Hvor var du da tårnene falt

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Hvor var du da tårnene falt

Jeg hadde kommet fra skolen og skrudde tilfeldigvis på CNN. Så på andre nyheter, og så kom plutselig nyheten om at det fly hadde styrtet i WTC. Og så bare fortsatte det... Husker at lærerne var veldig flinke dagen etter, og vi brukte mye tid på å snakke om det.

Jeg var på jobb på Gardermoen. Satt mye på en kafé på terminalen utover ettermiddagen, og der var det rimelig stille. CNN var på de fleste tv-skjermene og alle fulgte med. Så det andre tårnet rase på direkten. New York-flighten til SAS (SK907) returnerte til OSL og lagde mye ekstra jobb for mange. En tragisk dag..

Var på Røros, CRM-kurs. Snakket om flykræsj. :huh:

Var i San Diego på flyskole. Kom meg på skolen uten å merke noe, setter meg på en maskin for å sjekke mail og klassens "ordningsman" (tillitsvalgt) spørr om jeg vet hva som har skjedd.. tror han tuller, men sjekker like etterpå VG.no.. Skulle egentlig ha met fra 8-12, men det ble CNN istedenfor med stort sett hele skolen inne i klasserommet.. Litt merkelig, etter 1 time CNN skrudde vår svenske intruktør av TV'n og startet undervisning til våres og amerikanernes forbauselse..

Et par uker gikk vel(?) før flyskoler fikk begynne å fly igjen og det ble mye teori. Det skulle senere vise seg hvertfall to av kaprerene hadde fått opplæring på samme flyplass (KMYF)og da det skjedde delte jeg bolig med to egyptere som ville bli piloter.. de ble skremt og jeg tror ingen av dem ble ferdig.. Pilotmarkedet gikk i dass og mine planer om SAS det samme(de skulle jo støvsuge markedet), men er nå en lykkelig flygeleder :)

Jeg floy EWR-OSL den 10. september.. Var hjemme da nyheten kom paa CNN kl 1500 og fulgte med utover kvelden / natta.

Jeg befant meg i Laguna Beach. Våknet at TVen sto på kl 06.00. Skrekklig opplevelse å se hva som skjedde. Jeg hadde hjemreise 13. september. Sånn ble det ikke. Jeg fikk en uke ekstra. Skadet ikke det!

Det var en merkelig opplevelse å se mot himmelen og ikke se noen fly.

På vei fra hotellet til flyplassen, for å fly til "naturlig terrormål nr 3"; London... Tok på uniformen omtrent da fly nr 1 traff, var i lobbyen på hotellet da Pentagon ble meldt truffet og flere andre fly var "unaccounted for", var på flyplassen og så tårn 1 rase sammen mens flight plan ble tatt ut, og var vel oppe i gaten for å "se an" passasjerene før flighten omtrent da tårn 2 raste. Ingen visste hvem som stod bak, få hadde forstått hva som skjedde. Tok ut en ACARS METAR for KJFK på vei til London, der stod det om kraftig røyksky den og den veien. En tankefull tur, og vi hadde vel forsåvidt en plan for om noen skulle forsøke å ta seg inn i cockpit på vei til London. Var på Ground Zero i fjor sommer først.

Jeg gikk på folkehøgskole det året. Ryktene begynte å svirre under middagen, mellom kl 3 og 4 en gang. Men som de fleste andre trodde vi det var snakk om et småfly p åville veier. Ut over ettermiddagen og kvelden samlet vi oss rundt tv-skjermene, og så på TV. Husker at vi så tårnene falle på direkten, noe som i ettertid har etset seg inn i minnet mitt.

Hvor var du da tårnene falt

Hei,

Jeg var ombord et oljeletingsfartøy utenfor Madagaskar.
Vi var i transitt fra Qatar til Sør-Afrika og først ble det nevnt av noen som hadde sjekket nyhetene på weben at et fly hadde krasjet inn i WTC.
Når det ble noenlunde klart hva som hadde skjedd gikk skipperen ut på callingen med en orientering og meldte at vi gikk opp et beredskapstrinn.
Det var kø for å komme ut på web / telefon og vi var bekymret for hvordan det ble med mannskapsbyttene framover siden flygninger ble stoppet.

Eders
Knut Erik

Var på besøk hos ei kusine av meg, fikk omvisning i et hus hun og mannen drev og pusset opp. Borti en krok stod en radio på, hvor jeg hørte noe om at 2 fly hadde krasjet inn i WTC...Jeg trodde det var et eller annet hørespill.....etterhvert skjønte vi alle 3 alvoret i meldingen og stormet inn.....

Resten av dagen satt vi i sjokk foran skjermen alle 3...En grusom dag, glemmer den aldri!

Selv 6 år etter sender jeg mine varmeste omtanker til de berørte og lidende!

Satt faktisk hjemme og så på tv da det skjedde jeg, det som da gikk blei selvsagt avbrutt av ekstra nyhets-sending. Resten av dagen og natta og påfølgende dag og natt blei i stor grad dedikert til nyheter, kun avbrutt av noen timer søvn. Kan vel trygt si jeg fikk med meg absolutt alt fra den "spede" start til slutt..

I bilen på Kastellet (Nordstrand) hørte jeg om et småfly som hadde kræsjet inn i WTC...dro på trening og når jeg kom ut var tårnene rast sammen... Tidlig neste dag fløy jeg med første fly til Kristiansand og i lunsjen dro flere av oss til Domkirken for å tenne lys - en fin opplevelse midt opp i alt det tragiske!

Satt på jobb og husker veldig godt at det ble nevnt noe om WTC og flystyrt i bakgrunnen hos en kunde jeg var i telefonen med. Slo opp Nettavisen kjapt, og den første siden gikk greit, deretter brøt serveren nesten sammen.
Svigerfar har bursdag 11/9, og vi reiste dit etter jobb (som planlagt), men det ble ikke mye til feiring...

Satt på Director og vektorerte fly til Gardermoen......det ble gjort unntak for TV i Ops rommet, og jeg kommer aldrig til å glemme hva jeg sa når første tårnet falt..:
" Finnair 791, turn right heading 350, cleared ILS 01R.......and jeezus... the building is collapsing...." Det var fryktelig sterkt......

Satt på skolebussen på vei fra Årnes til Maura.. Radioen stodpå i bussen, men pga. et forholdsvis høyt lydnivå blant de andre på bussen, hørte jeg ikke så mye.. Bare noe om et fly og en bygning, og jeg tenkte selvsagt småfly..

Kom hjem og så deretter alt på tv..

På skolen stod forøvrig tv'en på BBC, CNN, eller lignende hele den uken, om ikke de to neste også..

Har akkurat sittet og sett på Tre nyhetssendinger fra NRK som fortsatt ligger ute på nrk's nettsider.

Bl.a 45 minutter av den ene nyhetsendingen som startet klokken 1830 og varte til ca 2000. I slutten av dette klippet er det en reporter på Gardermoen som snakker med en i SAS angående sas-flighten som måtte returnere.... Dessverre slutter klippet midt i intervjuet så jeg fikk ikke med meg slutten.

Er det noen som husker hvordan det gikk med disse passasjerene? Kom de seg avgårde?

Hadde akkurat kommet på jobb (kveldsjobb) på FLO/LHK (Kjeller), da vi hørte nyhetene.
Som de fleste andre her sier, tok også vi for gitt at dette var en eller annen "tulling" som hadde navigert feil med en 172 e.l., men alvoret kom fort for dagen. Vi fikk rigget opp en tv med provisorisk antenne, slik at vi skulle kunne følge med på utviklingen utover kvelden. Til og med sjefen kom innom og ga beskjed om at han hadde forståelse for at vi kanskje ikke ville få gjort så mye arbeid den kvelden....
Kom hjem kl.01 på natten og så at tv'ene fortsatt flimret hos flere av naboene..

Jeg kom faktisk hjem fra ungdomsskolen, og satt veldig sjokkert i sofaen og lurte på hva som skjedde. Det var faktisk helt uvirkelig.....lurer på hvordan jeg fikk sove den natta....Hadde en slekning i New York som vi ikke nådde frem til før noen uker dager etterpå.

Back