Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Satt i business på Thai med Erik Solheim og reisefølge da han var miljøvernminister. Det er vel noe alle statsrådene har krav på?

Fetteren min jobbet som livvakt for diverse statsraader og de reiste alltid i business. BTW var det ett selskap de hatet aa fly med: KLM. Altfor ukomfortable seter i foelge han, kunne ikke sove for de alltid sklei nedover ;-) Det er vel fler her inne som har samme opplevelsen.

Hender jo ogsaa de flyr med privatfly. Var jo for en tid tilbake siden en god del skriverier om Gahr-Stoere og Stoltenbergs bruk av privatfly, blant annet foer klimatoppmoetet i CPH hvor Stoltenberg (?) sloey privat fra OSL-CPH til tross for et stort antall rutefly samme dagen.

Jobber i telecombransjen, amerikansk selskap. Vi har en veldig grei policy for oss på salg, økonomi eller premium economy (aka fleksible økonomibilletter) innenfor Europa, og business på langdistanse. Personlig bruker jeg kun flex-billetter når jeg trenger det, typisk på hjemreiser fra dager med møter.

Stort sett er 85% av jobbreisene mine innenriks, så jeg holder meg langt innenfor policy uansett. :)

Hva man kan booke avhenger litt av hvor mye man reiser også. Om jeg skulle hatt en jobb med mye reising intercontinentalt ville jeg nok forhandlet meg til en avtale om at alle pålagte reiser skulle være biz (dvs. aller reiser som ikke er kurs / kompetanseutvikling). Riktignok er det arbeidsgivers tid, men ergonometri på arbeidsplassen er viktig. Om jeg skulle gjort unna 12-15 intercont reiser på et år er det ganske mange timer i et sete. Per i dag har jeg vel bare ca 2 reiser årlig utenfor europa i jobbsammenheng, og da har jeg ikke noe problem med å sitte lengere bak.

På europaturer så vil jeg si at fleksibilitet er det eneste som betyr noe. Man sitter omtrent like dårlig over alt, eneste unntak er nødutganger, som er å foretrekke og en god grunn til å ofte velge eco.

En gjennomgang på økonomiavdelingen er jo ikke gratis for bedriften det heller...

Derfor man bruker reisebyrå? De sjekker at man følger policy ved bestilling og rapporterer avvik. Så blir det ikke oppfølging av annet enn det som trenges.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Hvis jeg hadde en jobb som innebar 100 reisedager i året eller deromkring, og de fleste reisene var langdistanse, skulle jeg jammen hatt inn i arbeidskontrakten min at alle reiser intercont skal være i biz. Ellers hadde jeg funnet meg en annen jobb, gitt. Har kjente som har forlangt akkurat dette. Selv om en bedrift tillater biz i dag, kan det jo godt komme en ny tulling inn i ledelsen som vil endre dette, og da er det jo greit å ha svart på hvitt.

Jeg finner det som en selvfølge at statsråder reiser i biz. Det får da være måte på hvor smålige vi skal være med skattepengene. De reiser tross alt mye og har en krevende arbeidsdag som er langt unna 9-4. Lønna deres er jo heller ikke noe som står i stil til ansvar og belastninger.

Skulle ønske noen var litt mer opptatt av prisene. Med dagens tilbud kan man jo fly til østen i F med EK og TG for samme pris som SQ tar for biz billetter. Kan jo også få biz billetter ned i priser som tilnærmer seg eco billetter. Hvis man er litt flink til å lete.

Satt ved siden av noen som hadde vært i Pune i India med LH hvor de flyr 737BBJ fra Private air. Det hadde kostet 38 000 for billetten. Så da jeg kom hjem måtte jeg sjekke litt. For det første hadde de vel fått noen av de dyreste billettene på den ruta, men de kunne lett ha spart minst 15k pr billett om de heller hadde flydd til Mumbai og kjørt de 2-3 timene det tar.

Slike betraktninger er vel viktigere enn en diskusjon om man skal fly eco/pluss/biz.
Har flere ganger sett SAS ha billigere billetter i biz enn i eco på enkelte ruter ut i Europa. Skal man ikke da velge det billigste alternativet?

Da jeg fløy Asiana i F fra FRA til ICN var det en engelskmann som satt overfor meg. Han hadde bodd i Tyskland i mange år og jobbet for et tysk firma. Han reiste fra FRA onsdag (landet torsdag lunsj) og skulle hjem igjen lørdag ettermiddag. Han hadde reist samme ruta over 50 ganger og noen ganger fikk han lov å fly F hvis billettprisen var ok. De hadde fått en ny avtale med Asiana nå, som gjorde at F med dem bare kostet litt mer enn C på LH. Han var godt fornøyd med det. Men prisen for FRA-ICN-FRA i F med OZ koster ca 6500 euro. Og han hadde sikkert sittet mer enn godt nok i C hos OZ også til en mye lavere pris. Men det er kanskje en annen skål?

Satt ved siden av noen som hadde vært i Pune i India med LH hvor de flyr 737BBJ fra Private air. Det hadde kostet 38 000 for billetten. Så da jeg kom hjem måtte jeg sjekke litt. For det første hadde de vel fått noen av de dyreste billettene på den ruta, men de kunne lett ha spart minst 15k pr billett om de heller hadde flydd til Mumbai og kjørt de 2-3 timene det tar.

En del bedrifter ser også på risiko, så det er ikke en gang sikkert de hadde fått lov til å kjøre 2-3 timer der nede dersom det gikk an å fly rett inn.

En del bedrifter ser også på risiko, så det er ikke en gang sikkert de hadde fått lov til å kjøre 2-3 timer der nede dersom det gikk an å fly rett inn.

Mulig det. Men i dette tilfellet hadde de ikke tenkt den tanken en gang. De hadde sågar vært på dagstur dertil en av dagene de hadde fri etter hva jeg forstod.

Satt i business på Thai med Erik Solheim og reisefølge da han var miljøvernminister. Det er vel noe alle statsrådene har krav på?

Tror statsrådene flyr business ja. Statsministeren leier privatfly ved behov, men også han flyr stort sett rutefly.

Artig å se hvor moderate vi norske selskaper er. Blir en del flyprat med en del av kundene her nede – og noen av de i olje (da stort sett fra Abu Dhabi) har en meget streng policy at de skal fly first, da det passer seg dårlig imagemessig at de sitter bak på business med bermen. Noen av de norske som faktisk ønsker å sitte mer sosialt på business får nei (dette er faktisk ikke en spøk).

Hos oss er alt behovsbasert om det er business eller ikke, og heller lite hvilken stilling man har. Vi har såpass mange som ekstrem-reiser i firmaet at vi har sett at besparelsene med ”fleksible” billetter er mer eller mindre null i det store løp, så da er det billigste billett – men litt fleksible på valg av selskap.

Hehe blir ofte bråk om man flyr noe annet enn economy her til lands og ihvertfall om det er snakk om statlig sektor. Da kommer det jaget om skattebetalernes penger gang etter gang og at de statlige ansatte har det så jævelig godt. Jeg tror ikke de har det så fryktlig mye bedre enn ansatte i privat sektor og lønnsledende er de ihvertfall ikke her til lands.

I de firmaene jeg har jobbet i, har reise på økonomi vært det eneste aktuelle. Det gjaldt også det amerikanske software-firmaet jeg jobbet i en periode.

Den kjøreturen har jeg tatt til sammen fire ganger til nå i år.....det tar ikke 2-3 timer.

Nå har jeg oftest jobbet i små firmaer, og der har det vært economy - BASTA.

Nåværende oppdragsgiver dekker economy i Europa og Premium economy på intercont. Business om prisen er riktig god eller det er spesielle årsaker til det. Firmaets egne ansatte reiser alltid economy, med mindre de reiser veldig mye.

Desverre har jeg en egen ansatt i Bongo Tryllereiser - En velferdsoffiser som har avtale om business på alt over 6 timer, og som får smusstillegg for å fly rødsnute.

Jeg har en svært nær relasjon til en statsråd og vet at de reiser stort sett på biz med de selskaper staten har reiseavtaler med (på anbud).
Så da blir jo vg gale ofte, men det man ofte glemmer er at det ikke er rom for pause i et reiseprogram og det jobbes på flyet og 12 timers dager når man er framme helt til man reiser hjem.

I den grad at det er nødvendig med et ordentlig sete for å fungere som en representant for Norge.

En annen ting er det sikkerhets message aspektet, både i forhold til personsikkerheten rundt enkelte og man er ofte begrenset i H a slags informasjon man kan snakke om ombord.

Andre ting som ofte også glemmes i den sammenheng er at de er unntatt arbeidsmiljøloven så den jeg kjenner jobber ofte så mye at denne har en sovesofa på kontoret som ofte blir benyttet.

Gått ned vesentlig i lønn og ganske utaknemmelig stilling syns nå jeg. Men man er da vel idealist.

Litt ot, men om man ser det helhetlig unner jeg de det.

Hva gjelder andre organisasjoner jeg har jobbet med så er det en svært stor humanitær organisasjon. Der er det økonomi over hele fjøla. Ingen reiseavtaler, bare det billigste (og i enkelte deler av verden, det tryggeste).

Unntaket tror jeg må være generalsekretær og president som på offisielle oppdrag kan unne seg.

Jobber i et stort norsk teknologifirma. Det er forhandlet fram en del avtaler med forskjellige flyselskaper til de vanligste oversjøiske destinasjonene. På reiser over seks timer kan businessklasse bestilles hvis det fins billetter til avtalepriser. Hvis det ikke er avtalepriser igjen, eller det ikke fins avtalepriser til destinasjonen skal det reises i økonomiklasse. Kortere reiser og reiser til kurs og konferanser skal uansett være på økonomi.

Hos oss er det nesten utelukkende Skandinavia som gjelder. Vi skal helst bruke SAS og billigst mulig. Ute i prosjekt, som jeg opererer, så er det stort sett ukependlere eller 2-ukerspendlere.

For ukespendlere så blir det litt mer slakk i systemet, mens for 2-ukerspendlere, som stort sett vet arbeidstidene sine flere måneder frem i tid, så er det streng ordre om å sørge for at neste t/r billett skal være bestilt i god tid før man reiser hjem på fri.

Jobber i internasjonalt firma og reiser mye. Booker reiser selv og lar pris og sunn fornuft avgjøre om jeg reiser biz eller eco. Bruker ofte poeng til oppgradering. Korte strekk reises på eco.

Quoter ikke på noen spesielt, men lar spørsmålet gå til alle.

Aksepterer arbeidsgiveren deres opptjening av bonuspoeng til private reiser, på jobbreiser?

Vidar

Quoter ikke på noen spesielt, men lar spørsmålet gå til alle.

Aksepterer arbeidsgiveren deres opptjening av bonuspoeng til private reiser, på jobbreiser?

Vidar

Ja. Dette er akseptert og har heller aldri vært noe spørsmål om det.

Vi har også alltid fått poengene privat.
Noe annet har aldri vært et tema

Back