Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Tjab

Upgrade me....
Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Hei

Som topic. Og har noen dokumentert noen sjeldne store til gate?

Og hva er de største som flyr "fast" til Gardermoen med pax
 
Last edited:
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Det har stått både A380 og B747 ved gate på OSL og større fly er ikke laget til pax så da er vel det svaret på hvor store det går der. Største som flyr fast er B777. Thai og PIA flyr stort sett 200 versonen men hender de sender en 300ER
 
Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Det finnes gateplass til alt, men kommer det A380 må man blokkere nabogatene. A380 kan imidlertid kun komme på dispensasjon da OSL ikke oppfyller kravene til en kategori F flyplass. 777-200 er det største som operer i regulær rutetrafikk nå, men det dukket opp 777-300 (Thai/PIA) og 747 (Thai) innimellom.

Når det gjelder frakt, kommer både Korean og Asiana med 747 regelmessig.
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

A380 kan imidlertid kun komme på dispensasjon da OSL ikke oppfyller kravene til en kategori F flyplass.

Hva er det som gjør at Gardermoen ikke oppfyller kravene, og er det sannsynlig at OSL blir F flyplass i fremtiden? :)
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Hva er det som gjør at Gardermoen ikke oppfyller kravene, og er det sannsynlig at OSL blir F flyplass i fremtiden? :)

Økonomi. Liten. :)

Kategori F skal ha bl.a. 60 m rullebanebredde, det er krav til bredden på taksebaner og parkeringene (avstand til strukturer).
A380 er bare så vidt utenfor kat E. Hvis A380, C5 eller A124 begynner å fly fast, så må man oppgradere, men den sannsynligheten er svært liten.
 
Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Selv ikke verdens travleste flyplass (Atlanta) er kat. F. Imidlertid har man nylig tatt noen grep for å kunne akkomodere Korean.
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Thai var senest i dag på OSL med B777-300ER. De bruker som regel 200-versjonen DX6, mens lørdager er det miks av 200 og 300ER.
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Thai var senest i dag på OSL med B777-300ER. De bruker som regel 200-versjonen DX6, mens lørdager er det miks av 200 og 300ER.

Ettersom eg har sett var det HS-TKA Thai var her på OSL med i dag. Det er 777-300, IKKJE 777-300ER :)
 
Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Vi har nå etter ombygging 6 gater vi kan ta store maskiner på a la 330/777, men litt avhengig av hverandre, og det er 46, 48, 50, 51, 53 og 49. 3 Schengen/Nonschengen og 3 rene NonSchengen.

Hva de ender opp med ute på den nye piren er fortsatt litt uavklart.
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

En ting jeg lurer på. Når Thai kommer inn til gate 50 på morgenen, går vi ut gjennom dør 1L.
Ved boarding til Bangkok, brukes dør 2L. Flyttes gangbrua bakover, eller dras flyet frem de dagene det står ved gate hele dagen???? Vet at det noen ganger flyttes til fjernpark da gaten brukes av andre fly under dagen.

Dessuten, Thai bruker i utgangspunktet 777-200ER på ruta. De gangene det er andre fly som brukes i denne vintersesongen, så er det 777-300
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

En ting jeg lurer på. Når Thai kommer inn til gate 50 på morgenen, går vi ut gjennom dør 1L.
Ved boarding til Bangkok, brukes dør 2L. Flyttes gangbrua bakover, eller dras flyet frem de dagene det står ved gate hele dagen???? Vet at det noen ganger flyttes til fjernpark da gaten brukes av andre fly under dagen.

Dessuten, Thai bruker i utgangspunktet 777-200ER på ruta. De gangene det er andre fly som brukes i denne vintersesongen, så er det 777-300

Jasså? Står alltids på dør to når jeg ser det. Men når vi i SGH hadde Thai, så skulle alltids dør nr2 brukes.

Begynner å bli ganske fullt på nonschengen for tiden, da både Thai og SK(new york) har fast gate 50, så Thai blir tauet vekk til 186.
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Jasså? Står alltids på dør to når jeg ser det. Men når vi i SGH hadde Thai, så skulle alltids dør nr2 brukes.

Begynner å bli ganske fullt på nonschengen for tiden, da både Thai og SK(new york) har fast gate 50, så Thai blir tauet vekk til 186.

Så SGH har mistet Thai i OSL...? SAS sin hevn at vi skal ha Lufthansa i s.o. Thai handling i BKK til høsten da? Not god friends anymore...?
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Business is business .. tiden da man ga businessen til gode partnere er over. Nå går det på pris, pris, pris ...
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

En ting jeg lurer på. Når Thai kommer inn til gate 50 på morgenen, går vi ut gjennom dør 1L.
Ved boarding til Bangkok, brukes dør 2L. Flyttes gangbrua bakover, eller dras flyet frem de dagene det står ved gate hele dagen???? Vet at det noen ganger flyttes til fjernpark da gaten brukes av andre fly under dagen.

Dessuten, Thai bruker i utgangspunktet 777-200ER på ruta. De gangene det er andre fly som brukes i denne vintersesongen, så er det 777-300

Det er vel ganske vanlig på de fleste flyplasser at fly som skal være der noen timer blir tauet til fjernpark, fram til de skal borde igjen.
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

En ting jeg lurer på. Når Thai kommer inn til gate 50 på morgenen, går vi ut gjennom dør 1L.
Ved boarding til Bangkok, brukes dør 2L.

Ikke uvanlig at man gjør det slik. BA gjør det eks. (nesten) konsekvent på sine store fly. Da får First/business gått av først, og ved ombordstigning får man ikke gjennomgangstrafikk i fremre kabin.
 
Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Vi gjorde det også konsekvent med Swissair og Sabena i Atlanta. (747, MD11, A330/340)
 
Re: Hvor store fly kan gatene på Gardermoen ta?

Noen som har dokumentert noen av de større ved gate da?
 
Back
Top