Hvor var du da tårnene falt

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Hvor var du da tårnene falt

Jeg satt på kafé i det fine høstværet. Akkurat samme været som i dag i hovedstaden. Jeg hørte noen nevne at et fly hadde flydd inn i et hus i New York og tenkte som de fleste andre et GA-fly.

Jeg så det hele på TV etterpå og begynte å ringe til dem jeg som enten bodde i nærheten på Manhattan eller jobbet i tårnet. Det var flere foreldre i skolen der et vennepar hadde sine barn som ikke kom hjem den dagen. En annen venninne som er lege sto og så på det som skjedde over elva fra Jersey City. De kansellerte alle avtaler for de neste dagene og dro til Manhattan og hjalp til. Vi fikk ikke kontakt med henne på et par uker. Da hun hadde vært på Ground Zero i 48 timer dro hun hjem, trakk ut telefonkontakten og låste seg inne.

Hadde akkurat fått CNN på visningskanalen og slo tilfeldig over på den 1 minutt etter første fly hadde krasjet med WTC. Det gikk dermed ikke mange minutter før CNN var i gang med direktesending (fantastisk hvor raske de egentlig var) og jeg fikk med meg direkte crash nummer 2. Det var mye snakk og diskusjon på TV utover kvelden, men ingen, såvidt jeg kan huske, greide å se hvilke dimensjoner dette ville få for den globale luftfartsindustrien. :old
Forøvrig så måtte alle våre (Sas) fly diverte den ettermiddagen til steder i Canada utenom ett av flyene til ORD(tror jeg) men jeg kan jo huske litt feil.:posty:

Har fulgt diskusjonene på denne siden en stund nå, og til slutt ble fristelsen for stor; her kommer mitt første innlegg :)

Den 11.september 2001 var jeg på campingtur i Grand Canyon, og tidlig den morgenen skulle vi på helikoptertur. Da vi kom til flyplassen var imidlertid alt stengt, og en vakt fortalte at alle flyplasser i landet var blitt stengt pga noe som hadde skjedd i NYC...

Det ble noen timer radiolytting den dagen, men omfanget av det som hadde skjedd gikk ikke inn over oss før vi så TV-bildene en uke senere. Veldig spesielt å være i USA i tiden etterpå; flagg overalt, til og med drapert rundt trærne enkelte steder..

Sete 0A på SK 586 BCN-CPH. MD-87 OY-KHW. Det var en underlig atmosfære på frekvensene,ingen på bakken fortalte om hendelsene. Vår første fornemmelse om at noe hadde skjedd,var da vi så en av 767'ene våre stå fullastet på en av de-icing platformene. Ojsan! Har det blitt ringt inn en bombetrussel,tro?

Vi ble parkert på en non-Schengen gate og pax gikk ut baktrappa. Når det var tomt,kom sjåføren på crewbussen løpende inn i cockpit og ropte noe om krig! Han fortalte om flyene som hadde krasjet og at det var flere fly på gang. Vi trodde ikke på ham,men i crewbussen sto radioen på. Da begynte det å gå opp for oss. Og på crewrommet sto TV'ene på,alle på CNN. Nå går det til h****** med hele bransjen sa de fleste. Det gjorde det for endel,min styrmann fra den turen var blant de første som ble oppsagt og han er ute av bolaget fremdeles.:cry:

Jeg hadde nettopp landet på SVG fra BGO med BU346. En kjapp tur hjem til Tananger for å skifte på tur videre med SK til ABZ med DC9-41 ettermiddagsflighten var nødvendig. En nabo tipset meg om et fly inne i WTC og at et av tårnene var rast sammen , det hele hørtes uvirkelig ut. PÅ SVG var det en noe stille og trykket stemning allerede ved innsjekk. Mange skjønte at dette var alvorlig. Ved ankomst ABZ satt jeg benket foran TV'en resten av kvelden på hotellet.

Jeg var på vei til Kvadrat og Clas Ohlson og kjøpe noe da jeg og min far hørte på P4. Vi forstod ikke hva som skjedde før vi hadde kommet hjem og sett det på TV. Husker også det var fint vær og varmt denne dagen Jeg var ung i de tider og så ikke så mye på nyheter og slikt på TV, men den kvelden så jeg på det som skjedde i USA hele kvelden. På både CNN og norske kanaler. Senere på dagen fikk jeg vite at jeg skulle til Naxos i Hellas i høstferien. Min mor var litt skeptisk til å fly men reisen var bestillt rett før angrepet startet.
Husker Liverpool skulle spille Champions League kamp denne dagen og jeg ble skuffet fordi denne ble avlst.

R.I.P. alle offre for dette forferdelige angrepet som forandre luftfarten og verden for godt. :USA :nor

Jeg befant meg i et annet tårn, litt lavere og mindre omtalt enn WTC. Husker det var fint vær og mye trafikk i luftrommet "mitt" (i alle fall følte jeg det siden jeg var under opplæring...). TVen kom likevel ganske raskt på, og jeg tror vi så fly nr 2 treffe live. Inntil da trodde man vel at det var et uhell...

Det kom ganske kjapt beskjed fra sentral ledelse at man skulle følge ekstra godt med på fly som oppførte seg snodig. De vurderte vel også å stenge norsk (europeisk?) luftrom en periode.

Og National Geographic sender dokumentarer om 11.9.-rapporten fra kl. 2030-2330 i kveld.

Jeg var på ferie i Thailand, da dette skjedde... Så det tilfeldig på en tv i en elektrobutikk midt i Bangkok sentrum ....

Jeg hadde kvelden før kommet tilbake fra min første perm. Jeg hadde da sittet i cockpit med min onkel på flighten mellom OSL-TOS. Denne permen markerte at vi var ferdige med rekrutten, og var følgelig fortsatt ganske grønne på det å være soldat. Derfor gikk denne dagen med til sluttet orden og slikt.
I en liten pause mellom all marsjeringen leste en romkompis opp en sms fra kjæresten. Hun fortalte at det var fullt kaos i New York, masse folk som løp rundt, brann mm, og vi skjønte fint lite. To timer senere var det middag. I messa snakket folk om at WTC stod i brann og at det ene tårnet hadde kollapset, og messa ble fort mindre folksom. Jeg greide ikke helt fatte det med en gang, og fortsatt med middagen som vanlig. Da jeg litt etterpå kom tilbake til kaserna satt nærmest alle foran tven, der bildene av tårnene i fall gikk i reprise. Det ble ikke gjort så mye mer enn å se på tv resten av dagen, med en vond følelse inni seg. I dagene som fulgte ble beredskapen hevet, og det ble ikke like enkelt å få komme fram i front på de neste permene.

Da det det første tårnet ble truffet satt jeg på sykkelsetet på vei hjem fra jobb. Husker da jeg kom hjem så skulle bare kikke innom sportsidene på tekst TV før jeg hoppet dusjen. Men det var andre nyheter som dominerte og det tok sin tid før det ble dusj den dagen.

Jeg var i Stavanger på jobb som trykker. Det var en av gutta som lurt på om jeg var i NYC og fløy han nevnte noe hadde skjedd i World Trade Senter. Jeg forklarte etter beste evne at det ikke var meg. Jeg tenkte det var en liten maskin som hadde flydd inn i bygningene. Hjemme så jeg det på fjernsynet. Tok turen ut til flyplassen og så 767 til SAS som gjorde vendereis fra USA. En i familien drev et reise byrå i WTC, hun var i bygningen da den ble truffet.

Jeg var på vei hejm fra ferie i Thailand med mellomlanding i Abu Dabi. Hadde nettopp lettet fra Abu Dabi da tårnene falt.

Fløy ANX-BOO-OSL og slo på mobilen etter ankomst og inn haglet det på med meldinger om at det var styrtet to fly hver sin bygning i New York. Greit å vite etter man har flydd og ikke rett før ;) - selv om det er langt unna...

Husker denne dagen veldig godt selv om jeg bare var 15 år!
Hadde nettopp kommet meg hjem fra skolen, og som jeg alltid gjorde var å slå på tven og lage meg noe mat. Fikk trykket meg gjennom kanalene for det var ikke noe bra, helt til CNN kom på. Det første flyet hadde nettopp fløyet inn i det tårnet, og jeg satt helt trollbundet og bare så. Tenkte ikke på at fattern min kunne være på jobb til USA, helt til han kom inn døra letter oppgitt over hele situasjonen!

Tenkte også så rart det var da jeg selv hadde vært i toppen og nytt utsikten!
Og været var forøverig helt likt som idag, skyfritt og varmt høstvær..

Sov middag på hybelen min i Trondheim. Radioen sto på, og jeg må ha lyttet mens jeg sov, for slo på tvn med en gang jeg våknet...
Jeg hadde billett til USA 20. september, men denne måtte derfor avbestilles. Å farte rundt i det landet ukene etterpå var jo temmelig håpløst.

Jeg hadde akkurat kommet hjem fra jobb og satt og surfet på internett, hvor nyheten kom opp rimelig raskt. Resten av dagen ble jeg sittende og se de berømte videoklippene sikkert 100 ganger på CNN, BBC World og NRK. De ble jo sendt om og om igjen.

Det drøyeste var vel når fly nummer to braste inn i WTC og de fleste skjønte at de ikke var tilfeldigheter. Så fulgte det jo på med flere etterhvert og folk lurte på hva i helvete dette var.

:skep

Jeg kjørte bil og hadde ganske dårlig radioforbindelse. Den første timen trodde jeg at det var et hørespill som gikk.

Jeg var nettopp kommet hjem fra jobben og lå på sofaen og halvlyttet til NRK Alltid Nyheter og Her og Nå. Hovedoppslaget den dagen var Stortingsvalget dagen før og det var mye frem og tilbake om Bondevik skulle danne regjering. I tillegg var en opprørsleder i Nord-Afghanistan blitt drept. Mitt inne i dette kom en meldiing om at et småfly hadde krasjet inn i WTC, at det hadde brutt ut brann og at folk muligens måtte evakueres fra taket med helikopter. Da så det andre flyet krasjet inn i WTC, glemte man Bondevik og opprørslederen. Jeg skrudde over på kortbølgen og BBC World Service. Husker ennå at Alex Brody ledet sendingen der og den intense spenningen rundt det fjerde flyet og hvor det var på vei - inntil det ble rapportert styrtet på jordet i Pennsylvania.

Siden har verden ikke vært den samme, og vi lider nå kollektivt under "kampen mot terror". Selv minnes jeg 1990-tallet med vemod. Det var et fredfullt og optimistisk ti-år etter at jernteppet falt og nedrustningen startet.

Fikk høre nyheten på tur fra Hamar til Oslo, helt uvirkelig! Avdelings lederne hadde møte på konferanserommet på vår avdeling på Alnabru, der var det en TV. Akkurat da jeg avbrøt møtet for å se på nyheterne falt det ene tornet sammen. Jeg kan love at det var stille leeenge i rommet etterpå.... Ret og slett ufattelig!!

Back