Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Noen som har dokumentert noen av de større ved gate da?

Har av to 777 samtidig på gate, hvis det er av interesse, samt muligens noen bilder fra TG A346.

555236_10151438171058035_232488673_n.jpg

66414_10151438171243035_1928112128_n.jpg

406152_10151438171368035_801817398_n.jpg

23759_10151438171448035_1398355849_n.jpg

De disse er tatt med mobilkamera, og det var tykk tåke så kvaliteten er dårlig.

Husker ikke årstall, men er vel rundt 3 år siden kanskje at det var to TG 772 samtidig inne på 53 og 50
18365_332518993034_1384387_n.jpg

Last edited:

Ja, det er det. Har en barnslig interesse av slike ting :) Og ser så lite til den slags når jeg er ute å fyker... innenlands er sjeldent eksotisk :)

Sola har prosedyrer for å ta imot E og F fly.......men flyplassen er klassifisert som 4D

Ikke det samme

Sola sin rullebane kan muligens ta ned og opp det meste, men alt rundt er ikke i nærheten.

Hvorfor har Sola fått F og ikke Gardermoen?? Noen oppi byråkratisystemet som trodde at Stavanger er Norges navle? :p

Sola er ikke F, men kan ta i mot på disp. Mange flyplasser i Norge får disp av Luftfartstilsynet til å ta ned større fly enn hva lufthavna er godkjent for.

Sola er ikke F, men kan ta i mot på disp. Mange flyplasser i Norge får disp av Luftfartstilsynet til å ta ned større fly enn hva lufthavna er godkjent for.

Klar over at mange flyplsser kan ta imot på dispansasjon, men jeg mener fremdeles at Sola har kategori F som standard. Men jeg er ingen ekspert. Husker bare å ha lest det et sted ...

men jeg mener fremdeles at Sola har kategori F som standard.

Hvis du er usikker, så er det enkleste å lese AIP for ENZV. Der finner du følgende:
RWY 18: Code 4D, precision (CAT II)
RWY 36: Code 4D, precision (CAT I)
RWY 11: Code 4D, precision (CAT I)
RWY 29: Code 4D, non-precision
TWY A1, G1, G2, G3, G4, G5, H and S, reference code D.
TWY A2, C1, D, E, F2 and F3, reference code C.
TWY C3, reference code B.
AD has procedures for operations with ACFT with code letter E and F.

18/36 er 60 m bred.

Men Gardermoen kan altså ikke ta imot på dispensasjon?

Jeg regner med at A380'en o.l. bare snek seg inn under dekke av å være en Cessna. ;)

Fra AIP
"Flyplassen kan opereres av fly med vingespenn over 65 M (kodebokstav F) etter spesiell prosedyre. Prosedyren omfatter bl.a. bruk av taksebaner, follow-me samt økt brann- og rednings- beredskap. Flyplassen skal gi tillatelse til flygningen før den finner sted."

Hei

Som topic. Og har noen dokumentert noen sjeldne store til gate?

Og hva er de største som flyr "fast" til Gardermoen med pax

Brukte ikke Iran Air 747 da de fløy på OSL?

Noth West brukte vel normalt DC10 men mener de og en og annen gang brukte 747 på nye OSL. På gamle Gardermoen brukte de vel og 747.

Jeg regner med at A380'en o.l. bare snek seg inn under dekke av å være en Cessna. ;)

Fra AIP
"Flyplassen kan opereres av fly med vingespenn over 65 M (kodebokstav F) etter spesiell prosedyre. Prosedyren omfatter bl.a. bruk av taksebaner, follow-me samt økt brann- og rednings- beredskap. Flyplassen skal gi tillatelse til flygningen før den finner sted."

Så det er fortsatt håp!!! :D

haha

Når man snakker store fly - Thomas Cook's A333 har nærmest hatt fast parkering ved gate 49 nesten siden åpningen av OSL. Man bruker her også dør 1L, men ideelt sett skulle man hatt tilgang til en bro med to utganger når man border/disembarker 405 pax - slik en del lufthavner har.

Tally-Ho

Når man snakker store fly - Thomas Cook's A333 har nærmest hatt fast parkering ved gate 49 nesten siden åpningen av OSL. Man bruker her også dør 1L, men ideelt sett skulle man hatt tilgang til en bro med to utganger når man border/disembarker 405 pax - slik en del lufthavner har.

Tally-Ho

Hvorfor brukes ikke 2L på A333? Hjelper jo litt det.

Hvorfor brukes ikke 2L på A333? Hjelper jo litt det.
---
Jeg blir deg svar skyldig Vede. Kan muligens ha noe med begrensninger / konfigurering på flykropp kontra broen man docker til. Andre steder (bl.a. Phuket) brukes dør 2L som du påpeker. Noe besparelse hadde det nok gitt, men ideelt hadde det vært med 2 utganger på broen, som bl.a. i AYT, PMI....

Tally-Ho

---
Jeg blir deg svar skyldig Vede. Kan muligens ha noe med begrensninger / konfigurering på flykropp kontra broen man docker til. Andre steder (bl.a. Phuket) brukes dør 2L som du påpeker. Noe besparelse hadde det nok gitt, men ideelt hadde det vært med 2 utganger på broen, som bl.a. i AYT, PMI....

Tally-Ho

2L er kun mulig på (46),48,50 og 51. Resten av broene er ikke lange nok til å rekke dør to:headbang

Back