Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Jobber i stort multinasjonalt selskap.

Retningslinjer fra global HQ, men muligheter for lokale avvik.

Norge:
Eco inter europa, mulighet for Biz intercont ( mer enn 6 timer, bonus for bruk av billigste eco)

Kina:
All about the level.......Har du rett nivå får du til og med LH Senatorkort

Re: Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Statsråder reiser alltid i Business Class og med fullt fleksible billetter, skal aldri reise alene og har i utgangspunktet ikke lov til å være alene på flyplasser, sykle til jobben, osv.

Gjelder dette kun i jobbsammenheng? Jeg så en statsråd på Gardermoen tidligere ibdag, og vedkommende reiste alene (innenriks).

Jobber i et stort IT firma. Hos oss er det bare en regel og ingen unntak. Alle reiser economy, full stopp. Dette gjelder alle, også ledere. Kanskje bare et unntak, og det er toppledelsen i USA som disponerer et fly ( det var mange tidligere ! ). Lengde og distanse har ingen betydling. So om du reiser fra for eks USA til Europa, og går rett i forhandlinger, er det fortsatt economy. Slik har det vært de siste 5-6 årene.
Det firmaet jeg jobber i sparer ca 1B $ med sin nye reisepolicy, som også inkluderer nedgradering av hotell osv

Bergens Tidende gransker Riksrevisjonens reiseregulativ...

BT said:
Kosmo forklarer at de har som hovedregel at man skal fly på økonomiklasse i Norge og Europa. I særskilte tilfeller kan det bestilles businessklasse. På kontinentale flyvninger stiller det seg imidlertid annerledes. Her godtas dyrere seterader.

- Men da skal man forsøke å få de billigste businessbillettene. Dersom man skal på kurs eller konferanse, og det ikke forutsettes arbeid med en gang du kommer frem, så ser vi helst at det velges økonomiklasse.

Jeg greidde nettopp å miste et lengre svar på denne saken, så jeg får summere kjapt.

Saken er ganske latterlig vinklet.

De omtaler en lounge konsekvent som "private salonger" og har gjort et stort nummer av at BA tilbyr spa-behandling i sine lounger (om du har tid, eller de har tid, etc).

I går brukte de mye blekk på å henge ut en gjeng som skulle til Doha på noe miljø-greier, og halve saken var mye rabalder om luksushotell til 1.400 kroner natten. Hotellet var Mövenpick, samme som QR bruker for transit-pax og det er langt fra luksus eller velfungerende og er vel så midt på skalen som man får et forretningshotel i Doha.

Hadde de greitt å hatt en edruelig diskusjon uten å blåse opp detaljer rundt produktene som folk flest ikke bruker (spa), og sluttet å konsekvent blande "førsteklasse" og "luksus" med "business class", og ikke sitert blindt fra flyselskap sitt salgsmateriale... men den gang ei.

Og hadde BT giddet å ta regnstykket på hva det hadde kostet med *fleksibel* økonomi-klasse, samt hva per diem, en dag lønn i hver ende av turen og gi folk billetter bak gardinen med fri en dag i hver ende, så vil regnestykket ikke alltid se så bra ut.

Grafikken i saken viser til hva de har funnet av økonomi-priser sammenlignet med det som ser ut til å være ganske utstraks bruk av lavere biz-priser (EZE til 24k penger er jo ikke en dum mileage run, ditto for 24k penger til JNB).

Jeg hadde også Googlet og gravd frem noen eksempler på pressens omtale av Johan Jørgen Holst sin innsats for Oslo-avtalen, men den kjappeste linken er til en tidligere tråd her på forumet, hvor Jumper G5 sier:

Utenriksminister Johan Jørgen Holst ble hengt ut i Dagbladet på 1990-tallet, for å ha reist business fra USA til Norge med SAS. Mange husker ham som en uttettelig politiker som arbeidet natt og dag både for vårt eget land, i forbindelse med fredsprosessene i utlandet, og mer. Ikke så lenge etterpå sviktet hjertet.

Misunnelsen er stor i dette landet.

-A

Last edited:

Og hadde BT giddet å ta regnstykket på hva det hadde kostet med *fleksibel* økonomi-klasse, samt hva per diem, en dag lønn i hver ende av turen og gi folk billetter bak gardinen med fri en dag i hver ende, så vil regnestykket ikke alltid se så bra ut.

-A

Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Man reiser med de samme flyene, så det betyr samme per diem. Det tar da ikke lenger tid på econmomy? Man får heller ikke ekstra fri fordi man reiser economy. Så man sparer diff mellom biz og eco, og det er ingen eksta kostnader for firmaet knyttet til å reise eco. Skjønner ikke hvorfor man skal ha ekstra diett eller fri for det. Har aldri hørt om en slik policy noen steder.

Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Man reiser med de samme flyene, så det betyr samme per diem. Det tar da ikke lenger tid på econmomy? Man får heller ikke ekstra fri fordi man reiser economy. Så man sparer diff mellom biz og eco, og det er ingen eksta kostnader for firmaet knyttet til å reise eco. Skjønner ikke hvorfor man skal ha ekstra diett eller fri for det. Har aldri hørt om en slik policy noen steder.

Det er mange som operer med en dag fri i hver ende (med lønn), mot å fly langdistanse i økonomi. Det koster stort sett like mye, bare et annet budsjett, og CFO kan være stolt vêr lite bruk av biz.

-A

Det er mange som operer med en dag fri i hver ende (med lønn), mot å fly langdistanse i økonomi. Det koster stort sett like mye, bare et annet budsjett, og CFO kan være stolt vêr lite bruk av biz.

-A

Jeg har faktisk aldri hørt om dette, og tror derfor ikke dette er så veldig vanlig, i all fall i min bransje ( IT ). Men for de det gjelder, så har du jo rett.
På en annen side, sees det ofte bort bra dette med lønnskostnader, da det forventes at du jobber vel så mye, selv om man reiser. Man ser som regel bare på besparelsen i reisekostnader.
Det med per diem skjønner jeg fortsatt ikke, da biz og economy fortsatt tar like lang tid, så antall reisedager er fortsatt det samme.
Er selv økonom, så er kanskje vel pirkete her, men kan vel ikke benekte mitt opphav :-D

Jeg har faktisk aldri hørt om dette, og tror derfor ikke dette er så veldig vanlig, i all fall i min bransje ( IT ). Men for de det gjelder, så har du jo rett.
På en annen side, sees det ofte bort bra dette med lønnskostnader, da det forventes at du jobber vel så mye, selv om man reiser. Man ser som regel bare på besparelsen i reisekostnader.
Det med per diem skjønner jeg fortsatt ikke, da biz og economy fortsatt tar like lang tid, så antall reisedager er fortsatt det samme.
Er selv økonom, så er kanskje vel pirkete her, men kan vel ikke benekte mitt opphav :-D

Hvis man reiser tidligere for å få hviledag før man jobber så er det ekstra dager med diett..

Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Iht statens reiseregulativ får du ikke per diem i første klasse, noe mange tolker til businessklasse.

Skjønner det en del som har det svært andeledes enn den policy jeg må leve etter idet firma jeg jobber. Jeg har også diskutert med en del andre, og de har tilnærmet samme policy, om ikke så rigid som hos oss. Skull ønske min arbeidsgiver kunne tenke i litt alternative baner, uten at jeg har noen tro på at det skjer.

Det er klart med andre regler å forholde å forholde seg til, blir mitt syn litt unyansert.

Iht statens reiseregulativ får du ikke per diem i første klasse, noe mange tolker til businessklasse.

Sist jeg leste benevnes statens reiseregulativ både F, C og Y så det må da bare være en vrangvillig tolkning fra CFO'er?

-A

Last edited:

Skjønner det en del som har det svært andeledes enn den policy jeg må leve etter idet firma jeg jobber. Jeg har også diskutert med en del andre, og de har tilnærmet samme policy, om ikke så rigid som hos oss. Skull ønske min arbeidsgiver kunne tenke i litt alternative baner, uten at jeg har noen tro på at det skjer.

Det er klart med andre regler å forholde å forholde seg til, blir mitt syn litt unyansert.

Uten at jeg vet hvem du jobber for, men ut ifra hva du sier om policy, så høres det ut som du jobber i enten et selskap innenfor linjeproduksjon eller noe tilsvarende hvor en stram margin dikterer økonomi ganske mye.

Jeg har jobbet med 20-30 selskap igjennom årene med tanke på reisepolicy å forholde seg til, og har vel sett akurat like mange forskjellige sett med regler og inviduelle tolkninger.

Det er selskap som antakelig ryker klar av både HMS-regler og annet i hvor stram de er (All IC bakerst i bussen, rett til og fra jobb før og etter flyet, jobb mens du er på flyet), og så videre bort til enkelte bransjer som gladelig greier å få til både biz og en dag eller to i hver ende med per diem og lønn.

Jeg har ett selskap jeg kjenner til hvor man praksiserer "proffesjonell lønn", mao lite betalt overtid og stramme reisepolicies. De har jeg sett et par personer ha 8-10 IC-flighter i året med generell praktisering av 50-60 timer pr uke som normaltid. Sånne selskap kan for alt jeg bryr meg ha det så fint, sjansen for at jeg lar meg ansette der null. :)

-A

Mine observasjoner er at dette er bransjeavhengig. Generelt er shipping miljøer (rederier og leverandører til disse) mer åpne for bruk av Business, spesielt på IC. Det samme gjelder enkelte kategorier innen Olje & Gass, spesielt toppledelse og salgssjefer med stort reisevolum samt mindre leverandørselskaper med gode marginer. Her er det hos enkelte krav om at den reisende benytter sine bonuspoeng til oppgradering.

Oljeservice, spesielt "The 3 Big" (HAL, SLB og BH), er svært strenge på bruk av C klasse, og tillater det ikke utenom på VP nivå.
Riggeiere har nokså lik praksis som rederier, med noen unntak.

Øvrige bransjer innen privat og offentlig sektor har jeg ikke noe kunnskap om, men personlig mener jeg prisdifferansen nødvendigvis ikke er så stor mellom Economy og Business når man tar alle faktorer med i regnestykket. Disse faktorene er ikke alltid synlig i reisebudsjettet...

Uten at jeg vet hvem du jobber for, men ut ifra hva du sier om policy, så høres det ut som du jobber i enten et selskap innenfor linjeproduksjon eller noe tilsvarende hvor en stram margin dikterer økonomi ganske mye

-A

Gjør nok ikke det. Jobber for et IT stort globalt IT selskap, med mange titalls milliarder i omsetning i mer enn 100 land. Marginene er vel egentlig OK, men som i mange andre selskaper forventer aksjonærene mer. En del av dette har kommet ved blandt annet gå bort i fra biz ved flyreiser, samt en reduksjon i hotellstandarden i en del byer. Men jeg kan fortsatt bo på Hilton, Sheraton o.l. I noen byer.

Men bare economy for alle. Heldigvis reiser jeg ikke mye IC så,det er ikke et stort problem for meg. Men jeg har hatt gullkort hos SAS i 13-14 år, så jeg har desto flere korte flyreiser. Med det nye SAS konsepter spiller det uansett liten rolle. For IC har jeg oppgradert på poeng en del ganger, for å få littigjen for alle de andre flightene.

Får heller ikke overtid, ekstra fri eller overtid ved reiser. Det er en del av jobben.

Får heller ikke overtid, ekstra fri eller overtid ved reiser. Det er en del av jobben.

Men du har antakelig tynge kunnskap enn meg om lover og regler. En slik policy som dette med kun økonomi på IC, et forventes at man er på jobb før, etter og under veis, hvordan stiller det seg ifbm med AML og HMS-perspektiv?

-A

En del bedrifter ser også på risiko, så det er ikke en gang sikkert de hadde fått lov til å kjøre 2-3 timer der nede dersom det gikk an å fly rett inn.

Samme tenkte jeg og, trafikken i en del land, deriblant India er nok grei å holde seg unna hvis man kan.

Som du ser av responsen over - relevant spørsmål! :)

Vi/jeg har siden 1990-tallet tviholdt på modellen: Europa = økonomi-klasse såfremt det lar seg gjøre.
Interkontinentalt gir bussiness class (aldri F). Ganske vanlig, tror jeg det var.

Men NÅ: Hvor slutter Europa egentlig? Og er du Interkontinental når du flyr til Istanbul? Dessuten: Oslo - Tel Aviv f.eks. tar lengre tid enn OSL-NYC. Og så kom dette med Dubai... Og hva med tidsforskjell? USAs East Coast har 6 timer, mens India har 3,5.

Et skjema som slavisk følges har blitt uhensiktsmessig.

Likevel: Det som gjør det enklere er at Business Class på Europa-flyvninger så godt som ikke lenger eksisterer fra Norge. Muligens BA til LHR. Og prisene har også flatet ut. Cabin Class er blitt uvesentlig innen mange sektorer/Europa.

Ergo har vi/jeg implementert: Over 5 timer i luften og mer enn 3 timer tidsforskjell: C-class OK. Ellers: billigste tilgjengelige.

(Og aldri, aldri F, samme hva.) Sukk... ^_^

Tel Aviv og Dubai er intercontinentalt. Begge ligger i Asia, selv om både DY og OSL belemret seg kraftig da DY åpnet ruta til NYC. F DYs første intercontinentale flygning skrev både DY og OSL, dog hadde jo DY hatt ruter til både Dubai og Marakesh i flere år. Begge er strengt tatt intercontinentalt.

Interessant å se hvor forskjell det er på regelverk her.
Jeg jobber også i et av Europas største IT selskap og jeg har allerede skrevet hvordan policy vi har i vårt selskap.

Men jeg må si jeg blir veldig overrasket når jeg leser at det for eksempel i samme bransje som meg selv forlanges at man skal fly coach på landistanse og deretter gå rett i møte eller forhandlinger. Kan ikke fatte at det kan gagne disse selskapene at det sitter en zombie og skal representere firmaet i for eksempel en forhandling ?

Veldig rar tankegang.

Interessant å se hvor forskjell det er på regelverk her.
Jeg jobber også i et av Europas største IT selskap og jeg har allerede skrevet hvordan policy vi har i vårt selskap.

Men jeg må si jeg blir veldig overrasket når jeg leser at det for eksempel i samme bransje som meg selv forlanges at man skal fly coach på landistanse og deretter gå rett i møte eller forhandlinger. Kan ikke fatte at det kan gagne disse selskapene at det sitter en zombie og skal representere firmaet i for eksempel en forhandling ?

Veldig rar tankegang.

Ikke uenig med deg her. Bør også tillegge at det ikke er mange som reiser IC for å delta i forhandlinger, da vi har ansatte i de fleste land vi gjør business. Men det hender, og jeg synes heller ikke det er særlig lurt. Har snakket med noen av de som faktisk har vært i denne situasjonen, og de er jo "noe kritiske" til dette, for å si det slik.

Videre, når det gjelder AML og HMS, så utgjør arbeidstokken in Norge langt under en prosent av den totale, så norske regler har nok liten betydelse. Videre er det få her i Norge som reiser IC i jobb sammenheng. Derfor er problemstillingen ikke så veldig relevant, og mange av de som reiser mye er dessuten definert som person i jobber med særlig selvstendig art, og AML har da en del unntak ( så kan vi sikkert diskutere hvor mye)

Hele poenget mitt var at det er en del som har klare begrensninger i sitt reisemønster, og det har skjedd mye de siste årene. Jeg kjenner igjen mange av kommentarene om policy, og vår var vel på linje med disse tidligere, dvs biz på +6 t reiser, ved direkte i kundemøter ved ankomst IC osv.

Mitt intrykk er at det stort sett er economy som gjelder, men at en del har noen unntak fra standard i en del tilfeller. Nå reiser jeg primært Nordisk on Nord Europa, og da finner jeg de fleste i min situasjon i eco. For 4-5 år siden var det alltid biz, men da mest fordi det var eneste mulighet for t/r i løpet av uken. I resten av Europa har det vært kun eco ennå lenger

Back