Hvor var du da tårnene falt

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Hvor var du da tårnene falt

Satt på skolen da rektor plutselig sa igjennom høyttaleranlegget at de sko sende en nyhetsending og da fikk vi vite hva som hadde skjedd.

Litt OT:

Hvilket reg hadde de 3? flyene ??

American Airlines Flight 11
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_11

United Airlines Flight 175
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_175

American Airlines Flight 77
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_77

United Airlines Flight 93
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93

Tailnumber (regner med tailnumber er regnummer) står på høyre side i fakta boksen under bildet. :)

Satt på forelesning i mikroøkonomi. Jeg var sent ute, og havnet som vanlig lasngt bak i salen. Mye formler og greier som skal inn der. Samtidig som at man må notere mye. Derfor irriterte jeg meg mer og mer over de to-tre sjelene på raden foran som var mer og mer opptatt av å prate med hverandre. Praten gitt etterhvert ganske høylydt, og konsentrasjonen min sank, samtidig som irritasjonen steg!
De pratet visst om at et fly hadde krasjet inn i World Trade Center eller noe sånt. Jeg ba denm til slutt om å holde kjeft, da jeg prøvde å følge med i timen! "Det er et fly som har krasjet inn i WTC", sa de igjen..... "Ja, selvfølgelig", repliserte jeg. "Og snart smeller det vel et i det hvite hus og Pentagon også?!", svarte jeg sirlig....

En liten stund utbrøt den ene av dem, at nå hadde enda et fly krasjet i WTC. "Å herregud!" Hadde ikke disse gutta annet å gjøre enn å lage skrøner, tenkte jeg.

Gjengen forlot så forelesningssalen. -Takk og lov, tenkte jeg. Det gjorde mange andre også, kunne jeg se. Men, jeg var så opptatt av å ta notater at jeg ikke ville fokusere så mye på det. Det var høgskolens flinkeste foreleser som utledet mikroøkonomi, jo!

Det gikk vel noen minutter til med notater og følge med intenst.
Da pep det plutselig i telefonen min. SMS som kom, ja.... Hvem som sender SMS nå da, tenkte jeg.
Plukket opp mobilen og leste meldingen kjapt. Fra en god venn av meg faktisk. "Kaos i USA, 2 fly krasjet i WTC", eller noe i den duren, lød meldingen...
-WOW, tenkte jeg... Dette er ikke bra.

Jeg klarte faktisk å sitte hele timen og ta notater. Men, etter timen ble det rett til kantina, der TVen stod. Det var ganske fullt med folk der, ja.

Vi stod der fikk med oss at begge tårnene falt, mener jeg... Forferdelige scener.
Jeg gikk ihvertfall ikke tilbake til neste time, kvart over. Ikke mange som forlot kantina, nei. Men, mange som kom etterhvert som nyheten spredte seg.

Det ble CNN som ble slått på etter at man kom hjem også, ja. Husker at TVNorge semdte FoxNews hele tiden. Og at vi ble servert krasjene utallige ganger. Sprø greier alt det der som skjedde.

De som stod bak klarte ihvertfall i kuppe nyhetsbildet, og velte verden om på kort tid.
Så får vi vel bare håpe at noe tilsvarende ikke skjer igjen....

På jobb på OSL, hadde akkurat hatt en avgang til SVG og kom inn på pauserommet. Der var CNN på og bildene på skjermen var av to brennende tårn.

Jeg var på jobb på daværende Braahens kundesenter. Jeg hadde tidligvakt og hadde ikke mange minuttene før jeg skulle hjem. Det var noen som satt på tvrommet bak rett bak meg som så kom det meldinger om ekstrasending på NRK, vi satte på CNN og der var helvete løs.

Vi fikk iløpet av 5 minutter over 700 innringere på kø, det bare eksploderte. Kveldskiftet hadde akkurat kommet på,så det var alle mann til pumpene. Jeg satte meg i bilen sammen med ett par kolegaer og kjørte hjemover mens jeg hørte på raportene som kom inn.. utover ettermiddagen og kvelden var jeg hjemme med CNN på og fulgte med på hva som skjedde.. Jeg og min far ble enige om at nå blir det bråk i midtøsten (Irak og Afghanistan... vi hadde rett.. .

Satt på bussen hjem fra skolen, gikk mitt første år på videregående, da jeg kom hjem fortalte faren min meg at et fly hadde krasjet i WTC. Jeg husker ikke hvilken tv-kanal det var vi så på, men jeg husker at vi så det andre flyet treffe det andre tårnet, og at vi da ble sittende å se på tv resten av dagen.

Befant meg i en driftsentral ved et fjellanlegg i Bærum, CNN på mega storskjermen ble en sterk opplevelse.

Var i Longyearbyen for å være med på tokt i Arktis med en P-3b fra US Naval Research Laboratory, NRL. De skulle alt ha vært der, men var noen dager forsinket. Ettermiddagen den 11 brukte jeg til å lese i fag-tidsskrift jeg hadde med meg og slo ikke å tv'n før ved Dagsrevy-tid. Det var et stort sjokk å oppdage hva som hadde skjedd...

En kollega fra US National Geospatial-Intelligency Agency kom neste dag og vi tilbragte de neste dagene i Longyearbyen i håp om at flyet vårt ville komme, men det kom aldri. Fikk senere vite at de hadde stått klare til å reise fra USA. Prosjekt-lederen var på kontoret til direktøren (generalen/admiralen) for en siste samtale før avreise da helvete brøt løs.

Last edited:

Jeg og min far var på vei til Clas Ohlson på Kvadrat kjøpesenter da vi hørrte på P4. Forstod egentlig ikke hva som skjedde, men det gjorde ikke han i P4 heller. Handlet det vi skulle, såg litt på en reisetv i utstilling i butikken før vi kjørte raskt hjem og satt på tv'en. Min mor visste ingenting der hun stod å lagte mat til oss.

Det ble en rar dag som jeg husker svært godt selv om det er 9 år siden. Luftfarten ble aldri den samme igjen.

Satt i venstre framsete i en drosje og ventet på kunde utforbi daværende SAS Raddison Atlantic Hotel. Hørte på P4 at et fly hadde kræsjet inn i det første tårnet. Husker at det ble referert til flere (akkurat da) slike hendelser. F.eks. flyet som kræsjet inn i Empire State Building.

Senere da ting begynte å gå opp for folk, ringte jeg en kompis og sa at USA var i krig og ba ham om å skru på TV. Man kan si det slik at han ble paff.

Back