WTC. Siden jeg visste at en av amerikanerne hadde bekjente som arbeidet i WTC, så begav jeg meg inn på møterommet og forslo en kort pause med en eller annen begrunnelse som ikke var linket med den aktuelle hendelsen (nikotintilfredesstillelse tror jeg det var). Dette ble med litt motvilje fra de amerkanske akseptert - but only five minutes. Grunnen min var helt klart å få tilgang til den store Sony-TVen på møterommet, så jeg slo den på og valgte CNN International - og akkurat i det øyeblikket slo fly to inn i tårn to. Møtet resten av dagen ble avlyst. Ryktene gikk fort og i løpet av en halvtime var alle fra divisjonsdirektør til laborant på huset inne på dette møterommet.

Unødig å si at amerikanerne hadde vanskligheter med å komme seg hjem igjen - første mann over dammen var forskningsdirektøren som tok av på morgenen den 19. september. Årsaken at han kom over så tidlig var at han hadde booket seg om via Zürich (han reiste ned for å besøke sin datter som bodde i Sveits på lørdagen etter 9/11).

Fikk tlf fra en kompis da den første fløy inn. Var hjemme og slo på CNN.

Så nr. 2 fly inn LIVE !!. Fattet ikke hva som foregikk. Så uvirkelig. Dagen etter følte jeg meg fysisk og psykisk uvel og tok en lang biltur.

Jeg husker at jeg faktisk syntes det var spennende. Som en film som utspilte seg live.
Har fått et litt annet perspektiv på det nå.
Men denne hendelsen og noen senere, har gjort at jeg aldri ser CNN lenger.

Noen som vet om de gamle trådene fra gamleforumet fortsatt eksisterer? Nysjerrig på hvordan ting utspant seg her på forumet de dagene.

Noen som vet om de gamle trådene fra gamleforumet fortsatt eksisterer? Nysjerrig på hvordan ting utspant seg her på forumet de dagene.

Hvis du tenker på trådene fra 2001, så er svaret nei.

Husker jeg lagde en 'samletraad' med linker til traadene paa Airpics-forumet - tipper det var i 2006. Men de traadene er jo desverre ikke mer.. :(

Hadde akkurat kommet hjem fra skolen og skulle se gjennom hva som gikk på tv'n. Når jeg kom innom NRK1 så jeg at det var en ekstrasending som handlet om et fly som hadde styrtet inn i en bygning. Etter en stund så jeg fly nr. 2 fly inn i bygningen på direkten.
Det var skikkelig nifst å se på og høre kommentarene. Det ble helt stille i en liten stund etter fly nr. 2.

Last edited:

Satt i medarbeidersamtale med min sjef da første flyet traff, fikk SMS om det. Etterhvert ble lokalene tommere og tommere i Telenorbygget på Kokstad, og da andre flyet traff sto vi en hel gjeng nede i resepsjonen og så på både NRK og TV2.

På vei hjem i bilen sa jeg til hun jeg bodde med at nå blir det krig et sted. Antakelig snart.

-A

Jeg var akkurat kommet på jobb på Telenors feilmottak i Stavanger. Det var en forholdsvis rolig ettermiddag, så det ble litt lesing på internett innimellom samtalene. Så så jeg på vg eller dagbladet at et fly hatte krasjet med WTC... jeg fikk sammen med de andre på jobb dratt fram TVen og så alt som utspant seg... fly nr. 2 som krasjet og begge tårnene som falt.

Jeg husker at det ble utrolig stille... det var unormalt få som ringte inn, og de som ringte inn kommenterte det som skjedde. De som ikke visste noe, fortalte jeg det til, forstod at dette kom til å bli starten på en ny krig.

Jeg husker jeg kom hjem fra skolen (var vell 12-13 år gammel på den tida) og hørte mamma sa et fly hadde krasjet i en bygning i USA. Jeg tenkte det var et lite fly (typisk en Cessna) og tenkte ikke mer på det. Jeg gikk ut med kamerater og lekte, da jeg kom hjem igjen forstod jeg hvor stort dette egentlig var. Etter den dagen har jeg visst at det var to massive tårn midt i NY som het WTC. Før 11.09.01 hadde jeg aldri lagt merke til de tårnene, selvom jeg hadde sett dem i filmer og på bilder. Men må si at 11.09.01 er en av de største happeningen i mitt liv. Husker jeg fulgte med på nyhetene hver dag etter denne datoen for å se hva man hadde funnet ut av.

Men må si at 11.09.01 er en av de største happeningen i mitt liv.

Det er mulig du bare formulerte deg litt feil, men definisjonen på "største happening i livet" er hvertfall for meg, ikke noe som involverer at flere tusen mennesker dør.

Satt på skolen da rektor plutselig sa igjennom høyttaleranlegget at de sko sende en nyhetsending og da fikk vi vite hva som hadde skjedd.

Litt OT:

Hvilket reg hadde de 3? flyene ??

Det er mulig du bare formulerte deg litt feil, men definisjonen på "største happening i livet" er hvertfall for meg, ikke noe som involverer at flere tusen mennesker dør.

Ja, mente at det er noe av det sykeste jeg har opplevd.

Jeg var på kontoret mitt i 16. (!) etasje på St. Olavs plass i Oslo da en kollega sa at et fly nettopp hadde krasjet inn i WTC. Jeg sjekket internett med en gang, og kunne jo ikke tenke meg annet enn at det var en ulykke. Så krasjet det andre... Etterpå møtte jeg kjæresten min på Egertorget (som jeg nå er gift og har tre barn med). Vi hadde egentlig en del vi skulle gjøre, men ble sittende å drikke kaffe og høre på radio med en ørepropp hver ute på Egertorget. Jeg mener vi satt der da det første tårnet raste... Helt ufattelig...

Back