• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvor og hva ville SAS ha vært...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Hvor og hva ville SAS ha vært...

...med Vagn Sørensen ved roret? Etter at han gikk fra SAS har han jo ryddet bra i Austrian - kunne han ha fortsatt i SAS og ville SAS sett annerledes ut med han som sjef?

Re: Hvor og hva ville SAS ha vært...

Regner med at SAS hadde sett litt annerledes ut med en annen ved roret. Men man vet jo ikke om det hadde vært til det bedre eller verre...slikt blir jo ganske hypotetisk...kanskje alle SAS-ruter fra Norge hadde gått via CPH

Why? de gjør jo ikke det med en annen danske i sjefsrollen... Men Vagn hadde vel mer/lengre erfaring fra flybransjen...

Originally posted by EB
Why? de gjør jo ikke det med en annen danske i sjefsrollen... Men Vagn hadde vel mer/lengre erfaring fra flybransjen...
Blir som jeg skrev i mitt innlegge "helt hypotetisk", men kanskje SAS-gruppen da ikke hadde vært oppdelt i samme grad som idag....men håper at en annen leder hadde gjort SAS til noe annet enn det er i dag...og med det mener jeg ikke at jeg er kjempekritisk til Lindegaard nå, men at en leder skal påvirke et selskap...det er jo derfor dem er der...om det hadde blitt den ene eller annen vegen vet en jo ikke.

Ja Austrian har nesten gått motsatt vei - alle selskap samles... :up:

mens SAS Group egentlig fremstår som ganske fragmentert, med mange selskaper som trekker litt hver sin vei, har AUA under Vagn gått helt andre veien, og samlet flere funksjoner felles under Austrian Airlines Group. De enkelte selskapene (eller brands) innen gruppen har fått klart definerte oppgaver, alle flyr under samme IATA-kode og AUA har et klart fokus på visse områder. Jeg tror nok SAS Braathens ikke hadde vært et eget selskap under Vagn, men at BU hadde blitt fusjonert inn i SAS. Flere av selskapene innen gruppen, som Widerøe, airBaltic og Blue1 hadde neppe hatt den samme selvstendigheten med Vagn i sjefsstolen - på godt og vondt.

Originally posted by EB
Ja Austrian har nesten gått motsatt vei - alle selskap samles... :up:
My point exactly! ...og derfor tror jeg faktisk at SAS hadde sett annerledes ut under en annen leder enn Lindegaard slik jeg skrev tidligere.....med påfølgende annen rutestruktur.

Men Lindegaard er der jo nå!!!???

Originally posted by EB
Men Lindegaard er der jo nå!!!???

Min feil....har rettet på teksten...mente selvsagt en "annen leder enn Lindegaard" slik vi diskuterte. Gikk litt fort - tydeligvis.
:)

Men med Vagn hadde vel bøtene vært større. Ca 50mill større.
:biggrin

(Ref DN i går hvor SAS måtte betale for Maersk samarbeidet.)

Han har vel også lært...i allefall er han jo en suksess i Østerrike!!!

Originally posted by Baktusbror
Men med Vagn hadde vel bøtene vært større. Ca 50mill større.
:biggrin

(Ref DN i går hvor SAS måtte betale for Maersk samarbeidet.)

SAS betalte boten allerede i 2001.

Ja de var kun ute etter en reduksjon denne gangen. Mon tro om de nå må betale saksomkostninger....

SAS betalte boten allerede i 2001.

Poenget var vel at Vagn Sørensen kanskje ikke har konkurranse som første pri, heller samarbeid for å minske den. Det var vel kanskje derfor han måtte gå fra SAS, eller...
:naughty:

Han hadde vel da som nå sin arbeidsgiver som første pri....:up:

Har ikke Lindegaard det samme da?? ...eler hva har han som pri1?

Tror absolutt det samme gjelder Lindegaard. Men Vagn har i tillegg mer erfaring fra bransjen som jo i utgangspunktet var mitt poeng...

Back